Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac mini kommer inte ut på nätet

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hei
Min far har en Mac min från 2014 med fusion disk.
Helt plötsligt kommer den inte ur på nätet, trots att den får en ip adress. Alla andra datorer, telefoner og paddor har nät. Mac mini använder vanligen nätverkskabel direkt till routern, men har också testat Wifi utan resultat. Har startat om modem, router och dator flera gånger. Samma problem uppkom för några veckor sedan men då hittade Mac minin ut på nätet själv til slut. Men denna gången har verkar det inte gå, har provat flera i dagar.
Antivirusprogram och vpn program är avstängda.
Någon som har nåt tips?
En sista utväg är ju förstås att formatera och installera om Big Sur

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2021-10-30 14:33

Vad har den för DNS-adress?
Testa att pinga någon adress på nätet, exv 8.8.8.8 eller aftonbladet.se, får du något svar?

  • Medlem
  • 2021-10-30 15:42

Prova att ändra DNS-server till tex Googles 8.8.8.8.
Vad är det för VPN ni använder? Mullvad ska ha någon killswitch som blockerar internet om man inte är uppkopplad mot deras server.

  • Medlem
  • 2021-10-30 20:47

Vad var felet @Freddyfena ?

Hei!
Tack för svar så långt
Min far har provat med tilldelad DNS og 8.8.8.8 utan att det hjälpte. Vid ping av 8.8.8.8 får han svar, så det är ju interessant.
VPN som används är Windscribe och Cyberghost, men de är som sagt avslagna.
Så det hela är fortfarande et mysterium. Ska fortsätta felsöka i morgon. Men det är inte lätt att guida en gammal person på distans...

  • Medlem
  • 2021-10-30 23:36
Ursprungligen av Freddyfena:

det är inte lätt att guida en gammal person på distans...

Om du också har en Mac så kan ni prova skärmdelning så att du kan se vad som händer på hans skärm. Funktionen finns dold i meddelande-appen.

Eventuellt kan man behöva rycka ur nätverkskabeln eller starta om wifi efter att man har ändrat DNS-server. Annars finns det risk att dom gamla inställningarna ligger kvar och spökar.

1
Bevaka tråden