Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple presenterar MacBook Pro, M1 Pro och M1 Max

Tråden skapades och har fått 91 svar. Det senaste inlägget skrevs .

M1 Pro och M1 Max är här och mer kraftfulla än någonsin och dessutom kommer de sitta i senaste generationen av MacBook Pro.

Läs hela artikeln här

Varför är magsafe på sidan med två USB-C?
?

OMG. Nu är det bara frågan hur fattig man vill bli...

Överlag sjukt bra. Hade de klämt in Face ID hade det varit 100% garanterat köp. Nu är det bara 90%... ?

Very well, snart får vi se priserna också.

Edit: Och där kom dem!
Nååågot långsam sida nu. ?
Från 24k, ska bli intressant att se vad 16" M1 Max kommer kosta.

Edit 2: Nä, det var inte så överjävligt ändå. Värsta 16" M1 Max börjar på 42.495,-. Har allt jag behöver och ganska mycket mer....

Leverans 25 Oktober, det är ju snart!

*dräggel*

Ursprungligen av Chaosstar:

Varför är magsafe på sidan med två USB-C?
?

För att det skulle vara konstigt att ha den på framsidan?

Ursprungligen av Chaosstar:

Varför är magsafe på sidan med två USB-C?
?

Varför är detta dåligt? Hur skulle du vilja fördela portarna på respektive sida?

Ursprungligen av carlsson:

OMG. Nu är det bara frågan hur fattig man vill bli...

Totalt maxad 16" med studentrabatten, pris: 64 169 kr

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-10-18 20:04

Wow. De släppte verkligen en håll käften-dator!

Den är förmodligen onödigt snabb för mina vardagsbehov men det blir antingen en MacBook pro eller nästa iMac.

Har svårt att tro att ProMotion kommer till konsumentprodukterna. Annars hade nog en M1-Air med ProMotion räckt mer än väl för mig.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varför är detta dåligt? Hur skulle du vilja fördela portarna på respektive sida?

Ja om du vill fortsätta att ladda med USB-C (vilket många lär göra) och du kopplar in den på sidan med 1 USB-C så har du ingen USB-C kvar där.

Edit: Det jag menar är vidare om du nu vill kunna välja sida att ladda på och alltid ha en USB-C över där så går inte det.

Edit 2: Bra vore om det var 1 USB-C på sidan med magsafe, bäst om det varit 2 på varje sida.

Men det här kanske är en icke-fråga. ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-10-18 20:07

Äntligen kan Apple göra datorer igen! Det mörka årtiondet är över!

Blev en 16" M1Max med 64 gig RAM och 2 tb SSD..

Beställt och klart.

Mycket pengar men trodde det skulle bli dyrare ändå. Såg att jag köpte min i9 32 gig RAM 2 tb SSd för ca 3 år sen för 54.000, denna landade på 56.000 med apple care.

RIP andrahandsvärdet på min nuvarande Intel

  • Medlem
  • 2021-10-18 20:14

Egentligen finns det ingen flärp. Bara mer skärmyta plus en uppgraderad kamera som fortfarande tar sin plats. Och handen på hjärtat, vem tror att en pop up-kamera hade funkat?

16-tums MacBook Pro med 64 GB och 4 TB ssd-lagring lär bli populär.
54 969 kr med studentrabatten känns prisvärt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-10-18 20:26
Ursprungligen av Chaosstar:

16-tums MacBook Pro med 64 GB och 4 TB ssd-lagring lär bli populär.
54 969 kr med studentrabatten känns prisvärt.

Inte för att vara sån, men jag tror inte att det är så många studenter som har råd med din konfiguration. Du blir nog Sveriges enda student med den datorn ?

Känns som en ny era för Apple. Många portar, MagSafe tillbaka etc..
De har lämnat arvet efter Jony Ive till slut:
https://macworld.idg.se/2.1038/1.757272/antli...

Dyra datorer men de prickar det mesta rätt.

Ursprungligen av ibish:

Inte för att vara sån, men jag tror inte att det är så många studenter som har råd med din konfiguration. Du blir nog Sveriges enda student med den datorn ?

