Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Elon Musk ville sälja Tesla till Apple för en tiondel av dess nuvarande värde

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Idén att Apple skulle köpa Tesla har florerat länge och nu visar det sig att Elon Musk faktiskt försökt göra sanning av detta mer än en gång.

Läs hela artikeln här

Det är inte så enkelt som det beskrivs. Apple måste styra väldigt försiktigt för att vårda sitt varumärke. Och i efterhand är ju allting tydligt och klart.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-12-23 20:29
Ursprungligen av Zeugma:

Det är inte så enkelt som det beskrivs. Apple måste styra väldigt försiktigt för att vårda sitt varumärke. Och i efterhand är ju allting tydligt och klart.

Jag tycker Apple ska hålla sig borta från egna bilar.

Tycker företag förlorar sin själ (eller det som gjorde dem framgångsrika en gång i tiden) när de blir allt för spretiga.

Apple är redan på gränsen även om de haft ett kanonår sett till produktuppdateringar. Men det var inte många månader sedan vi fortfarande hade dyra datorer med dåliga tangentbord, eller en Air som borde fått ny skärm redan 2015. För att inte nämna skitmärket Beats som de borde avveckla snarast, eller Apple Music som är helt ok, men inte heller magiskt på något sätt osv osv.

Ursprungligen av ibish:

Jag tycker Apple ska hålla sig borta från egna bilar.

Tycker företag förlorar sin själ (eller det som gjorde dem framgångsrika en gång i tiden) när de blir allt för spretiga.

Apple är redan på gränsen även om de haft ett kanonår sett till produktuppdateringar. Men det var inte många månader sedan vi fortfarande hade dyra datorer med dåliga tangentbord, eller en Air som borde fått ny skärm redan 2015. För att inte nämna skitmärket Beats som de borde avveckla snarast, eller Apple Music som är helt ok, men inte heller magiskt på något sätt osv osv.

Jag håller med i stort sett. Fast tänk om batteritekniken blir helt revolutionerande? Som Iphone en gång i tiden. Då kanske Apple blir världens främsta biltillverkare och har en massa tillbehör till bilen som man kan använda även i hemmet. Men då måste förstås batteritekniken vara något alldeles extra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-12-23 21:13
Ursprungligen av Zeugma:

Jag håller med i stort sett. Fast tänk om batteritekniken blir helt revolutionerande? Som Iphone en gång i tiden. Då kanske Apple blir världens främsta biltillverkare och har en massa tillbehör till bilen som man kan använda även i hemmet. Men då måste förstås batteritekniken vara något alldeles extra.

Det är väl målet. Men jag ser bara en framtid där Apple blir nästa Samsung om de börjar göra egna bilar. Säkert lukrativt, men sjukt trist företag. Vad är steget därefter? Flygplan? Lastbilar? Hissar? Kylskåp?

Bättre i så fall att de säljer batterierna till självkostnadspris till övriga tillverkare i utbyte mot att de får ha sin mjukvara i bilen eller något sånt. Om de nu verkligen vill göra skillnad så är det viktigare att alla får tillgång till tekniken än bara Apples kunder.

Och jag hoppas verkligen de lanserar en eventuell bil under annat varumärke. Vad som helst är bättre än Apple car med äppleloggan.

Ursprungligen av ibish:

Det är väl målet. Men jag ser bara en framtid där Apple blir nästa Samsung om de börjar göra egna bilar. Säkert lukrativt, men sjukt trist företag. Vad är steget därefter? Flygplan? Lastbilar? Hissar? Kylskåp?

Bättre i så fall att de säljer batterierna till självkostnadspris till övriga tillverkare i utbyte mot att de får ha sin mjukvara i bilen eller något sånt. Om de nu verkligen vill göra skillnad så är det viktigare att alla får tillgång till tekniken än bara Apples kunder.

Och jag hoppas verkligen de lanserar en eventuell bil under annat varumärke. Vad som helst är bättre än Apple car med äppleloggan.

Ja, apropå det fetade, man undrar, kommer Apple att sälja M1 och dess uppföljare till andra datortillverkare? Så att IOS breddas vad gäller hårdvaran? Nej, jag tror inte det. Men de kanske licensierar ut det och ersätter på så vis Intel? Och gör samma sak med batteritekniken?

Senast redigerat 2020-12-23 22:12
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-12-23 22:20
Ursprungligen av Zeugma:

Ja, apropå det fetade, man undrar, kommer Apple att sälja M1 och dess uppföljare till andra datortillverkare? Så att IOS breddas vad gäller hårdvaran? Nej, jag tror inte det. Men de kanske licensierar ut det och ersätter på så vis Intel?

Svaret är nej. Klart de inte säljer sin hemliga sås till konkurrenter när det gäller telefoner och datorer. M1 behålls för egna produkter för alltid.

Jag vet att det inte är apples generella strategi, men de har ju redan mjukvara till bilar utan att äga hårdvaran. Tänker också att det är bättre för mänskligheten att alla bilar får bra batteriteknik än att Apple ska bli ännu rikare. Hållbarheten är ju en av hörnstenarna numera. Om jag inte minns fel har väl Tesla släppt sina batteripatent för alla att använda? Det tycker jag är ädelt om målet är att skapa en bättre värld. Och gör nog större skillnad än att inte skicka med laddaren till telefonen.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-12-26 06:16

Kanske Tesla (och dess produkter) inte är så tekniskt långt framme som de vill göra gällande.
Om det är så att Apple själva är (eller känner) att de är längre fram i forskningen så är inte Apples ointresse särskilt förvånande.

Om Apple gör en egen bil eller inte återstår att se. Sony gjorde en som ett experiment till CES mässan i USA för något år sedan, en testbädd för att testa olika tekniker på. Även om jag tvivlar på att Sony som sådant kommer göra en helt egen bil.

Nokia involverat också:
https://www.nokia.com/networks/industries/aut...

Så det är många tech bolag som tittar på bilindustrin. Så vi får se Apples framtidsvisioner inom det, en helt egen bil eller kanske mer i infotainmentsystemet i partnerskap med någon befintlig tillverkare.

Lite intressant att Microsoft var bland de första som höll på med sånt här (Ford SYNC), men så ofta med det företaget blir det ofta halvmesyrer som inte följs upp/utvecklas ordentligt. De är i stort sett borta från bilarna nu.

1
Bevaka tråden