Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Står ni ut med något annat än Retina/high density?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är inte så kräsen vad gäller prestanda på datorer. När min 2011 MBP packade ihop plötsligt var jag tvungen att skaffa något på kort varsel och det blev en 2015 12" MacBook. Helsike vilken skärm! Nu känns det som jag inte står ut med något annat. Hur i hela världen kommer det sig att det bara finns i stort sett en enda stationär skärm på hela marknaden med motsvarandre pixeltätet? Hur står stationära användare ut? Jag har en 2560x1440 24" till en Mac Mini 2018 och det känns som att hamna bakom iPhone 3GS när man växlar mellan datorerna, och då har ändå en förkrossande majoritet av 24" skärmar på markanden ännu sämre pixeltäthet. Är det bara jag som tycker det är otroligt märkligt?

  • Medlem
  • 2021-10-14 23:07

Jag har haft vanlig FHD-skärm sedan tio år tillbaka och är nöjd med det! Vetenskapen är på min sida. Källa. Men kul att du är nöjd med retina!

Ursprungligen av Alix:

Jag har haft vanlig FHD-skärm sedan tio år tillbaka och är nöjd med det! Vetenskapen är på min sida. Källa. Men kul att du är nöjd med retina!

Din källa avser när man tittar på film. Jag talar om text på datorskärm.
Kvaliteten på återgiven text går ju att se på helt vanligt avstånd till datorskärmen. Ingen skulle ju acceptera sådan text på mobil, t.ex.

  • Medlem
  • 2021-10-15 10:59
Ursprungligen av fd_PlanB:

Din källa avser när man tittar på film. Jag talar om text på datorskärm.
Kvaliteten på återgiven text går ju att se på helt vanligt avstånd till datorskärmen. Ingen skulle ju acceptera sådan text på mobil, t.ex.

Nu talar du om text på datorskärm, inte i ditt första inlägg. Där finns det fördelar, men jag upplever inte FHD som ohållbar*. Ibland har jag funderat på att byta till en skärm som stöder maximal upplösning, men då jag inte arbetar vid datorn och dessutom surfar via retinaskärm på mobilen (egentligen en ovana!), så har jag inte det behovet.

*Dock blev det lite sämre när Apple övergav subpixelantialiasering.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-10-15 13:21

Jag har använt uteslutande retina-skärmar sedan jag köpte min första retina-MBP 2013. Insåg direkt att jag aldrig skulle kunna gå tillbaka till icke-retina.

För mig är det pixeldubbleringen som är det viktigaste, inte pixeltätheten. På mina stationära skärmar kör jag 4k med dubblering, d.v.s. motsvarande yta som 1080p. Oftast sitter man lite längre ifrån en stationär skärm än en laptopskärm, så man kommer undan med lite lägre pixeltäthet. Huvudsaken är att texten ser skarp ut, och det gör den på mina 24" 4k-skärmar på armlängds avstånd.

1
Bevaka tråden