Man får va polare med en student. ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-10-18 20:32
Ursprungligen av Chaosstar:

Man får va polare med en student. ?

Kan löna sig att läsa en distanskurs ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-10-18 20:35

Från en sak till en annan. Tycker man borde fått typ tre år med TV+ när man köper ny dator för över 30k, inte tre månader.

14” silver 32GB, 8 kärnor, ersätter 2011 MBP 15” . Vill jag ha fler kärnor får jag käka vindruvor, farten bör räcka och bli över med denna.
Strömadaptern är det kabel Usb-c till MagSafe eller skall man betala 595kr extra?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-10-18 20:51

Också nytt på Apple Store idag: En Apple putsduk för 250 kr.
https://www.apple.com/se/shop/product/MM6F3ZM...

Kolla kompatibilitets-listan, riktigt imponerande! ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-10-18 21:08

En extra USB-C till MagSafe3 kabel för de nya MBP fås med sedvanligt högt Apple-pris: 600 kr. Men ser ju ut att vara samma sköna material som strömsladden till nya Imac 24.
https://www.apple.com/se/shop/product/MLYV3ZM...

Ursprungligen av Snoopy:

14” silver 32GB, 8 kärnor, ersätter 2011 MBP 15” . Vill jag ha fler kärnor får jag käka vindruvor, farten bör räcka och bli över med denna.
Strömadaptern är det kabel Usb-c till MagSafe eller skall man betala 595kr extra?

Grattis! Men hur har du lyckats hålla liv i 15-tummaren så länge? Tack vare det ökända grafikkortsproblemet fick jag bytt ut moderkortet i min early 2011 efter ca 3,5 år. Efter ytterligare 3,5 år var det dags igen, men då var reparationsprogrammet slut sen länge och Apple ville inte ta i burken med tång. Inte ens Troy i Jönköping lyckades få liv i liket... Annars hade jag gärna haft den ett tag till. Bästa datorn jag haft.

Nu har jag en 15" 2017 (uttagen 2018) som redan fått nytt tangentbord (dvs hela topcase) två gånger på Apples bekostnad. Skitdator... För nästan exakt samma peng som den kostade (42000 inkl 1TB SSD, donglar etc) kan jag nu får en 16" M1 Max med 32-kärnig grafikprocessor 32 GB minne och 1 TB SSD. Shut up and take my money!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-10-18 23:22

Beställt en 14” 8-kärnig med 32 GB, 512 GB

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-10-18 23:59

Det blev bättre nyheter än jag trodde. Glad att faktiskt vara student och få fin rabatt. Blev en 16• Med M1 Max, 32gb minne och 512gb ssd.
Glömde bort studentrabatten först när jag la min order och fick därmed annulera den och göra om när jag kom på det. Det kostar mig nu leverans i början av december ?

Det enda jag är ledsen för är att touch bar försvann. Jag tillhör de som verkligen verkligen älskat den.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-10-19 00:50

Har för närvarande en maxad MacBook Pro 15" av 2015 års modell. Fungerar bra fortfarande men nu med dessa uppgraderingar kan jag köpa en ny dator med gott samvete.

Funderar på om jag ska välja 14" eller 16" modellen. Är nöjd med storleken på min nuvarande dator. Läser i specifikationerna att den nya 16" modellen (16,2" diagonalt) mäter 35,57 cm på bredden jämfört med 35,89 cm som min nuvarande 15" (15,4" diagonalt) mäter. Så med andra ord kan jag köpa en fysiskt något mindre dator och ändå få en större skärm. Det lutar åt att det blir den nya 16" modellen trots allt. Nu är bara frågan hur den ska specas.

Jag funderar på om dessa nya modeller fortfarande har fastlödd SSD som de fick i och med 2016 års modell av MacBook Pro 15" eller om den går att byta ut dom som på min nuvarande dator. I och med att Apple har tänkt om och gjort rätt vad gäller MagSafe, tangentbordet och portar så kanske de har sett till att lagringsmedian går att byta ut. Att löda fast flashminnesbaserad lagringsmedia på logikkortet i en dator som riktar sig till professionella användare i den här prisklassen är inget annat än rent vansinne då livslängden är begränsad.

