Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa OSX nätverket

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det bara jag som tycker det blir svårare och svårare att få ihop ens perfekta Apple miljö hemma numera. Har alltid kört så mycket Apple som möjligt för skiten har alltid bara fungerat.
Men får fan kämpa i dag för att få ihop det. Kör 2 iMac (äldre), MacBook Air (nyare), iPhones (Nyare), iPads (Äldre) + NAS från QNAP, Skrivare från Brothers (Äldre) samt en ASUS RT-AC88U.

Men det är banne mig alltid något som strular, skrivaren är aldrig online fast den har IP adress och allt, NAS kommer och går som den vill i datorns filsystem ....

Är det SMB som strular eller ingen annan som tycker det blir svårare o svårare att få ihop?
Någon erfarenhet av NAS, skrivare, Router som fungerar perfekt i Apple miljö ?

Testat med annan router? Sporadiska fel tycker jag oftast brukar vara buggig/ostabil utrustning. Antar att du har startat om din router?

Beskriv gärna mer hur ditt nätverk ser ut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-09-11 18:32

Satsa på Unify och så mycket trådar som möjligt. Jag gick från återkommande störningar och problem till extremt stabilt och snabbt nätvärk efter att ha vandrat den vägen.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Testat med annan router? Sporadiska fel tycker jag oftast brukar vara buggig/ostabil utrustning. Antar att du har startat om din router?

Beskriv gärna mer hur ditt nätverk ser ut.

NAS är inkopplad på en switch som i sin tur går till routern med kabel. Skrivaren är helt wifi kopplad. Mest att jag tycker jag hade mycket mindre problem med sånt här förr.

Ursprungligen av xms67:

Satsa på Unify och så mycket trådar som möjligt. Jag gick från återkommande störningar och problem till extremt stabilt och snabbt nätvärk efter att ha vandrat den vägen.

Med Unify menar du att köra samma märke så mycket som möjligt eller ? Och hade gärna kört ännu mer kabel men är inte lätt alltid att ha saker nära varandra. Vilken router kör du på ?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2021-09-12 10:02
Ursprungligen av basicjava:

Med Unify menar du att köra samma märke så mycket som möjligt eller ? Och hade gärna kört ännu mer kabel men är inte lätt alltid att ha saker nära varandra. Vilken router kör du på ?

Ubiquiti Unifi.

Köp en USG eller UDM plus så många AP du behöver.
Bästa investeringen för hemma nätet

Själv kör jag Ubiquiti UDMPRO med 2 st USW och 2 st UAP. Kör både kabel och WiFi. Funkar otroligt stabilt och snabbt.
Har gått längre än gemene användaren och delat upp nätverket till 5 st (Huvud [LAN], Barn [för barnen], IoT, VoIP samt Gäst).
Följer Chris Sherwood (CrossTalk Solutions) vlogg på YouTube – han har mycket vettigt att berätta, inte bara om Ubiquiti utan annat intressant.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-09-13 10:31
Ursprungligen av Json_81:

Ubiquiti Unifi.

Köp en USG eller UDM plus så många AP du behöver.
Bästa investeringen för hemma nätet

Som @Json_81 skriver, Ubiquiti Unifi menar jag. Helt klart överlägset allt jag provat. Jag har en USG som router. I vårt hopplösa hur räcker två AP(Lite 6) och de räcker långt ut i trädgården. Jag har väldigt många switchar för att få trådar till nästan allt som kan ta trådat. Men kör min jobbdator trådlöst och Teams rullar perfekt trots att jag inte har någon AP i källaren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-09-13 10:32
Ursprungligen av The Real Viking:

Själv kör jag Ubiquiti UDMPRO med 2 st USW och 2 st UAP. Kör både kabel och WiFi. Funkar otroligt stabilt och snabbt.
Har gått längre än gemene användaren och delat upp nätverket till 5 st (Huvud [LAN], Barn [för barnen], IoT, VoIP samt Gäst).
Följer Chris Sherwood (CrossTalk Solutions) vlogg på YouTube – han har mycket vettigt att berätta, inte bara om Ubiquiti utan annat intressant.

Lite trådkapning här, men vad vinner du på det?

Ursprungligen av xms67:

Lite trådkapning här, men vad vinner du på det?

Vad jag vinner är en rejält ökad säkerhet:
LAN nätverket kan se in i Barn, IoT, VoIP. IoT och VoIP kan inte se LAN nätverket. Svaga punktet är just IoT produkterna. Kan en hackers komma in via en IoT pryl kan kan komma in i resten av nätverket om man har det som ett stycke. (Chris Sherwood förklarar det väldigt tydligt.)
Barn: Nätverket är stängt mellan 20:00–08:00. Då skall barnen sova. Använder barnvänliga DNS (1.1.1.1. och 9.9.9.9). Hoppas UniFi får stöd för vitlista i framtiden (då kan jag tillåta vilka hemsidor barnen får besöka – vitlistan kan jag skapa i iPad, men det skulle vara trevligt att även ha denna finess på router sidan).
IoT: kan endast se internet och ta emot anslutningar från LAN nätverket.
VoIP: kan endast se bestämda delar av internet (IP PBX) samt ta emot anslutningar från LAN nätverket.
Gäst: kan endast se internet och inte kunna se andra enheter som är anslutna till samma Gästnätverk.

Senast redigerat 2021-09-13 14:13
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-09-13 17:31
Ursprungligen av The Real Viking:

Vad jag vinner är en rejält ökad säkerhet:
LAN nätverket kan se in i Barn, IoT, VoIP. IoT och VoIP kan inte se LAN nätverket. Svaga punktet är just IoT produkterna. Kan en hackers komma in via en IoT pryl kan kan komma in i resten av nätverket om man har det som ett stycke. (Chris Sherwood förklarar det väldigt tydligt.)
Barn: Nätverket är stängt mellan 20:00–08:00. Då skall barnen sova. Använder barnvänliga DNS (1.1.1.1. och 9.9.9.9). Hoppas UniFi får stöd för vitlista i framtiden (då kan jag tillåta vilka hemsidor barnen får besöka – vitlistan kan jag skapa i iPad, men det skulle vara trevligt att även ha denna finess på router sidan).
IoT: kan endast se internet och ta emot anslutningar från LAN nätverket.
VoIP: kan endast se bestämda delar av internet (IP PBX) samt ta emot anslutningar från LAN nätverket.
Gäst: kan endast se internet och inte kunna se andra enheter som är anslutna till samma Gästnätverk.

Den där kompetensen skulle man ju vilja besitta..?

Ursprungligen av xms67:

Den där kompetensen skulle man ju vilja besitta..?

Mitt råd är att titta på följande vloggar och hemsidor. Då kommer man nära min kompetens med Ubiquiti (även om jag är utbildad nätverkstekniker, -administratör och teknikinformatör)…

samt hemsidan:

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2021-09-14 13:02
Ursprungligen av xms67:

Lite trådkapning här, men vad vinner du på det?

Näten kommer inte åt varandra (om man inte routar mellan dem) så bra för säkerheten.
Också bra för OCD att ha ordning i nätverket

I praktiken för en vanlig hemanvändare är det helt onödigt dock.

1
Bevaka tråden