Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datum på foton ändras numera när de förs över till datorn?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Jag har en Mac Mini med Big Sur. Tidigare när jag fört över foton från min iPhone (på olika sätt men oftast med appen FileBrowser) så har de behållit fotots ursprungsdatum, men nu ändras datumet till när filen förts över till datorn. När jag tittar på fotona i kamerarullen på min iPhone står dock rätt datum. Hur löser jag detta? Antar att det har något med EXIF-datan att göra?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-03-28 00:05

Varför fungerar det inte för dig att låta automatiken i icloud sköta synkningen? Eller att köra med Apples egen programvara typ Image Grabber?

Att ladda ned från iCloud via webbläsare genererar samma resultat.

Jag vill kunna ta utvalda filer, lägga dem på valfri plats i mitt lokala mappsystem på min externa hårddisk och så ska datumet se rätt ut oavsett vilket program (eller operativsystem) jag öppnar med.

Löste problemet genom att köpa Photo Exifer för 200 spänn. Bara att dra och släppa så batchkonverterar programmet samtliga filer så att de får originaldatum. Känns dock märkligt att jag ska behöva göra detta. Finns det någon anledning? När ändrades detta?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-03-28 10:20

https://www.99mac.se/forum/t/317368-mojligt-a...

Denna tråd behandlar och förklarar förhållandet mellan EXIF och Finder för bilder.

Ursprungligen av frazze:

https://www.99mac.se/forum/t/317368-mojligt-a...

Denna tråd behandlar och förklarar förhållandet mellan EXIF och Finder för bilder.

Som du påpekar, det är viktigt att skilja på fil och bild. Det är helt olika metadata som avses.

Filsystemet hanterar filer och ska visa information om filen - allt annat kommer att sluta med större förvirring i slutänden.

1
Bevaka tråden