Ursprungligen av P1200VB:

Har för närvarande en maxad MacBook Pro 15" av 2015 års modell. Fungerar bra fortfarande men nu med dessa uppgraderingar kan jag köpa en ny dator med gott samvete.

Funderar på om jag ska välja 14" eller 16" modellen. Är nöjd med storleken på min nuvarande dator. Läser i specifikationerna att den nya 16" modellen (16,2" diagonalt) mäter 35,57 cm på bredden jämfört med 35,89 cm som min nuvarande 15" (15,4" diagonalt) mäter. Så med andra ord kan jag köpa en fysiskt något mindre dator och ändå få en större skärm. Det lutar åt att det blir den nya 16" modellen trots allt. Nu är bara frågan hur den ska specas.

Jag funderar på om dessa nya modeller fortfarande har fastlödd SSD som de fick i och med 2016 års modell av MacBook Pro 15" eller om den går att byta ut dom som på min nuvarande dator. I och med att Apple har tänkt om och gjort rätt vad gäller MagSafe, tangentbordet och portar så kanske de har sett till att lagringsmedian går att byta ut. Att löda fast flashminnesbaserad lagringsmedia på logikkortet i en dator som riktar sig till professionella användare i den här prisklassen är inget annat än rent vansinne då livslängden är begränsad.

Lite svårt att hitta uppgift om det då den är så pass ny. Men om man kunde på M1 eller inte svarar nog på din fråga.

  • Medlem
  • 2021-10-19 07:58
Ursprungligen av P1200VB:
Dold text:

Har för närvarande en maxad MacBook Pro 15" av 2015 års modell. Fungerar bra fortfarande men nu med dessa uppgraderingar kan jag köpa en ny dator med gott samvete.

Funderar på om jag ska välja 14" eller 16" modellen. Är nöjd med storleken på min nuvarande dator. Läser i specifikationerna att den nya 16" modellen (16,2" diagonalt) mäter 35,57 cm på bredden jämfört med 35,89 cm som min nuvarande 15" (15,4" diagonalt) mäter. Så med andra ord kan jag köpa en fysiskt något mindre dator och ändå få en större skärm. Det lutar åt att det blir den nya 16" modellen trots allt. Nu är bara frågan hur den ska specas.

Jag funderar på om dessa nya modeller fortfarande har fastlödd SSD som de fick i och med 2016 års modell av MacBook Pro 15" eller om den går att byta ut dom som på min nuvarande dator. I och med att Apple har tänkt om och gjort rätt vad gäller MagSafe, tangentbordet och portar så kanske de har sett till att lagringsmedian går att byta ut. Att löda fast flashminnesbaserad lagringsmedia på logikkortet i en dator som riktar sig till professionella användare i den här prisklassen är inget annat än rent vansinne då livslängden är begränsad.

Det tar nog några veckor innan Ifixit eller någon annan har skruvat isär och sett efter! Så om du säkert vill veta får du vänta. Jag misstänker för egen del att det i praktiken inte kan uppgraderas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-10-19 08:42
Ursprungligen av P1200VB:


Jag funderar på om dessa nya modeller fortfarande har fastlödd SSD …

Har svårt att tro något annat.
När det är upp till 7,4 GB/s (undra om det är standardkomponeter ens) så gissar jag på anslutning kräver sin dedikerad anslutning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-10-19 08:55

M1, M1 Pro, M1 Max

När kommer iMac Pro XDR?

  • Medlem
  • 2021-10-19 09:00
Ursprungligen av ne100:

M1, M1 Pro, M1 Max

När kommer iMac Pro XDR?

Tidigast senare i år, troligen senast nästa år.

När kommer de till butiker? Jag vill gärna klämma och känna först innan jag skickar iväg 35-40 kkr.

Bevaka tråden