Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Volvo kör med inbyggd Google

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
Senast redigerat 2021-09-17 16:49

Måste man använda Googles tjänster istället för tex apples?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2021-09-17 16:02
Ursprungligen av barbapappa_86:

Måste man använda Googles tjänster istället för tex apples?

Yep, det är vad Google betalar för.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2021-09-17 16:39

Som sagt, var det inte säkert innan så blir det spikat nu - aldrig Volvo.

Ursprungligen av zinned:

Som sagt, var det inte säkert innan så blir det spikat nu - aldrig Volvo.

"Ersätter Volvo med Google inbyggt Apple CarPlay för iOS-användare?

Google Assistent, Google Maps och Google Play är inbyggda i bilen så att alla dessa tjänster kan användas utan att du behöver ansluta din telefon. Med Google Play kan du ladda ned en mängd olika medieappar som du kan hitta i Apple CarPlay – till exempel Spotify. I framtiden förväntas Google Play for Automotive erbjuda fler appar för nedladdning. iPhone-användare kan ansluta till bilen via Bluetooth och möjliggöra användning av bilens högtalare för röstsamtal eller textmeddelanden via Google Assistent."

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2021-09-17 19:38
Ursprungligen av Hjopekk:

"Ersätter Volvo med Google inbyggt Apple CarPlay för iOS-användare?

Google Assistent, Google Maps och Google Play är inbyggda i bilen så att alla dessa tjänster kan användas utan att du behöver ansluta din telefon. Med Google Play kan du ladda ned en mängd olika medieappar som du kan hitta i Apple CarPlay – till exempel Spotify. I framtiden förväntas Google Play for Automotive erbjuda fler appar för nedladdning. iPhone-användare kan ansluta till bilen via Bluetooth och möjliggöra användning av bilens högtalare för röstsamtal eller textmeddelanden via Google Assistent."

Jovisst men Google är "default".

Ursprungligen av Gunnar B:

Jovisst men Google är "default".

Ja tyvärr, jag ville visa försämringen jämfört med det normala då man kan välja…

Rubriken kanske skulle vara ”Google kör med inbyggd Volvo”…?

  • Medlem
  • ISS
  • 2021-09-18 21:42

Har Volvo tappat det? På riktigt?

Tur för mig att jag lämnade volvoskeppet för många år sedan och funnit ett annat märke jag trivs bra med.

Var nog rätt väntat, deras elbil Polestar var väl i princip en Google bil från grunden med inbyggt infotainmentsystem.
Det spiller över på de andra Volvobilarna nu.

Ursprungligen av Hjopekk:

"Ersätter Volvo med Google inbyggt Apple CarPlay för iOS-användare?

Google Assistent, Google Maps och Google Play är inbyggda i bilen så att alla dessa tjänster kan användas utan att du behöver ansluta din telefon. Med Google Play kan du ladda ned en mängd olika medieappar som du kan hitta i Apple CarPlay – till exempel Spotify. I framtiden förväntas Google Play for Automotive erbjuda fler appar för nedladdning. iPhone-användare kan ansluta till bilen via Bluetooth och möjliggöra användning av bilens högtalare för röstsamtal eller textmeddelanden via Google Assistent."

Är svaret ja eller nej? Kan man koppla in en iPhone via CarPlay eller inte?

Att styra bilen och navigera med Google har jag inga större problem med. Att köra över Google när man ska använda tredjepartsappar som Spotify går väl an också. Men, kommunikationen till och med iPhone ska ju vara CarPlay - exempelvis till Homekit och sitt hem vilket inte Google kan hantera.

Låter som Volvo ska skippa CarPlay men inte vågar säga det rakt ut…

Ursprungligen av johnh3:

Var nog rätt väntat, deras elbil Polestar var väl i princip en Google bil från grunden med inbyggt infotainmentsystem.
Det spiller över på de andra Volvobilarna nu.

Finns CarPlay till Polestar…? Märkligt om detta plockats bort/aldrig implementerats och man därmed anser att iPhone-användare inte ska vara kunder.

CarPlay är ju hur man kopplar ihop sitt liv utanför bilen med bilen.

Ursprungligen av Lars Einarsson:

Finns CarPlay till Polestar…? Märkligt om detta plockats bort/aldrig implementerats och man därmed anser att iPhone-användare inte ska vara kunder.

CarPlay är ju hur man kopplar ihop sitt liv utanför bilen med bilen.

Jag vet inte. Men de gör ett stort nummer av Google kopplingen:
https://www.polestar.com/se/firstcarwithgoogl...

Ursprungligen av johnh3:

Jag vet inte. Men de gör ett stort nummer av Google kopplingen:
https://www.polestar.com/se/firstcarwithgoogl...

Från frågor och svar på deras sida:

”Varför är Apple CarPlay återigen försenat?

Av olika anledningar, som vi inte till fullo kan påverka, är vi tyvärr tvungna att skjuta upp lanseringen av Apple CarPlay för Polestar 2. Apple CarPlay planeras att lanseras våren 2022. Vi ber uppriktigt om ursäkt för besväret”
?
Lustigt, CarPlay finns ju i Polestar 1 enligt manualen, måste tydligen vara något som gör att det inte går i Polestar 2…?

Och om ett år heter det: ”Apple CarPlay planeras att lanseras våren 2023”…

Senast redigerat 2021-09-20 14:42
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-09-21 07:00
Ursprungligen av M37:

Har Volvo tappat det? På riktigt?

Tur för mig att jag lämnade volvoskeppet för många år sedan och funnit ett annat märke jag trivs bra med.

Blir inte någon Volvo för mig heller, blir inte någon ny bil alls i framtiden. Nu när alla barn lämnat boet går jag nog tillbaka till gammalt jänkejärn på heltid. Eventuellt så elektrifierar jag någon av de jag har på lager.

Just nu kör jag en Volvo, men vid byte blir det ett annat märke än Volvo. De ska inte bestämma vad jag ska använda för system. Nästa bil blir ju en renodlad elbil och Volvo har ingen sådan, däremot Polestar, men även den går troligen bort om valmöjligheten saknas… Det finns gott om likvärdiga konkurrenter som ger kunder valmöjligheter…

Märkligt att Volvo låter sig köpas… och låsa in kunder i Google… hur blir det med den personliga integriteten?

Ja BMW, Audi och Mercedes gick ihop och köpte HERE technologies. Tror Bosch är delägare i HERE också.
Kartor, självkörande teknik m.m..Var nog för att inte bli beroende av Google.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-09-22 08:09

Framtiden för gamla bilar ser trotts allt relativt ljus ut, även om bensin/diesel försvinner. Bl.a. Ford kommer med en Electric Crate Motor. Kommer säkert fler modeller, om inte från Volvo, BMW etc. så från tredjepartstillverkare.

Då kan man sedan välja fritt vilket infotainmentsystem man vill använda.

1
Bevaka tråden