Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Får ej kontakt med Nas efter byte av router

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2021-08-31 09:59

Hej!
Jag har en NAS - Synology DS415play - som fungerat bra fram till att jag bytte från applerouter till TP-link Mesh. Nu kommer jag inte i kontakt med NAS:en via webgränssnittet medan jag ser den i Finder. Tacksam för tips hur jag kan gå till väga. Om jag återställer NAS:en till fabriksinställningar, påverkar det innehållet på diskarna så att de försvinner?

Bosse

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-08-31 10:11

Vad får du för felmeddelande när du försöker ansluta via webbgränssnittet?

  • Medlem
  • 2021-08-31 10:21
Ursprungligen av frazze:

Vad får du för felmeddelande när du försöker ansluta via webbgränssnittet?

Att Nasen inte hittas. Den hittas dock med Synology assistenten men jag kan inte logga in, den säger bara ”fel lösenord”. Jag har provat alla lösenord jag använt utan framgång. Kan/ska jag återställa Nasen?

  • Medlem
  • 2021-08-31 10:39

Det kanske kan handla om öppna/stängda portar, eller anslutningsformat som SMB eller dylikt.

  • Medlem
  • 2021-08-31 10:59
Ursprungligen av Alix:

Det kanske kan handla om öppna/stängda portar, eller anslutningsformat som SMB eller dylikt.

Tänkbart, men varför kan jag se nasen i finder och navigera i innehållet? Det är DSM som jag inte kommer i kontakt med. Tack för tips/inlägg så här långt. Det är guld värt för en nätamatör.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-08-31 11:35
Ursprungligen av Bosse:

Att Nasen inte hittas. Den hittas dock med Synology assistenten men jag kan inte logga in, den säger bara ”fel lösenord”. Jag har provat alla lösenord jag använt utan framgång. Kan/ska jag återställa Nasen?

Hur försöker du att kontakta NAS:en - med hjälp av ett bokmärken i din browser eller direkt med en IP-adress? Oavsett fallet så kan NAS:en mycket väl ha fått en ny IP-adress när du bytte router. Du använder alltså fel IP-adress just nu. Att den syns i Finder och assistenten tyder på att Bonjour eller någon annan automatiskt funktion (typ SLP) svarar på frågan från din dator.
Att inloggningen inte fungerar (jo det gör den, men du anger ju fel lösenord) har inget med bytet av router att göra. Du får leta efter lösenordet på något PostIT-lapp eller så... Du ska inte återställa din NAS - det verkar lite överdrivet.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-08-31 11:38
Ursprungligen av Alix:

Det kanske kan handla om öppna/stängda portar, eller anslutningsformat som SMB eller dylikt.

Lite fundersam till den felorsaken, då TS kör internt (LAN) och inte externt (WAN->LAN) enligt vad vi kan läsa oss till. Ingen portforwarding eller liknande ska behövas i det här fallet. Hittills har inte TS berättat hur man ansluter via webbgränssnittet - det är där vi måste gör arbetsinsatsen.

  • Medlem
  • 2021-08-31 17:55

Ta först reda på vilken ip-adress din NAS har blivit tilldelad av din nya router. I Mac App Store hittar du gratisprogrammet Lanscan som lätt hittar ip-adressen till din NAS.
Anslut sedan till den, glöm inte att ange vilken port du ansluter till. Normalt ligger https-anslutningen på port 5001.
Så om din enhet har fått adressen 192.168.1.23 så skriver du https://192.168.1.23:5001 i adressfältet.
Funkar inte detta så kan man återställa adminkontot på NASen genom att trycka in reset-knappen på baksidan i 5 sekunder. (Men håll inte inne resetknappen för länge! Håller du in knappen i 10 sekunder så raderas hårddiskarna!)
Då kan du logga in med Admin som användarnamn och lämna lösenordsprogrammet blank. Glöm då inte att avaktivera admin-kontot när du har ändrat lösen på ditt ordinarie konto.
Glöm inte heller att återaktivera brandväggen i din NAS om du använder dig av den.
Men i mina ögon låter det märkligt att du kan ansluta via Finder men inte via Safari. Du har inte begränsat åtkomsten till DSM för det aktuella kontot?

  • Medlem
  • 2021-08-31 18:00
Ursprungligen av Dalle:

Ta först reda på vilken ip-adress din NAS har blivit tilldelad av din nya router. I Mac App Store hittar du gratisprogrammet Lanscan som lätt hittar ip-adressen till din NAS.
Anslut sedan till den, glöm inte att ange vilken port du ansluter till. Normalt ligger https-anslutningen på port 5001.
Så om din enhet har fått adressen 192.168.1.23 så skriver du https://192.168.1.23:5001 i adressfältet.
Funkar inte detta så kan man återställa adminkontot på NASen genom att trycka in reset-knappen på baksidan i 5 sekunder. (Men håll inte inne resetknappen för länge! Håller du in knappen i 10 sekunder så raderas hårddiskarna!)
Då kan du logga in med Admin som användarnamn och lämna lösenordsprogrammet blank. Glöm då inte att avaktivera admin-kontot när du har ändrat lösen på ditt ordinarie konto.
Glöm inte heller att återaktivera brandväggen i din NAS om du använder dig av den.
Men i mina ögon låter det märkligt att du kan ansluta via Finder men inte via Safari. Du har inte begränsat åtkomsten till DSM för det aktuella kontot?

Jag gjorde det du nu föreslår och voila, det fungerar. En reset av Nasen löste problemet. Tack allihopa för era råd!
/Bosse

1
Bevaka tråden