- Macus
- Medlem ●
- Kungälv
Här är lite bilder på mitt hembygge.
Några bilder är tagna i motljus, men det syns kanske ändå vad det föreställer.
Första bilden är tagen snett framifrån. Lägg märke till det snygga vita äpplet på sidan.
Andra bilden är tagen rakt framifrån. CD-ROM och diskettstation är original.
Tredje bilden visar mina egenhändigt utskurna täckplattor i svart plast runt portarna i bak. Ett gammal trasigt DVD-fodral fick släppa till materialet.
Fjärde bilden visar täckplattan på baksidan som man måste knacka loss.
Femte bilden visar var jumperswitchen sitter som man måste flytta när man byter till en ATX-nätdel. Det är den svarta fyrkanten ungefär mitt i bild. Alldeles ovanför den vänstra PCI-kortplasten.
Sjätte bilden visar hur jag har kopplat in kablarna för Power-knappen och lysdioden på framsidan.
Sjunde bilden visar att det finns gott om plats för ytterligare två 5,25"-enheter och en 3,5"-enhet.
PS. Kabeldragningen går säkert att göra snyggare.
Wow, riktigt coolt! Det är lite mycket "pc" över den, men det är riktigt häftigt att kunna starta Mac OS i en Clas Ohlson-låda. Jag ska sätta igång själv (när jag har tid och tillåtelse)
Macus, kan du vara vänlig att förklara det där med ATX-nätdel. Är "ATX" den som följer med lådan och vad skiljer mot macens originalströmenhet egentligen?
Det är en ATX-nätdel som medföljer. Den använder jag.
Vad som skiljer kan jag inte redogöra för utan att leta efter info på annat håll. Rent fysiskt så skiljer det en del i måtten. Du kan därför inte flytta över den gamla nätdelen från den gamla lådan.
Det enda du behöver komma ihåg är att flytta den lilla jumpern på moderkortet till PS/2 Supply innan du slår på strömmen.
Kontakten som du ansluter på moderkortet passar som den är.
Du behöver en bågfil för att såga ut hålet för bildskärmskontakten. Var noga med att dammsuga upp allt metallspån som blir när du sågar.
Moderkortet skruvar du fast i fem olika hål som finns förborrade. Använd distansskruvarna som medföljer för att kortet skall komma upp från plåten. Skruva först fast distansskruvarna och lägg sedan dit moderkortet. Måtta in det med hjälp av ett PCI-kort i en av PCI-platserna.
Skrevs ursprungligen av Mondo
Vad har du använt för logikkort (till vilken Mac)? Varför har du inte överklockat datorn (tejpförseglingen sitter kvar)? Snyggt bygge annars, fast jag hade sprejmålat burken indigoblå...
Moderkortet och allt annat utom PCI-korten kommer från en beige PM G3 Desktop 266 MHz, 256 MB RAM, 4 GB HD, inköpt hos Recycler för 995 kr.
Lådan kommer från Clas Ohlson och kostade 499 kr.
Överklocka har jag inte vågat mig på. Jag kanske köper en G4-processor istället.:D
Eftersom datorn står inskjuten i en möbel så syns bara framsidan. Spraymåla kan ju vara ett alternativ annars.
Jag brydde mig inte om att installera SCSI-zip-driven, eftersom jag har en indigoblå extern USB-zipdrive som jag använder istället.
Jag vill också bygga en egen Mac, men i så fall använder jag en låda som inte ser ut som en dator. En resväska eller verktygslåda kanske, så den blir bärbar, eller varför inte en brödlåda från Ikea eller en sån här:
Eller en sån här:
Skrevs ursprungligen av Macus:
Eftersom datorn står inskjuten i en möbel så syns bara framsidan. Spraymåla kan ju vara ett alternativ annars.
Nej, för tjyven! Måla inget. Låt den se ut som en halvsnygg pc. Det är ju hela grejen.
Skrevs ursprungligen av Alphonze
Nej, för tjyven! Måla inget. Låt den se ut som en halvsnygg pc. Det är ju hela grejen.
Som en ulv i fårakläder.
Kanske vore det här en lösning för alla de som inte får ha Mac på jobbet.
