Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari, fönster på olika Skrivbord/Spaces

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2021-01-31 13:55

Jag har nyligen bytt dator och iom. det har jag "såklart" stött på en del problem. Ett av dem är att Safari inte behåller position på sina fönster efter omstart av maskinen. Jag har alltid ett antal olika skrivbod aktiva och på flera av dem brukar jag ha lite olika Safari-fönster öppna. Om jag startar om datorn nu hamna alla dessa fönster på ett och samma skrivbord. Så har det inte varit tidigare (på någon Mac som jag har haft). Har jag möjligtvis missat någon inställning i Big Sur eller kan det röra sig om en bug?

Även Finder tycker jag beter sig lite underligt. Där behålls förvisso fönstrens position, men innehållet (navigeringen till önskade mappar) tappas i flera av dem efter att datorn startas om (ungefär som när man rycker en USB-disk med öppet fönster). Här rör det sig dock även om mappar på lokal disk, så det känns inte riktigt som att man kan skylla på USB ed.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2021-02-08 15:26

Har du högerklickat på appen i Dock, valt Alternativ - tilldela till Det här skrivbordet?
Funkar på min Macmini M1.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2021-02-08 15:41
Ursprungligen av kenjon:

Har du högerklickat på appen i Dock, valt Alternativ - tilldela till Det här skrivbordet?
Funkar på min Macmini M1.

Nix! Eftesom det är precis så jag inte vill ha det har jag klickat bort det alternativet. Efter uppgradering till 11.2. verkar det iofs. som att problemet har försvunnit... Vågar dock inte ropa hej riktigt än.

Jag har upplevt liknande problem, både med Safari och Finder. Ibland behålls position och/eller innehåll, ibland inte. Har varit likadant i diverse olika versioner av både Catalina och nu Big Sur. Jag har inte kunnat hitta nåt egentligt mönster i problemen, och inte heller nån lösning. Inta för att jag försökt så mycket heller. Det händer inte jätteofta, och det är rätt enkelt att dra fönstren till rätt skrivbord. Men visst är det lite irriterande.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2021-02-08 19:45

Gött! Då vet jag iaf. att jag inte är ensam.

1
Bevaka tråden