Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pages öppnar inte filer

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag ska öppna dokumenten står det bara "Pages avslutades oväntat".
Har uppdaterat den för en månad sedan och misstänker att det är det. Men jag har avinstallerat och startat om och det fungerar fortfarande inte.

Har alla mina skolarbeten på pages som nu inte går att öppna.
Vad ska jag göra?

- Datormodell?
- Version av MacOS?
- Version av Pages?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2021-01-03 10:08

Först, om du inte redan har gjort det, kopiera över dina dokument till något annat, hårddisk, USB, maila dem till dej själv....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-01-03 11:34
Ursprungligen av kenjon:

Först, om du inte redan har gjort det, kopiera över dina dokument till något annat, hårddisk, USB, maila dem till dej själv....

...och testa att öppna filerna i webversionen av Pages på www.icloud.com om det är bråttom, kan göras även på en windows-dator.

Men för att lösa grundproblemet svara på Jespers frågor. Även vilken version av Pages filerna skapades med.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

- Datormodell?
- Version av MacOS?
- Version av Pages?

MacBook Air Version 11,1
Pages version 10.3.5
-> uppdaterade den för en månad sedan och då började det tjorva. filerna är från innan uppdateringen (dock, även om jag gör NYA dokument i uppdaterade pages så kan jag inte öppna dem heller?)

Skulle gissa att någon inställningsfil till Pages har blivit skadad. (Är dock osäker på var dessa ligger, och hinner inte kolla upp det nu)

- Kopiera över dokumenten till Delad-mappen (/Användare/Delad/)
- Skapa en ny användare och logga in på den.
- Öppna dokumenten därifrån, funkar det?
-- Om ja, så är inställningsfilerna i din huvudanvändare skadad.
-- Om Nej, så kan det vara fel på själva filerna, eller programmet Pages.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-01-03 12:02
Ursprungligen av Vasterbotten88:

MacBook Air Version 11,1

Finns ingen sådan MacBook Air. Den senaste från nov-2020 med Apple M1-processor har modell-ID 10,1.

Version av macOS? Menade du kanske Mac OSX version 10.11.1 ”El Capitan”?
(Tillägg: kom på att du antagligen menar en MacBook Air med macOS ”Big Sur” 11.1?)
Sparas filerna lokalt eller på iCloud drive?
Som sagt, ta backup om du inte gjort det tidigare.

Senast redigerat 2021-01-03 12:56
Ursprungligen av Vasterbotten88:

...uppdaterade den för en månad sedan och då började det tjorva...

Uppdaterade "den"? Menar du operativsystemet eller Pages? Om det var operativsystemet, så får du gärna berätta vilka versioner det handlar om (före/efter uppdateringen).

Tipset du har fått om ny användare är bra. Prova det.

Några andra saker att prova (utan rangordning):
- Gå tillbaka till en backup som togs före uppdateringen.
- Starta i säkert läge, för att städa lite i systemet. https://support.apple.com/sv-se/HT201262
- Du nämnde att du hade avinstallerat. Antar att du bara kastade själva programmet, men då ligger inställningsfiler m.m. kvar. Använd ett bra avinstallationsprogram i stället, så försvinner allt. (t.ex AppZapper eller AppCleaner)
- Reparera/städa i systemet genom att ladda ned och installera senaste uppdateringen en gång till. (Kan inte ge en direktlänk eftersom vi inte vet vilken version du kör)
- Reparera eller installera om operativsystemet. https://support.apple.com/sv-se/HT204904

Senast redigerat 2021-01-03 12:27
1
Bevaka tråden