Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finns det effektivare viloläge att tillgå?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2021-01-24 11:25

Har inte MacOS något energi-effektivare viloläge än sleep mode att erbjuda (typ Hibernate Mode/Hybrid Sleep från Windows-världen)? Jag tycker att batteriet i min MacBook Pro dräneras lite väl fort när jag sätter den i vila. Det försvinner säker 15-20% laddning per dygn. Är det normalt?

*Edit: Power Nap är inte aktiverat.

Senast redigerat 2021-01-24 11:45
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2021-01-27 10:13

Svarar på min egen fråga... Jag har pratat med Apple nu och det är tydligen helt normalt att batteriet dräneras i den här takten. Något effektivare viloläge finns inte i MacOS.

  • Medlem
  • 2021-01-27 10:25

Annars kan du kolla detta:

https://www.howtogeek.com/260478/how-to-choos...

Stödet varierar per modell (och kanske operativsystem, jag har inte koll på senaste versioner).

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2021-01-27 11:08

Intressant att inte Apple nämnde detta när jag pratade med dem...Hur som helst har jag kollat mina inställningar nu och Standby Mode ska vara aktiverat hos mig (efter 24h över 50% och direkt under 50%). Batteriet laddas dock ur lika snabbt över som under "threshold", så frågan är om funktionen verkligen fungerar?

Obs! Jag har ingen kringutrustning ansluten, så det kan inte vara något sådant som ställer till det.

Nästa viloläge är "Stäng av".

Personligen kör jag alltid med viloläge på min MBP (2017 15") som jag släpar med mig överallt, och jag tycker att batteriet håller sig väldigt bra!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-01-27 12:29

Tycker också viloläget är fantastiskt energisnålt. Jag stänger av min MBP typ varannan vecka för att jag tror den mår bra av det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-01-27 12:34

macOS ≠ Windows

Kolla batteriets hälsa.
https://coconut-flavour.com/coconutbattery/

Tycker detta varierar väldigt mycket på modell och OS-version.

Min MacBook Pro från 2015 blev väldigt sämre i batteritiden med Big Sur och även efter total ominstallation drar den mycket i vila.

Min nya MacBook Pro M1 drar å andra sidan knappt något batteri alls. Skulle tippa att jag har 100% kvar även efter 12 timmars vila.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2021-01-27 16:47
Ursprungligen av Lars Einarsson:

Min nya MacBook Pro M1 drar å andra sidan knappt något batteri alls. Skulle tippa att jag har 100% kvar även efter 12 timmars vila.

Kontentan är då att man får köpa en M1:a istället.

Ursprungligen av lensv:

Kontentan är då att man får köpa en M1:a istället.

Finns flera skäl till det, ha. ?

Men faktum kvarstår att batteriet verkar hålla laddning väldigt olika beroende på modell och macOS. Så, det är svårt att veta vad man ska förvänta sig.

Vad har du för modell (år) och macOS?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2021-01-27 22:05
Ursprungligen av Lars Einarsson:

Finns flera skäl till det, ha. ?

Men faktum kvarstår att batteriet verkar hålla laddning väldigt olika beroende på modell och macOS. Så, det är svårt att veta vad man ska förvänta sig.

Vad har du för modell (år) och macOS?

MBP 13”, 2016 med Touch bar och Catalina som OS. Batteriet bör ha mycket kvar att ge (201 laddcykler), men jag är ändå inte impad. Visserligen brukar jag ha en hel del processer igång. Det bör dock ha mindre betydelse när det handlar om vilolägen...

1
Bevaka tråden