Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ProRes finns nu tillgängligt för de som kör beta

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är du en av de som längtat efter ProRes på din iPhone? Nu går det att testa i senaste betan av iOS 15.1.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-10-07 13:06
Ursprungligen av Redaktionen:

Är du en av de som längtat efter ProRes på din iPhone?

Undrar vem som egentligen väntar otåligt på ProRes i nuvarande iPhones.

Om jag googlat rätt behövs det ca 6 GB lagring för en minut 4K ProRes 30 fps video.

En 20 min filmsession (~120 GB) tar sedan cirka 35 minuter att föra över till redigeringsdatorn via lightningporten (480 Mb/s). Vänta otåligt lär man bli van vid… ?

Vi får hoppas detta är en föraning om att iPhone 14 slutligen får USB-C.

Mycket märkligt:
Apple måste ha vetat att de skulle ha ProRes i Apple iPhone 13 Pro modeller. Då borde de ha vetat att en 20 min filmsession (~120 GB) skulle ta ca 35 minuter att ladda ner. Det ger Apple dålig PR.
Då blir den stora gåtan var för Apple inte passade på att gå över till USB-C i samma veva – då hade inte deras PR skadats, snarare förbättras. IPad Pro har ju Thunderbolt 3 som använder sig av USB-C port. IPhone 13 Pro kunde också ha fått samma lösning då det är hos Apple en beprövad lösning. På köpet hade de löst EU-problematiken med laddningskontakten! Ibland är Apple väldigt inkonsekvent…

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-10-07 13:46

ProRes i iPhone är en ploj. Finns ingen konsument som behöver det. Och troligen inget proffs som längtat efter det.

Det som är fantastiskt är att du i telefonen har processorkraft nog att redigera komprimerade videoformat i realtid.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-10-07 14:47
Ursprungligen av IngoX:

Undrar vem som egentligen väntar otåligt på ProRes i nuvarande iPhones.

Om jag googlat rätt behövs det ca 6 GB lagring för en minut 4K ProRes 30 fps video.

En 20 min filmsession (~120 GB) tar sedan cirka 35 minuter att föra över till redigeringsdatorn via lightningporten (480 Mb/s). Vänta otåligt lär man bli van vid… ?

Vi får hoppas detta är en föraning om att iPhone 14 slutligen får USB-C.

Är inte airdrop snabbare än lightning?

Men ja, det minskar ju nyttan med funktionen om man inte får ut videon från telefonen med rimlig ansträngning och väntetid.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2021-10-07 15:03
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-10-08 08:47

Är väl inte helt ovanligt med icke efterfrågad teknik. Men efter några utvecklingssteg så blir det standard eller i alla fall användbart.

1
Bevaka tråden