Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Research. Video. Portabel studio utomhus.

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ser vad marknaden har att erbjuda vad gäller att spela in film utomhus. Jag tänker mig en tv-kanal med 3 inslag och prat däremellan. 10-15 minuter totalt.

I ett första scenario är jag ensam med allt. Kamera på stativ, mikrofon och jag sitter på stol med datorn på bordet. Jag har manuset i datorn.

I ett andra scenario har jag två gäster, två eller tre kameror och i alla fall två eller tre mikrofoner.

Bord och stol finns ofta utomhus (parker, rastplatser och liknande) och resten tar jag med mig på cykel. Inget av detta har jag nu så jag måste köpa allt. Det finns egentligen ingen budget och är det dyrt så kan det fortfarande vara värt det men då får jag vänta lite.

Jag är djupt imponerad av M1 och efter att ha tittat på Internet förstår jag att MacBook Air faktiskt skulle passa. Jag tänkte först att PowerBook Pro var enda alternativet, framförallt för ingångarna, men den har ju samma ingång som Air, fast bara fler.

Jag har fråga om iMovie, som jag har använt tidigare, men det var 2003-2005... Det vore ju praktiskt om jag kunde spela in i datorn så jag slipper ha media till kameran och importera till datorn senare. Jag minns att filmer tog skitmycket plats, är det fortfarande så?

Vad är grejen med Final Cut Pro? Jag förstår att det är mer avancerat... Produktionen jag tänker mig kan liknas vid Rapport i den bemärkelsen att inte vända på bilden, inga filter eller andra effekter. Enkla skyltar med vanlig text där man kan skriva vem som pratar och raka klipp.

Går det att koppla tre kameror till datorn och köra in tre spår samtidigt? Samma med ljudet, men där kan det räcka med ett spår för tre mikrofoner... antar jag!?

Resultatet ska jag lägga på Youtube sen så det finns ingen poäng att spara filmer med 5K kvalitet eller annat utrymmeskrävande.

Jag får se lite hur jag gör, men jag kan absolut tänka mig att köpa en Air skapligt omgående. (Nåja!!) Det verkar vara en väldigt kompetent dator!

Delrapport #1

I min strävan efter den "ultimata portabla tv-studion" har jag nu hittat en film där han säger att det går bra att koppla två eller fler kameror till Final Cut Pro för exempelvis för filmer till Youtube. Perfekt!

https://www.youtube.com/watch?v=zVSC68T_6w4

Man kan köpa MacBook Air med 8 GB RAM + Final Cut Pro och den ledande frågan är givetvis om det räcker med 8 eller om man helst ska ha 16...
16 GB RAM = 19.000:- (knappt)
PowerBook Pro 16 GB RAM = 22.000:-

Det skiljer rätt lite i pris och fördelen med den där redigerings manicken på tangentbordet känns högst påtaglig!
Nackdelen med Pro är givetvis att den väger mer.

Vad gäller den interna lagringen tänker jag mig att det får räcka med 256 GB fast minne och i stället komplettera med externa minnesdiskar allt eftersom behovet uppstår. Det mest extrema är 2 TB under locket för ytterligare 10.000:-. Jag ser ingen poäng i att släpa runt på så mycket minne. En bärbar dator kan man trots allt tappa...!

Ja, mest lite tankar!
Jag försöker gå med på MacOS Rumours forum, men det verkar ta tid...

1
Bevaka tråden