Man kan ju lägga in Linux, så ser ju inte en käft att man har en Mac.
d v s utan Apple-dekaler på sidan.
Skrevs ursprungligen av Macus
Lådan kommer från Clas Ohlson och kostade 499 kr.
Är det samma hål i den som i alla ATX-lådor, eller hade den där flera?
Jag har läst lite här och var att man har varit tvungen att borra upp nya hål att fästa moderkortet i för att PCI-platserna ska stämma osv.
Helst skulle jag vilja bygga in en G3:a i en riktigt gammal AT-låda, en sån där som är så ful att den blir hur charmig som helst. Det vore tufft.
Skrevs ursprungligen av nillon
Är det samma hål i den som i alla ATX-lådor, eller hade den där flera?
Jag har läst lite här och var att man har varit tvungen att borra upp nya hål att fästa moderkortet i för att PCI-platserna ska stämma osv.
Helst skulle jag vilja bygga in en G3:a i en riktigt gammal AT-låda, en sån där som är så ful att den blir hur charmig som helst. Det vore tufft.
Det kan jag inte svara på eftersom jag bara har undersökt denna lådan. Den hade ett antal förborrade hål och fem av dem passade perfekt. Men räkna inte med att de alltid finns hål som passar. Det kan nog skilja sig en hel del från fabrikat till fabrikat. Jag har också läst om de som har varit tvungna att borra egna hål i andra lådor. PCI-kortplatserna styr var moderkortet skall placeras.
(Apple använde bara två skruvar och ett antal plastflärpar i sin låda för att fästa moderkortet, så mitt bygge är mer gediget.:D )
Skrevs ursprungligen av nillon
Mondo: På vilken address hittar man den där iBook-väskan? Den var ju heltuff.
Se artikel i Wired News. De bästa Mac-moddningarna har alltid gjorts av japaner. Jäkligt skickliga killar! Du kan också surfa runt på webbplatsen för Mishima Macintosh Users Group. Kolla deras iMacKvarium till exempel. Fler bilder på ölservern.
Jag undrar hur mycket svårigheter det skulle vara med att bygga in moderkortet från en beige G3 i en gammal AT-låda.
Helst en riktigt fulsnygg sådan med en rejäl strömbrytare på framsidan...
Självklart får man byta nätagg och såga lite på baksidan, men det skulle vara tufft om man fick till det...
Nu har jag testat att överklocka min G3:a. Men den vägrade att starta på snabbare klockfrekvens än 266 MHz.
Den har även fått överta en DVD-ROM som går att använda ihop med en patchad DVD Player 2.7 i Mac OS 9.
DVD Player i Mac OS X vill inte vara med.
Skrevs ursprungligen av Alphonze
Min G3/300 klarar inte heller en överklockning. (Jag testade bara 400 MHz.)
Hur gjorde du för att klocka? Hade du några lösa jumprar? Var köper man så'na?
Jag provade 300 och 333 MHz och då räckte det med att ta bort en jumper samt flytta på en annan.
Macus, vad jag menar är att mina jumprar sitter itryckta i ett enda plastblock. Ska man jumpra om måste man (i min dator) ha flera lösa metallstift och man kan tyvärr inte trycka ut de som sitter i blocket (jo, man kan, men sen kan man ändå inte använda det lösa stiftet). Hur gjorde du? Jag fick flytta hela blocket till de klock-kombinationer som råkade passa, men jag skulle gärna testa flera olika klockningar.
Lyfte på plastblocket. Jag tryckte ut det lösa stiftet och satte i det igen på en annan plats. (enligt beskrivning på nätet).
Satte tillbaka plastblocket.
Testade att starta datorn. Gick inte.
Sedan tog jag ut stiftet och satte tillbaka det på den ursprungliga platsen i blocket.
Ok, du hade sån tur att det gick att trycka i metallstiftet på annan plats. Det lyckades inte jag med eftersom de tomma platserna var för små och trånga och näst intill omöjliga att modifiera. Jag försökte, men jag hade sönder blocket...
Jag ska försöka skaffa lösa hårddiskjumprar istället så ska det bli klockning av...