Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

kärt barn har många namn

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har observerat att det förekommer en massa smeknamn på olika macar här på forumet. Men för en noll-kollare som jag betyder dessa namn ingenting. Kan inte någon snäll person förklara vilka datorer som har vilka smeknamn:)

Alltså typ

Blådåre
Sawtooth
MDD
Vindtunneln

Själv kallar jag min iMac för Desiree, bara för att hon är så snygg:D

http://www.apple-history.com

Här hittar du en hel del "kodnamn".

// Danne

• Oregistrerad
  • 2003-11-04 09:51

Många är Apples egna kodnamn till exempel har jag en Blackbird som skrivmaskin. De finner du på länken ovan.
De svenska kanske är lurigare.
Blådåre, det vet jag att det är Macworlds påhitt om den första blåvita g3an - den var snabb och designad (inte beige).
Vindtunneln var en variant av g4an (eller var det alla?) som lät så jävla mycket, men där finns det nog andra som kan svara exaktare på!

Tänk nu om jag har fel på det med Macworld, då kommer jag väl att bli halshuggen och mitt inlägg betyder ingenting!

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-04 13:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av gleisner
Blådåre
Sawtooth
MDD
Vindtunneln

Blådåre: Den blåvita G3:an. Den var som sagt toksnabb (nåja) när den kom, och dessutom blå. En blådåre alltså.

Sawtooth: Den första "riktiga" G4:an, med AGP samt en hel del andra förbättringar mot den första G4:an "Yikes!" som i princip var en blådåre med G4-processor.

MDD: Mirror Drive Doors, samma maskin som Vindtunneln. Den sista versionen av Power Mac G4, som var väldigt högljudd av sig.

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-04 13:42

Vill man kolla vilka kodnamn olika modeller har så kan man ladda hem det lilla programmet MacTracker. I det kan man också se vad varje modell har för olika anslutningar, minnestyp, vad den kostade när den kom och mycket annat.
En kul sak är att man kan höra startljudet på de flesta modellerna!

• Oregistrerad
  • 2003-11-04 13:53

Det här är dock bäst
Länk

1
Bevaka tråden