Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera Catalina på extern HD

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-08-25 13:13

Hej, letar efter fakta/råd om ett "problem" som uppstått vid uppgradering till Catalina.
Jag uppgraderade hustruns iMac från High Sierra till Catalina och installerade nya systemet på en partitionerad HD. Partitionering med tanke på att installera SSD istf den interna snurredisken.

Externa HDn är formaterad HFS+/GUID därefter partitionerad i två volymer. En om 500GB/APFS för installationen av Catalina och kloning till kommande SSD. Resten av enheten i en volym som HFS+. Vis installationen kunde jag inte välja externa disken/volymen då den var kopplad via Firewire. När jag gjorde om installationen över USB gick allt galant, iMacen bootar Catalina och verkar trivas. Men via FW hittar inte datorn volymen under uppstart trots att jag kan välja den som startskiva utan öppnar High Sierra. Det gör ingen skillnad i vilket system jag väljer startskiva när disken är kopplad via FW. Det är enbart över USB den hoppar igång med Catalina.

"Problemet" är att iMacen enbart har USB2 och FW800 och det vore smutt att nyttja den snabbaste uppkopplingen; hur får jag den boota Catalina över FW?

Frågan ställd på andra ställen med mager respons, så tacksam för all info/analys!

  • Medlem
  • 2021-08-25 13:30

Det går inte via FireWire alls:

macOS Catalina will not boot from a FireWire device
Apple has dropped support for booting from FireWire devices. The macOS Catalina Installer will explicitly disallow installation onto a FireWire-attached device, and if you attempt to boot macOS Catalina from a FireWire-attached device, the startup process will fail with the universal "no entry" symbol.

Solution: If your external device also has a USB interface, attach the device to your Mac using a USB cable instead.”

https://bombich.com/kb/ccc5/macos-catalina-kn...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-08-25 13:46
Ursprungligen av Alix:

Det går inte via FireWire alls:

macOS Catalina will not boot from a FireWire device
Apple has dropped support for booting from FireWire devices. The macOS Catalina Installer will explicitly disallow installation onto a FireWire-attached device, and if you attempt to boot macOS Catalina from a FireWire-attached device, the startup process will fail with the universal "no entry" symbol.

Solution: If your external device also has a USB interface, attach the device to your Mac using a USB cable instead.”

https://bombich.com/kb/ccc5/macos-catalina-kn...

Jaja, hoppet är ju det sista som dör.
Tack för svar Alix! Hoppas bara det går att klona till SSDn när den kommer på plats.

  • Medlem
  • 2021-08-25 18:08
Ursprungligen av SwBear:

Jaja, hoppet är ju det sista som dör.
Tack för svar Alix! Hoppas bara det går att klona till SSDn när den kommer på plats.

Det borde funka. En annan sak som droppades i Catalina är support för Mac OS Standard-skivformatet. Kändes lite udda att en ”Chromebook” (en gammal PC-burk med CloudReady OS) kunde läsa de två gamla cd jag hade, men inte macen...

1
Bevaka tråden