Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fullständigt datum - var ser jag det?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • ISS
  • 2021-08-19 23:23

Innan Big Sur kunde jag i menyraden klicka på klockan och då se vad macOS kallar ”fullständigt datum”. Där hade jag ställt in så att jag kunde se aktuell vecka.

(För att åstadkomma ovanstående måste man i Systeminställningar tala om att man vill göra just detta. Det fungerar i Big Sur fortfarande att göra dessa justeringar.)

Men i Big Sur får jag vid tryck på klockan inte fram denna visning. Istället ser jag väder, temperatur, världstider, aktiekurser och annat. Dessa saker är för mig helt ointressanta.

  • Var kan jag se ”fullständigt datum” i Big Sur?

  • Hur ersätter jag ointressant info till – för mig – intressant info vid klock-klick?

  • Finns något annat sätt för mig att se aktuell vecka direkt i OS utan att behöva besöka www.vecka.nu ?

Jag vill alltså kunna klicka på klockan och se aktuell vecka.

Senast redigerat 2021-08-19 23:39
  • Medlem
  • ISS
  • 2021-08-19 23:35

För er som inte är bekanta:
Man kan alltså i Systeminställningar, under ”Språk och Region”, välja vad som ska visas som ”fullständigt”. Det kan man i Big Sur fortfarande göra. Men, frågan är - var visas den infon? Tidigare visades den i menyraden vid klick på klockan. Men inte numera.

Ursprungligen av M37:

För er som inte är bekanta:
Man kan alltså i Systeminställningar, under ”Språk och Region”, välja vad som ska visas som ”fullständigt”. Det kan man i Big Sur fortfarande göra. Men, frågan är - var visas den infon? Tidigare visades den i menyraden vid klick på klockan. Men inte numera.

Undrar jag också... va så bra att få fram den extra infon, men nu verkar det inte gå alls?

Ursprungligen av M37:

Jag vill alltså kunna klicka på klockan och se aktuell vecka. [/b]

Jag saknar också denna funktion. Håller helt med dig och använde den flitigt när det gick. (Jag hade även datumvisning aktiverad i Finders listvy så jag såg veckonr där.)

Ska bli spännande att se om någon kan tipsa om någon lösning eller workaround.

  • Medlem
  • ISS
  • 2021-08-21 21:47

Det förefaller att vi veckoälskare är i minoritet.

Att inställningen verkar vara obegriplig kanske är det nya.

Ursprungligen av M37:

Det förefaller att vi veckoälskare är i minoritet.

Att inställningen verkar vara obegriplig kanske är det nya.

Fattar inte varför dom ska in och peta i det som redan funkar :-/

  • Medlem
  • ISS
  • 2021-08-21 22:33
Ursprungligen av CekariYH:

Fattar inte varför dom ska in och peta i det som redan funkar :-/

Nej, det gör jag inte heller.

Jag tror dock inte de förstår vad de gör. De håller på med så mycket annat och inser inte de vågor som finns i slutändan.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Enda sättet jag hittade också, men ganska dyrt sätt för något som var gratis... men klart vill man ha det andra lullullet som följer med så är det väl ok.

1
Bevaka tråden