Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Geoblock trots VPN

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Jag bor utomlands och har därför VPN-tunnel för att kunna titta på svenska streamingtjänster. Jag har tidigare använt mig av ev laptop men den har blivit så seg och kass så jag skaffade mig en Apple tv. Jag har VPN express och det har alltid fungerat super men nu har jag stött på patrull. Jag gick igenom VPN express' manual och drog igång Viaplay, det fungerade galant. I skrivande stund tittar jag på Everton - West Han med viaplayappen i Apple tv'n. Men tyvärr fungerar varken SVT Play eller TV4. Jag kan självklart se SVT's egna grejer såsom rapport osv men skidor och Grevinnan och betjänten lyser med sin frånvaro. Jag kan se det både i min telefon och laptop så på något sätt snappar dem apparna upp att jag inte befinner mig i Sverige när jag använder apple tv.
Är det någon som vet hur jag löser detta, helst så smidigt som möjligt?

Har du aktiverat platstjänster på Apple TV?

Ursprungligen av Zeugma:

Har du aktiverat platstjänster på Apple TV?

Det var aktiverat men jag har testat att avaktivera det utan framgång. SVT play och TV4 play förstår att jag inte är i Sverige, men viaplay tror det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-01-02 08:29
Ursprungligen av Emigrerad:

Jag gick igenom VPN express' manual

Vilken VPN-tjänst och manual använder du? På AppleTV och de flesta smart-TV kan man inte bara installera en VPN-app som på datorn, utan fler steg krävs. Därför bra om du ger länk till exakt vilken metod du följt.

Ursprungligen av IngoX:

Vilken VPN-tjänst och manual använder du? På AppleTV och de flesta smart-TV kan man inte bara installera en VPN-app som på datorn, utan fler steg krävs. Därför bra om du ger länk till exakt vilken metod du följt.

Det finns en video via följande länk: https://www.expressvpn.com/se/vpn-software/vp...

Denna använde jag mig av. Och precis som du säger så har jag ju ingen app som jag har i telefonen och datorn och jag gissar att det är det som är problemet. Men varför fungerar viaplay?

Ursprungligen av Emigrerad:

...Men varför fungerar viaplay?

Jag vet inte i vilket land du befinner dig, men Viaplay funkar inom hela EU (och även Norge).

https://kundservice.viaplay.se/viaplay-utomla...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag vet inte i vilket land du befinner dig, men Viaplay funkar inom hela EU (och även Norge).

https://kundservice.viaplay.se/viaplay-utomla...

Jag tror inte viasat har rättigheterna att visa premier league eller nhl i exempelvis Tyskland. Men iallafall, jag befinner mig inte i Europa. Jag testade att sätta igång Viaplay i telefonen utan VPNtunneln, det fungerade inte.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-01-02 14:45

Vad jag kan utläsa har ExpressVPN två servrar i Sverige. Om inte den ena funkar, testa den andra.

När du registrerar din ip-adress i ditt konto på expressvpn.com, är du ansluten via samma internetuppkoppling som AppleTV är på eller gjorde du det t.ex via mobilens internetuppkoppling? Använder du alternativet med en dynamisk DNS-tjänst?

Men kontakta supporten för ExpressVPN för hjälp med inställningarna. Eventuellt vet de om SVT och TV4 är för smarta för deras MediaStreamer-tjänst (eller så behöver de få reda på det).

Smidigast om du är stadigt bofast utomlands är att du skaffar en router som klarar vpn-programvara och som alla hushållets apparater ansluter via.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2021-01-03 00:42

Inte all trafik på en iOS-enhet, där man kör en VPN-app går via VPN-anslutningen. Apples egna telemetri tex går utanför VPN.
Enda sättet att tvinga in ALL trafik i tunneln är med en separat router.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-01-03 01:13
Ursprungligen av reboot81:

Inte all trafik på en iOS-enhet, där man kör en VPN-app går via VPN-anslutningen. Apples egna telemetri tex går utanför VPN.
Enda sättet att tvinga in ALL trafik i tunneln är med en separat router.

Mullvad verkar ha gjort det på-rätt-sätt. Fast det är ju bara för Big Sur, men ändå...

1
Bevaka tråden