Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS 15 och BankID och andra synpunkter

Tråden skapades och har fått 122 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Är det någon annan betaperson som har samma problem med bankid som jag har? Det fungerar men försvinner med jämna mellanrum. Nu är det andra gången som jag tappat mitt bankid på min telefon. Hoppas att det är kvar på Ipaden när jag när kommer hem så att det blir lätt att aktivera ett nytt

När vi ändå talar eID så vet vu att Freja eID kraschar vid uppstart. Det blir intressant att se när det fixar sig

---
Ny rubrik. Utgången rubrik: ”iOS15 och BankID (försvinner med jämna mellanrum)”. /Moderator

Senast redigerat 2021-08-16 12:10
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-06-18 08:58

Nej, BankID har fungerat felfritt för mig sedan jag skaffade ett nytt efter installationen av iOS15. Har en 12 Pro Max.

Ursprungligen av MatsOlov:

Nej, BankID har fungerat felfritt för mig sedan jag skaffade ett nytt efter installationen av iOS15. Har en 12 Pro Max.

Det fungerar felfritt så länge som bankid finns kvar. Blir intressant att se hur Ipaden klarar sig.

Jag kör också en 12 Pro Max

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-06-18 10:54

Du menar att Appen försvinner?

Ursprungligen av MatsOlov:

Du menar att Appen försvinner?

Nej. Mitt aktiverade BankID försvinner. Det har hänt två gånger nu

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-06-19 12:13
Ursprungligen av BlackSmp:

Nej. Mitt aktiverade BankID försvinner. Det har hänt två gånger nu

Försvinner från telefonen men ligger kvar aktivt hos banken. Skumt fel. Jag kör Nordea och har inte tappat mitt bankid annat än vid uppgraderingen till 15

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-06-21 10:14

Men nu har även mitt BankID stängts i min iPhone.

Det borde väl komma en ny beta i denna vecka.

Ursprungligen av MatsOlov:

Men nu har även mitt BankID stängts i min iPhone.

Det borde väl komma en ny beta i denna vecka.

Intressant, skönt att veta att jag inte är ensam. Och så länge som jag har minst ett aktivt bankid igång så är det lätt att fixa. Undrar dock vad det är som triggar stängning?

Japp, jag väntar/hoppas också på en ny beta även om denna beta, i stort sett, fungerar bra. Vi kör ju betasvängen för att få nyheter hela tiden

BankID och säkerhetsdosa..

Ursprungligen av BlackSmp:

Intressant, skönt att veta att jag inte är ensam. Och så länge som jag har minst ett aktivt bankid igång så är det lätt att fixa. Undrar dock vad det är som triggar stängning?

Japp, jag väntar/hoppas också på en ny beta även om denna beta, i stort sett, fungerar bra. Vi kör ju betasvängen för att få nyheter hela tiden

Samma gäller för mig. De spärrade både BankID OCH säkerhetsdosa.. gäller SEB.. har detta hänt för er tidigare?

Ursprungligen av Lowe_Lilliehorn:

Samma gäller för mig. De spärrade både BankID OCH säkerhetsdosa.. gäller SEB.. har detta hänt för er tidigare?

Nej. Bara BankID på iPhone. Inga problem med ipad

Ursprungligen av BlackSmp:

Nej. Bara BankID på iPhone. Inga problem med ipad

har då ingen annan enhet jag kan testa på. Kommer ju inte in på SEB då säkerhetsdosan också inte fungerar. Måste triggat något ordentligt med iOS 15?

Ursprungligen av Lowe_Lilliehorn:

har då ingen annan enhet jag kan testa på. Kommer ju inte in på SEB då säkerhetsdosan också inte fungerar. Måste triggat något ordentligt med iOS 15?

Det var verkligen allvarligt eftersom det ställer till mycket.

Ursprungligen av BlackSmp:

Det var verkligen allvarligt eftersom det ställer till mycket.

