Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.3 Typsnittstrubbel !

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-11-05 14:53

Bakgrund: Jag körde Jaguar på min Powerbook, backupade allt till min G3a(som kör Panther) för att kunna installera Panther på min Powerbook. När installationen av 10.3 på PB:n var klar började jag lägga tillbaka filerna till PB:n.

Problem: 10.3 vill inte känna igen mina typsnittsfiler som typsnitt, utan anser att det är en "Unix körbar fil" (se bifogad bild). Det konstiga är att det först var PBn som inte kände igen typsnitten. Medans G3an såg att det var typsnitt... Nu några ombootningar senare känner inte heller G3an igen filerna! Så här sitter jag med några gig fonter som plötsligt blivit program

Vad göra?

• Oregistrerad
  • 2003-11-05 14:57

Jag vet att likanade problem uppstår om man kopierar filer till en PC och sen tillbaka. Men att detta skulle hända mellan två Mac:ar tycker jag är väldigt dåligt...

Låter som om du fått med nån skit när du kopierade.
Hoppas du har kvar dina original-CD till alla fonter...

• Oregistrerad
  • 2003-11-05 15:18

Ja, en del... men långt ifrån alla...

Men hur F**N kan man få med nån skit när man kopierar? Det hade varit mer "acceptabelt" om det hade varit mellan OS9 och OSX. Men nu är det ju OSX till OSX. Det här är uselt...

Har det något med rättigheter att göra?

Låter ju spontant som att hårddisken är skadad. Filen du pekar på där är 0k. Även om filen hade bytt filtyp så borde den behållit sin storlek.

• Oregistrerad
  • 2003-11-05 17:40

Ok, hur kontrollerar jag det? "Skivverktyg"? Jag körde "Kontrollera skiva" och där fanns inga problem.

Jag tror också på skadad hd.
Du får nog ta till lite vassare saker än Skivverktyg, t ex Disk Warrior.

Jag har samma problem.
Från en OS 9 burk fungerar typsnitten, men från Panter burken står det "Unix körbar fil".

Hmmm...

Från OS9 burken mailade jag över typsnitten till Panter burken då gick det.
Kan det ha något att göra med vår Unix server...

• Oregistrerad
  • 2004-02-25 15:29

har samma problem jag med. fast då gäller det filer jag lägger på hårddisken på vår unix server. den har jag alltid använt för att kopiera filer mellan våra olika datorer. allt jag slänger på unixdisken får ikonerna för körbara filer när man försöker få tag på dom från pantherburken. funkar på alla andra datorer med jaguar och OS8 och OS9. skulle vara kul å lösa detta.

Hur kopplar du upp dig mot servern? SMB? Försök med AFP istället.

Ursprungligen av Roland:

Hur kopplar du upp dig mot servern? SMB? Försök med AFP istället.

Med AFP funkade det klockrent, tack för det.

• Oregistrerad
  • 2004-03-03 09:19

Det låter precis som att det gamla vanliga Mac OS problemet med filers metadata/resurser orsakar problemen. Isf är det ingen skadad hårddisk som orsakar problemen, utan själva kopieringen tar död på fonternas resursdel
Kopiera över AFP, stuffit-komprimera innan kopiering, eller att maila filerna är olika sätt att komma runt problemet.

1
Bevaka tråden