Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Död iMac under garanti – vad göra?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Vid senaste uppgraderingen till Monterey som började som en rutin händelse har min iMac 27” inköpt i slutet av november förra året slutat fungera.

Datorn hängde sig vid omstart och inga kommandon funkade. Efter en halv timme hade jag stängt av datorn med strömbrytaren. Efter det slutade den helt att fungera. Inga pip, ljus, ljud eller blinkningar, stendött.

Tråkigt och irriterande, men jag tänkte det löser sig.

Problemen började här. Det är inte de tekniska, det löser sig alltid.

Apple Support har blivit helt kass och otrevliga. Efter mycket telefonköande kopplades jag fram och tillbaka tills någon på seniora avdelningen tog dig tid att lyssna.

Han frågade om jag har en USB-c till USB-c hemma. Eftersom jag har en äldre iMac så tänkte han att det går att göra en ”revival” mha kabeln och Apple Configurator v2 från gamla, fungerande datorn till nya iMac som var stendöd. Vi kollade vilken version gamla datorn hade. Jag åkte ut till Netonnet, som just drabbades av strömavbrott. Så fortsatte jag vidare tills jag köpte kabeln. Hemma visade sig att gamla datorn inte hade USB-c kontakt.

Ringde supporten på nytt och till sist hittade jag en USB-a till USB - kabel och tillsammans hade suttit i flera timmar men det gick inte att väcka gamla datorn till liv alls.

Supporten hade då skickar mig ett Mail med fem butiker i Stockholmsområdet som tar emot och lagar datorn. Upprepar att datorn är fortfarande under garanti.

Dagen efter tog jag ledigt efter lunch och åkte till Elgiganten Kungens Kurva till service.

Där var teknikerna märkbart irriterade över att trots att de har avtal med Apple för reparationer av hårdvara, inte mjukvara, så skickas fortfarande kunder med problem de inte kan lösa. De hade inte tittat ens på datorn utan hänvisade mig tillbaka till Supporten eller till Apple Center i Täby och sade att trots att det är under garanti så kommer det att kosta mig pengar att lämna in.

Jag gick ut till bilen och ringde Supporten på nytt. Efter de sedvanliga fram och tillbaka kopplingarna kom jag på nytt till ”seniora avdelningen” som de upprepar hela tiden som en mantra och som möjligen genom sitt namn skulle göra underverk.

Där pratade jag med en Felix som var väldigt arrogant otrevlig och uppläxande. Han pratade i stor allmänhet men inga konkreta saker.

Han sade att han kan boka in mig till Apple Center om en vecka för att lämna in datorn. Alltså en vecka bara att lämna över datorn, ingen drop in! Det vägrade jag, det är alldeles för lång tid.

Jag frågade då vad händer om datorn är fortfarande under garanti, den är stendöd, deras åtgärder inte hjälpte och serviceverkstaden tog inte in den ens, om jag får den utbytt. Han sade att det ska ta till tre reparationer som inte lyckas för att få en ny!

När jag frågade honom om deras företagspolicy och regler står över svenska lagar så svarade han att det sfär den. Samtalet spelades in av Apple, jag kommer att begära en kopia på det enligt GDPR.

Senare på kvällen ringde jag tillbaka till supporten och en annan på seniora avdelningen tog emot samtalet. Från början bad jag honom att skippa tomprat och vi ska ta riktiga åtgärder som alla förstår och kan följa. Vi kom överens att han bokar in mig till Apple för nästa torsdag, alltså om en vecka.

Igår hade jag fortfarande inte fått en tidpunkt så jag svarade på hans Mail och frågade. Idag på morgonen kom det ett svar från honom att han har inte bokat in mig men han kan göra det, men det tar ytterligare en vecka. Han skyller på pandemin och Apples policy om detta. (Vi köper en iPhone till svärfars födelsedag, men för det kan man bara knalla in till Apple trots pandemin. Tydligen är det stränga regler endast när kunden har rätt och hade redan spenderat pengar).

Jag vet inte vad jag ska göra. I drygt tjugo år tillsammans med familjen avverkat ett dussintal datorer, fler än så telefoner och andra Apple produkter, var nöjd med kvaliten, funktionaliteten och även supporten de få tillfällen jag behövde det.

Men i och med att jag köpte denna senaste datorn så har allt blivit mycket sämre. För det första vid inköpet hade jag beställt och betalat datorn, men ens efter en hel månad kunde de inte ge mig besked om leverans så jag krävde tillbaka mina pengar och fick kämpa hårt att få rätt. Samma dag åkte jag in till Elgiganten och köpte samma typ av dator där som jag hade väntat i en dryg månad i onödan för!

Datorn krånglade redan från början och fick då för första gången otrevligt bemötande från Supporten och även som nu senast med denne Felix, att de lägger på luren.

Jag är djupt besviken och ledsen över apples sätt att hantera problem och kommer nog återgå till PC så småningom.

Men jag vet fortfarande inte hur jag kan lösa just denna situation då Apple har börjat i storföretagsmanér skita i sina trognaste kunder

Har ni några råd om var jag ska vända mig till? Att det tekniska löser sig förr eller senare vet jag.

Men att vända mig till rätten om att man förbigår svensk lagstiftning, sätter garantireparationer ur spel är det för mycket. Tänker även göra polisanmälan.

Det tråkigaste är att jag fick höra flera gånger ifrå seniora avdelningens tekniker att de är själva instansen dit jag kan vända mig till oavsett vad jag gör.

Jag avslutar alltid samtalet med Apple Supporten genom att be dem anteckna att jag kräver att få ett samtal med någon ansvarig för kundkontakter, kundbemötande som jag har hittills vägrats.

Tack för att ni läste detta och hoppas jag för feedback ifrån er.

Kritiken mot Apple, och motkritik, är inte fokus i denna tråd, utan att avhjälpa problemet, om möjligt. /Moderator

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2021-11-07 11:43

Kanske information här från 99mac efterträdare Macradion kan hjälpa. https://teknikveckan.se/macos-monterey-orsakar-problem-pa-aldre-mac-datorer

Jag misstänker T2-buggen. Måste lösas på verkstad.

https://arstechnica.com/gadgets/2021/11/apple...

Ditt problem är helt klart ett hårdvaruproblem, att den dog i samband med en uppdatering är bara en slump. Du verkar ha tillgång till bil, så skulle jag vara dig skulle jag ta maskinen och köra in den till Täby Center, ställa dig i kön och hävda garanti. De kan knappast vägra att ta emot dig, pandemi eller inte. Håll det enkelt. När du ska förklara vad som hände så säger du att den dog under uppdateringen, och gick sedan inte att starta igen.

Ett tips när det gäller all sån här form av problem: För journal. Anteckna datum, tid och vem du pratatde med, vad ni kom fram till och vad du gjorde. Det blir otroligt mycket lättare sen om det blir tjafs om garanti och annat.

(En kommentar i all välmening: Din text är lite svårläst, det saknas ord och kommateringar. Nästan som att den är maskinöversatt. Det ska inte påverka din rätt till garanti, men om du vill ha medhåll från en leverantör och du ska skicka in något skriftligt till dem, korrekturläs din egen text några gånger så att den blir enklare och tydligare för den andra parten att förstå.)

Vidare hoppas jag att du har backup, på iCloud Drive eller extern disk. Lagar de maskinen är det stor risk att du aldrig ser din information igen.

Lycka till!

---
Inlägg redigerat mht anvisning i inlägg 2. /Moderator

Senast redigerat 2021-11-09 12:54

Trådstartaren har avslutat sitt konto så räkna inte med svar. /Moderator

1
Bevaka tråden