Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Besvara samtal med Siri?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har det hänt några gånger att jag haft händerna fulla, men haft på mig mina AirPods, samtidigt som det ringer. Har då försökt att svara med "Hej Siri, Svara" eller bara "Svara", men inget verkar funka.

Någon som vet om det går att svara mha Siri?

Verkar inte så. Här är en 1 år gammal tråd på Apples forum:

https://discussions.apple.com/thread/25110132...

”Siri can't automatically answer calls for you. You can change your settings to have the iPhone automatically answer incoming calls by navigating to Settings > General > Accessibility > Call Audio Routing > Auto-Answer Calls.”

Tack för info.
Ibland undrar man vad de håller på med... ?‍♂️

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2021-02-03 15:51

Eller varför Siri inte kan lägga på.
Eller följande: söker på ”vamilla” (camilla felstavat). Får upp massa förslag på olika Camilla online och i appar, men den enda Camilla som finns i adressboken, den finns inte med...

Siri är lite som de där räkorna som stått i kylen en dag för länge.

Det känns som en bra idé men du ångrar dig alltid efter...

  • Medlem
  • 2021-02-03 23:33

Siri ställer in timern bra för mig. Det var väl... det.

Ja, Siri är i det stora hela ruggigt dåligt. Väldigt ofta jag blir irriterad och tar upp telefonen istället.

Dikteringen fungear superbra.
Ställa timer funkar (oftast) bra.
Ringa någon i telefonboken fungerar ibland bra, ibland dåligt.
Göra "smarta" saker funkar inte alls.

Jag undrar hur mycket detta beror på att vi pratar svenska?

Jag brukar tänka så här om "smarta" assistenter; Det finns inget smart över detta förrän de fungerar som om det vore en riktig mänsklig assistent som satt där. Först då, när vi kan ha en dialog, och att den faktiskt fattar vad jag menar – som om det vore en människa – först kan vi kalla de för smarta assistenter! Fram tilll dess är det bara mer eller mindre bra kod som är skriven av någon.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-02-04 07:56
Ursprungligen av carlsson:

Jag undrar hur mycket detta beror på att vi pratar svenska?

Jag brukar tänka så här om "smarta" assistenter; Det finns inget smart över detta förrän de fungerar som om det vore en riktig mänsklig assistent som satt där. Först då, när vi kan ha en dialog, och att den faktiskt fattar vad jag menar – som om det vore en människa – först kan vi kalla de för smarta assistenter! Fram tilll dess är det bara mer eller mindre bra kod som är skriven av någon.

Språkinlärning tar många år för en riktig liten människa. Detta kommer, men vi får nog ha tålamod. Skillnaden är att Siri inte som ett barn är bra på att ta lärdomar av misstag och frustration i vardagen. Hon kräver avancerad skolgång, och den är nog mindre aktiv på svenska än på engelska.

Sedan får vi hoppas att hon inte liksom en människa behöver genomgå trotsålder och tonår då språkförståelsen kan vara god, men interaktionen helt hopplös.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2021-02-04 08:38
Ursprungligen av Alix:

Siri ställer in timern bra för mig. Det var väl... det.

Ursprungligen av carlsson:

Ja, Siri är i det stora hela ruggigt dåligt. Väldigt ofta jag blir irriterad och tar upp telefonen istället.

Siri på engelska är suverän. Siri på svenska är kass.

Ursprungligen av carlsson:

Jag undrar hur mycket detta beror på att vi pratar svenska?

Allt, skulle jag säga. Siri på engelska är som en helt annan produkt om man jämför med hennes svenska motsvarighet. Natt och dag.

1
Bevaka tråden