Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AVG-Antivirus processer tar processorkraft

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har AVGantivirus den fria versionen 19.8 på min MacBook 15" 2015 med Catalina. Märker ibland att fläktarna surrar hörbart och då finns det två processer i aktivitetshanteraren com.avg.tuneup.scan som drar över 25% vardera av processorn. Inte intresserad av någon tune up men kan inte hitta något sätt att stänga av i inställningarna. Om jag dödar processen i aktivitetshanteraren sjunker cpu temp från drygt 80 till under 60 på någon minut och fläktarna blir tysta . Någon som vet hur man stänger av detta?

  • Medlem
  • 2021-01-24 22:00

Enklast och bäst är att avinstallera AVG. Jag betraktar AV-program på macen som skadlig programvara. Exempelvis slukar det resurser helt i onödan, precis som du har noterat.

Och vad rekommenderar du istället?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2021-01-24 22:14
Ursprungligen av cuben@mac99:

Och vad rekommenderar du istället?

Absolut ingen sådan mjukvara alls.

Virus finns inte på Mac och därmed heller inget fog för sådan mjukvara. Det som finns är lite annat skräp som bäst hålls borta med sunt förnuft, eventuellt att du kör Malwarebytes lite då och då.

  • Medlem
  • 2021-01-24 22:22
Ursprungligen av cuben@mac99:

Och vad rekommenderar du istället?

En innehållsblockerare. Till Safari rekommenderar jag AdGuard for Safari och till Chrome och andra webbläsare som stöder vanliga tillägg rekommenderar jag Ublock origin. I dem väljer man att prenumerera på filterlistor som skyddar mot malware. I 99,9 procent av fallen är det så skadlig programvara kommer in i en mac. (Man behöver inte använda annonsfilter om man inte vill, det styr man själv över.)
Man kan se problemet så här:
”Oj, vad mycket mygg det kommer in i huset när dörren är öppen, vi får hitta en metod att ha ihjäl dem! Nä, det behövs inte om vi stänger dörren!”

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2021-01-25 09:13

Du gör rätt i att aktivt arbeta med att skydda dig och din data. Dock har tiderna ändrats, antivirus behövs inte idag på samma sätt som för 5-10 år sedan, även om tillverkarna av dessa produkter försöker leva på gamla vanor.

Jag sågade AVG rejält i denna tråden, samt motiverade varför och avslutningsvis vad man som Macanvändare bör och kan göra för att skydda sig idag.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-01-25 10:43
Ursprungligen av cuben@mac99:

Och vad rekommenderar du istället?

https://www.99mac.se/forum/p/2395823

  • Medlem
  • 2021-01-28 18:00
Ursprungligen av cuben@mac99:

Och vad rekommenderar du istället?

Ett annat sätt än det jag svarade om Ublock origin är att installera Cloudflare WARP, en gratistjänst.

Läs mer: https://developers.cloudflare.com/warp-client...

I Preferences (se pilen i dumpen nedan som pekar mot kugghjulet) så väljer man Block Malware 1.1.1.1 for Families, se dump.

Denna DNS-tjänst ser helt enkelt till att du inte kan surfa till sajter som sprider malware till din dator.

  • Medlem
  • 2021-01-28 19:37

Om man vill installera något program från internet kan man först scanna det med Virustotal för att kolla om det kan innehålla något skit som man inte vill ha i sin maskin.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2021-01-28 21:56
Ursprungligen av Dalle:

Om man vill installera något program från internet kan man först scanna det med Virustotal för att kolla om det kan innehålla något skit som man inte vill ha i sin maskin.

Finns även som tillägg för webbläsare: https://support.virustotal.com/hc/en-us/artic...

1
Bevaka tråden