Ja, tydligen reagerade BankID på iOS 15 Beta 2, tror att det är en rooted telefon eller nåt, spärrar skiten och av automatik kanske spärrar inloggningsmöjligheter med dosa också kanske för att vara säkra? Svårt att ringa till banken och be de kolla när man inte ens kan legitimera sig…

Ursprungligen av Lowe_Lilliehorn:

har då ingen annan enhet jag kan testa på...

Då blir jag lite nyfiken på hur man resonerar när man väljer att köra tidig utvecklar-beta på sin enda enhet?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Då blir jag lite nyfiken på hur man resonerar när man väljer att köra tidig utvecklar-beta på sin enda enhet?

Tog den på denna enhet då den andra är en iPad. Lite svårt att få ner BankID där av någon anledning..

Ursprungligen av Lowe_Lilliehorn:

Tog den på denna enhet då den andra är en iPad. Lite svårt att få ner BankID där av någon anledning..

Det funkar hur bra som helst att ha bank-id på både iPhone och iPad.

Och ditt svar besvarar ju inte min undran. Jag förstår inte hur man tänker när man lägger en tidig utvecklar-beta på den enda enhet där man har bank-id.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Då blir jag lite nyfiken på hur man resonerar när man väljer att köra tidig utvecklar-beta på sin enda enhet?

Ja, ja…

Vi har hört det förr… det är inte direkt konstruktivt.

Ursprungligen av BlackSmp:

...det är inte direkt konstruktivt.

Nej, det var inte konstruktivt. Det var bara ren nyfikenhet och inget annat. Jag vill gärna veta hur man resonerar.

Detta är kanske mer konstruktivt:
- Ta bort beta-profilen och installera om med skarp version.
- Fixa nytt bank-id.
- Och om man är nyfiken på att testa tidiga beta-versioner, så gör man det på en enhet som man i princip kan undvara, och som man inte är beroende av i sin vardag.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-06-28 07:59
Ursprungligen av Lowe_Lilliehorn:

Samma gäller för mig. De spärrade både BankID OCH säkerhetsdosa.. gäller SEB.. har detta hänt för er tidigare?

Bara på iPhone för mig. Uppdaterade till Beta 2 direkt den kom och ännu fungerar BankId.

Ursprungligen av Lowe_Lilliehorn:

... tror att det är en rooted telefon eller nåt, s …

Vad är en rooted telefon?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det funkar hur bra som helst att ha bank-id på både iPhone och iPad.

Och ditt svar besvarar ju inte min undran. Jag förstår inte hur man tänker när man lägger en tidig utvecklar-beta på den enda enhet där man har bank-id.

Nu borde väl inte Bankdosan sluta att fungera för att man installerar en beta på sin telefon. Det måste ju bero på något annat.

  • Medlem
  • 2021-06-28 09:39
Ursprungligen av MatsOlov:

Bara på iPhone för mig. Uppdaterade till Beta 2 direkt den kom och ännu fungerar BankId.

Vad är en rooted telefon?

Nu borde väl inte Bankdosan sluta att fungera för att man installerar en beta på sin telefon. Det måste ju bero på något annat.

Svaret på det sista har antagligen med din fråga om ”rooted” att göra. Det är motsvarigheten till Jailbreak, men på en Android, och många apptillverkare känner av om mobilen har rootats, och vägrar då att fungera, eller fungerar med begränsningar. Det kan ha gjort att banken har valt att inaktivera bankid och säkerhetsdosa, eftersom bankens säkerhetssystem har reagerat. Men det har inte klarat av att göra skillnad mellan en utvecklarversion av IOS och en rootad Android. Det är förstås klumpigt och dumt, men det är min teori, i alla fall.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-06-28 13:21
Ursprungligen av Alix:

Svaret på det sista har antagligen med din fråga om ”rooted” att göra. Det är motsvarigheten till Jailbreak, men på en Android, och många apptillverkare känner av om mobilen har rootats, och vägrar då att fungera, eller fungerar med begränsningar. Det kan ha gjort att banken har valt att inaktivera bankid och säkerhetsdosa, eftersom bankens säkerhetssystem har reagerat. Men det har inte klarat av att göra skillnad mellan en utvecklarversion av IOS och en rootad Android. Det är förstås klumpigt och dumt, men det är min teori, i alla fall.

