Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SXS minneskort läsare (Sony SXS SBAC-US30)

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Det gäller SXS minneskort läsare Sony SXS SBAC-US30 - höger.
Testade även en äldre modell Sony SBAC-US10 - vänster.

Med en äldre Mac dator som hade OS X El Capitan 10.11.5 tog det 1-2 minuter att överföra en fil på 5,29 Gb med de båda kortläsare.
Med en ny inköpt dator som hade OS X Big Sur 11.6 tog det hela 17-18 minuter på både kortläsare.

Vad beror det på att det går så långsamt med den nya?
Jag har testat med en och samma ethernet kabel ändå blir det så stort skillnad.

Tacksam få ert hjälp hur lösa detta.

Mvh /Joel

  • Medlem
  • 2021-10-21 11:49
Ursprungligen av jojosurf:

Hej,

Det gäller SXS minneskort läsare Sony SXS SBAC-US30 - höger.
Testade även en äldre modell Sony SBAC-US10 - vänster.

Med en äldre Mac dator som hade OS X El Capitan 10.11.5 tog det 1-2 minuter att överföra en fil på 5,29 Gb med de båda kortläsare.
Med en ny inköpt dator som hade OS X Big Sur 11.6 tog det hela 17-18 minuter på både kortläsare.

Vad beror det på att det går så långsamt med den nya?
Jag har testat med en och samma ethernet kabel ändå blir det så stort skillnad.

Tacksam få ert hjälp hur lösa detta.

Mvh /Joel

När jag googlar den nyare läsaren* står det USB 3.0 (och USB 2.0), men du skriver ethetnetkabel. Hur hänger det ihop?

* https://pro.sony/en_GL/products/xdcam-disc-me...

Jag menade överförnings hastigheten via ethernet kabel på både datorn var nästan exakt samma både in och ut så att felet kan inte vara där.

Hur är kortläsarna inkopplade i de två datorerna? Direkt i datorn, eller via USB-hubb, eller annat sätt?

  • Medlem
  • 2021-10-21 12:52
Ursprungligen av jojosurf:

Jag menade överförnings hastigheten via ethernet kabel på både datorn var nästan exakt samma både in och ut så att felet kan inte vara där.

Fast det är olika överföringsmetoder, det säger bara just något om ethernet. Hur testade du den nyare adaptern mot den äldre datorn, har den USB 3.0?

Ursprungligen av jojosurf:

Jag menade överförnings hastigheten via ethernet kabel på både datorn var nästan exakt samma både in och ut så att felet kan inte vara där.

Vad har ethernet med saken att göra? Pratar vi inte om hastigheten från kortläsaren till datorn via USB?

Om du menar: Från kortläsaren - Via USB till datorn - Via ett nätverk till server eller nätverksdisk eller liknande
...då får du nog beskriva lite mer i detalj hur allt hänger ihop.

Senast redigerat 2021-10-21 14:32
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-10-21 13:43

Har du installerat drivrutin för UDF?

Sony: SxS UDF driver.

Version 2.5.0 skall vara uppdaterat för BigSur på intel-macar.

Tydligen finns det inbyggt stöd för UDF i macOS, men det är betydligt långsammare än om man installerat Sonys drivrutin. I alla fall vad jag utläser ur release notes. Testa alltså även att starta macen när läsaren inte är inkopplad.

Citat:

[Precautions for use]
--Depending on the OS startup conditions, the Standard UDF driver of OS may be applied instead of this product.
ex. When the OS is started while the SxS Reader/Writer with the UDF formatted SxS memory inserted is connected to the PC
When the Standard UDF driver is applied, the data transfer speed of the SxS memory is obviously reduced.
In this case, remove the SxS Reader / Writer from the PC and restart the OS.

(Sen förstår inte jag heller hur du får med "samma ethernetkabel" i ekvationen)

Senast redigerat 2021-10-21 14:01

Jag använde 2.0 (tror jag) på den gamla och 3.0 på den nya och hade inga emellan utan det kopplades direkt bakom iMac skärmen.
Glöm det där med ethernetkabeln.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-10-21 14:09
Ursprungligen av jojosurf:

Jag använde 2.0 (tror jag) på den gamla och 3.0 på den nya och hade inga emellan utan det kopplades direkt bakom iMac skärmen.
Glöm det där med ethernetkabeln.

Imac Late 2015 och imac 2020 har båda USB 3.0-uttag via USB-A. Pröva med samma sorts port och samma kabel.

På den nyare iMacen kan du ju också använt USB-C/Thunderbolt porten med en USB-A till USB-C kabel. Se i så fall till att det är en bra kabel som klarar USB-3 hastigheter, och inte någon enkel laddkabel som inte duger till dataöverföring.

Ursprungligen av IngoX:

Har du installerat drivrutin för UDF?

Sony: SxS UDF driver.

Version 2.5.0 skall vara uppdaterat för BigSur på intel-macar.

Tydligen finns det inbyggt stöd för UDF i macOS, men det är betydligt långsammare än om man installerat Sonys drivrutin. I alla fall vad jag utläser ur release notes. Testa alltså även att starta macen när läsaren inte är inkopplad.
(Sen förstår inte jag heller hur du får med "samma ethernetkabel" i ekvationen)

Kanske ska skaffa adapter till denna (bilden)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-10-21 14:47
Ursprungligen av jojosurf:

Kanske ska skaffa adapter till denna (bilden)

Nej, den ser väl utmärkt ut! Troligen originalkabeln? USB (typ B) från läsare in i USB-A porten på imacens baksida.

Men kolla upp det där med drivrutin som jag skrev om i tidigare inlägg, och att inte starta macen med läsaren inkopplad.

Ursprungligen av IngoX:

Nej, den ser väl utmärkt ut! Troligen originalkabeln? USB 3.0 från läsare in i USB-A porten på imacens baksida.

Men kolla upp det där med drivrutin som jag skrev om i tidigare inlägg, och att inte starta macen med läsaren inkopplad.

Jag har gjort precis som du beskrivit med drivrutin men ändå tar det 17-18 minuter på den nya datorn.

scandinavian photo svarade:

"Hittade lite nu, Dom verkar inte släppt en Driver för Big Sur ännu tyvärr.

​Testa att ladda ner deras senaste driver ändå skulle jag säga men förväntar mig att det kan bli lite problem med hastigheten tills dom uppdaterat.
​https://pro.sony/ue_US/support-resources/SBAC-US30/software/00247619"

Testade på denna länken och det fungerade inte.
Det är bara att vänta snäll tills de släppt Driver till Big Sur.

Tack ska ni alla ha i alla fall som försökte hjälpa till!

1
Bevaka tråden