Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sonos och hemmadelning

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej allihop.
Jag har bytt från en bluesound-spelare till en sonos amp idag och har, om man ska uttrycka sig lite försiktigt, jätteproblem.
Jag har min musik lagrad på en gammal iMac, men jag lyckas inte ansluta sonosen så den kommer åt mitt musikbibliotek.

Vad är det som händer då? I fliken där jag ska ange adressen till mitt bibliotek så är "nästa"-knappen gråmarkerad när jag fyller i vad min dator heter på nätverket. Skriver jag adressen så här: //dator-namn-etc/". Då kan jag klicka nästa, men det står bara att min iMac inte lät sonos ansluta sig.

Har en nyare MacBook Pro som jag satt och googlade lite på och kom då på att jag kunde ladda ner sonosappen till den och testa lite och genom appen lyckades jag dela den till min sonos, så då tänkte jag testa att göra likadant på imacen, men då var den för gammal för den appen...

Är det helt enkelt så att datorn är för gammal för att den ska kunna ansluta sig?

Ursprungligen av Karlssonpåtaket:

...Är det helt enkelt så att datorn är för gammal för att den ska kunna ansluta sig?

För att någon ska kunna svara på den frågan, så får du nog berätta vilken iMac-modell det är, och vilket operativsystem den kör.

Sonos klarar bara av SMBv1. Trots påtryckningar i deras forum verkar det inte vara på gång att uppdatera till ett säkrare protokoll. Med det sagt kör jag själv en Samba server med v1 enbart för musik.

Men om man skulle rekommendera något för någon som bara vill få det att funka så skulle jag säga att en UPnp server är att föredra. Kanske Subsonic eller någon av de andra som är gratis (Subsonic var open source men inte längre så jag vet inte om man måste betala nu). Serviio kan vara ett alternativ också.

Ja, det kunde jag ju tänkt på att skriva :-).. Det är en imac från 2009 med yosemite 10.10.5, så det är ju inte det senaste precis.

Pratade med supporten nu och enligt dem var jag tvungen att ha sonos-appen på datorn för att det ska fungera och det är den för gammal för..
Så det verkar lite kört som det ser ut nu?

Ursprungligen av suddgummi:

Sonos klarar bara av SMBv1. Trots påtryckningar i deras forum verkar det inte vara på gång att uppdatera till ett säkrare protokoll. Med det sagt kör jag själv en Samba server med v1 enbart för musik.

Men om man skulle rekommendera något för någon som bara vill få det att funka så skulle jag säga att en UPnp server är att föredra. Kanske Subsonic eller någon av de andra som är gratis (Subsonic var open source men inte längre så jag vet inte om man måste betala nu). Serviio kan vara ett alternativ också.

Nu är jag ju jättedålig på sådant här, men ska jag ta en hårddisk och lägga in musiken på tillsammans med ett sånt här program?

Hopp och hej! Helt plötsligt fungerar det :-D! Satt och testade massa olika sökvägsnamn och då började den indexera helt plötsligt..

1
Bevaka tråden