Kör du Android eller en iPhone? Allt verkar mycket förvirrande.

  • Medlem
  • 2021-06-28 23:14
Ursprungligen av MatsOlov:

Kör du Android eller en iPhone? Allt verkar mycket förvirrande.

Jag har Iphone.

Ta i trä. Inga problem iom beta2

Kliar i fingrarna att peta in betorna på mina enheter men vågar inte riktigt nu. Jag har gått all-in på iPad Pro istället för MacBook Pro (den står bara hemma på skrivbordet och skräpar nu) och ska jag dra in betan så ska det vara på alla enheterna; iPad, iPhone, klockan och datorn. Kanske ska agera lite vuxet för första gången i mitt liv och vänta tills de släpper den på riktigt.

  • Superhjälte
  • 2021-07-05 18:37

”I höst lanserar Apple iOS 15. Redan nu finns en betaversion av iOS 15 tillgänglig för utvecklare och senare i sommar en publik betaversion som användare kan installera.

För tillfället kan dessvärre vissa användare som testar betaversionen av iOS 15 drabbas av att deras BankID raderas eller spärras. Vi arbetar på att lösa problemet och inför lanseringen av iOS 15 finns en uppdatering av BankID tillgänglig för allmänheten.”

https://support.bankid.com/sv/fragor-svar/mob...

  • Superhjälte
  • 2021-07-17 11:57

BankID-appen har aldrig fått någon uppdatering mellan 4 juli och 7 september de tio senaste åren.

Ni får nog kämpa vidare om 2021 inte är ett undantag.

Samma här. Brukar väl alltid vara såhär med bankID och betor. Borde funka igen när skarpa versionen kommer.

Jag har iofs inte klagat, bara konstaterat faktum och att beteendet är svårt att få grepp på. Jag ville mest varna andra att bankid blev opålitligt med "fördröjd utlösning"

På Ipaden har bankid försvunnit en gång

På telefonen så försvann det ett par gånger med olika intervall på beta 1, fungerade smärtfritt under beta 2 och försvann en gång (så här långt) vid installation av beta 3

Men med en backuptelefon som ligger kvar på IOS14 med såväl bankid som Freja eId så det hela är hanterbart utan större problem.

Däremot så är jag nyfiken på vad det är som triggar borttagandet eftersom det är svårt att se ett mönster.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-07-19 11:43
Ursprungligen av BlackSmp:

Är det någon annan betaperson som har samma problem med bankid som jag har? Det fungerar men försvinner med jämna mellanrum. Nu är det andra gången som jag tappat mitt bankid på min telefon. Hoppas att det är kvar på Ipaden när jag när kommer hem så att det blir lätt att aktivera ett nytt

När vi ändå talar eID så vet vu att Freja eID kraschar vid uppstart. Det blir intressant att se när det fixar sig

Mitt har försvunnit 2ggr om på public beta 1 på både iPad + iPhone.
Nu försvann det igår på iPhone (public beta 3) trots att jag var noga att kolla efter uppdateringen att det var kvar och aktivt så bara hux flux när jag var ute på språng var det avaktiverat igen. Dock inte på ipaden hemma.

Det utan tvekan mest jävla irriterande med betan just nu är det här…

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-07-20 21:51
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag har iofs inte klagat, bara konstaterat faktum och att beteendet är svårt att få grepp på. Jag ville mest varna andra att bankid blev opålitligt med "fördröjd utlösning"

På Ipaden har bankid försvunnit en gång

På telefonen så försvann det ett par gånger med olika intervall på beta 1, fungerade smärtfritt under beta 2 och försvann en gång (så här långt) vid installation av beta 3

Men med en backuptelefon som ligger kvar på IOS14 med såväl bankid som Freja eId så det hela är hanterbart utan större problem.

Däremot så är jag nyfiken på vad det är som triggar borttagandet eftersom det är svårt att se ett mönster.

Jag misstänker att det är någon av Apples uppdaterade säkerhetssystem i 15 som triggar bankID att tro att det är utgånget/skadat/falskt.

Bevaka tråden