Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Option+Shift+7 startar hjälpen i alla program, men jag vill ha bakstreck!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min iMac vägrar att skriva bakstreck \ (det här har jag klistrat in...). I alla program startar istället hjälpen när jag trycker Option+Shift+7.

Jag har svenskt tangentbord Pro. Enligt Tangentbordsvisning ska det funka, men även när jag klickar där så startar hjälpen!

I min Macbook Pro, som också har senaste version av Big Sur så funkar Option+Shift+7. Vad är det för fel på min iMac? Jag blir galen!

Det där är nån form av tangenbords-mish-mash som kommer från att amerikanska och svenska tangentbord inte ser likadana ut. Kan vara extremt störigt.
• Börja med att kolla så att du har "Svensk - Pro" som ditt valda och enda tangentbord. Systeminställningar > Tangentbord > Inmatningskällor.

• Funkar det ändå inte, är en lösning att lägga till ett annat kortkommando för Hjälp. Systeminställningar > Tangentbord > Kortkommandon. Här får du skapa ett kortkommando för Hjälp som är helt irrelevant.
Om du inte vet hur man gör, kolla sektionen Anpassa kortkommandon här: https://support.apple.com/sv-se/guide/mac-hel...

Lycka till!

Tack!

Ursprungligen av carlsson:

Det där är nån form av tangenbords-mish-mash som kommer från att amerikanska och svenska tangentbord inte ser likadana ut. Kan vara extremt störigt.
• Börja med att kolla så att du har "Svensk - Pro" som ditt valda och enda tangentbord. Systeminställningar > Tangentbord > Inmatningskällor.

• Funkar det ändå inte, är en lösning att lägga till ett annat kortkommando för Hjälp. Systeminställningar > Tangentbord > Kortkommandon. Här får du skapa ett kortkommando för Hjälp som är helt irrelevant.
Om du inte vet hur man gör, kolla sektionen Anpassa kortkommandon här: https://support.apple.com/sv-se/guide/mac-hel...

Lycka till!

Punkt ett hade jag redan kollat, vilket jag skrev. Men punkt två var räddningen: kortkommandot för Hjälp var Option+\. Helknäppt! Jag bytte till Option+' (som det var på min Powerbook), och då funkar Option+Shift+7 för att få ett bakstreck!

Tack för tipset!

Senast redigerat 2021-01-29 10:58
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2021-01-29 16:20

Min gissning är att tangentbordet (externt?) inte detekteras rätt. ANSI/ISO

Ursprungligen av reboot81:

Min gissning är att tangentbordet (externt?) inte detekteras rätt. ANSI/ISO

Men det funkar ju nu när jag ändrade den inställda tangentbordsgenvägen till Hjälp i alla program. Det är ett bluetooth Apple original tangentbord, så jag tror inte det är boven i dramat.

1
Bevaka tråden