Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Handbrake vid VHS-konvertering

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har sedan flera år tillbaka gått och bedrövat mig över att familjens filmer (ett 30-40-tal) legat i garderoben hos mina föräldrar. Tog för en tid sedan tag i det och skaffade mig en Plexgear Moviesaver 1000 (som inte verkar säljas längre på Kjell) med USB-C. Den nämns även i den här tråden.

Efter att idag ha provat att föra över första mini DV-filmen från VHS till min Mac så verkade det faktiskt fungera rätt bra. Det är ibland strul med ljudet och det väntade jag mig efter att ha läst tråden. Jag har försökt dela upp klippen i många små klipp för att lättare kunna klippa ihop det i t ex Imovie eller Davinci. Notera att det inte är några storfilmer som kommer göras utan mest för att kunna visa mina barn samt syskon, föräldrar etc.

Nu till saken: Moviesavern skickar över filerna i .avi. Dessa går ju inte att använda i någon form av editeringsprogram. När jag visar filmerna i VLC (som .avi) fungerar de okej. När jag konverterat .avi-filerna till .mp4 blir det direkt gråa fält som gör att det knappt går att se på. Fälten är inte synliga när de är .avi-filer. Kan jag ha fel inställningar i Handbrake?

Någon som har tips på vad jag kan göra eller någon förklaring? Hade varit väldigt tacksam då det är många filer som ska bearbetas...

Uppdatering: Nu på morgonen provade jag att installera Movavi Video Converter. Med trial-versionen gick det utmärkt att konvertera till .mp4. Första gången jag gjorde det blev det tydliga "eftersläpningar" av små bildrutor. När jag ökade på filstorleken i inställningarna (till t ex 370 mb för en 3 minuters-film) blev det utan vare sig grått flimmer eller förseningar i bildrutor.

Jag antar att jag kanske får investera i en premium-version för 495 för att slippa vattenstämpel...

Uppdatering 2: Fortfarande visst "blurr" i bildrutorna. Detta syns inte alls i .avi-filen. Konstigt!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-11-23 08:53

Har du en avi-fil du kan lägga upp här (eller i Dropbox eller liknande) som vi kan ladda ner och testa med? Det måste vara nåt knas med inställningarna i Handbrake.

Tack för snabbt svar! Provade att ladda upp ett klipp här för nedladdning.
Sen provade jag även att lägga upp för att streama och då blev det så här. Så det är den stora skillnaden jag upplever även när jag kör via handbrake eller konverterar.

Ursprungligen av Termit:

Tack för snabbt svar! Provade att ladda upp ett klipp här för nedladdning.
Sen provade jag även att lägga upp för att streama och då blev det så här. Så det är den stora skillnaden jag upplever även när jag kör via handbrake eller konverterar.

Jag råder dig att använda ett konverteringsprogram som släpper igenom videokodeken som den är* (den är kompatibel med mp4) och bara konverterar ljudet, så påverkas inte bildkvaliteten negativt. Det går också mycket fortare. Det går att konvertera många filer i samma fönster. Jag använder ff•Works. Se dumpar.

*Handbrake medger inte detta, så kallad passthru.

Senast redigerat 2021-11-23 10:50

Tack för tipset om FFWorks! Jag provade det nu men fick inte riktigt till det. De gråa fälten försvann men flimret eller eftersläpningarna av bildrutorna är tyvärr fortfarande kvar. Valde inga särskilda inställningar förutom "Video passthru" och till Mp4. Konstigt!

Jag fick även tips om att konvertera via VLC til Mp4, vilket verkar fungera. Det blir dock en m4v-fil då (vilket kanske inte göra något) och baksidan är att man bara kan ta en fil i taget

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2021-11-23 11:38

Jag testade lite med ffmpeg på kommandoraden. Det verkar vara källfilerna som har korrupta bildrutor, möjligtvis utan timestamp. Under konverteringen upprepas detta felmeddelande flera gånger:

PICT0035.AVI: corrupt decoded frame in stream 0
    Last message repeated 1 times

Hittade lite matnyttigt med möjlig lösning på Stackoverflow:
https://stackoverflow.com/questions/45073023/...

Men, det enklaste vore att gå till källan och se om det går att få AVI-filer utan korrupt innehåll. Jag är inte bekant med den app du använder, så jag har inga tips på rak arm direkt.

Ursprungligen av Vassius:

Jag testade lite med ffmpeg på kommandoraden. Det verkar vara källfilerna som har korrupta bildrutor, möjligtvis utan timestamp. Under konverteringen upprepas detta felmeddelande flera gånger:

PICT0035.AVI: corrupt decoded frame in stream 0
    Last message repeated 1 times

Hittade lite matnyttigt med möjlig lösning på Stackoverflow:
https://stackoverflow.com/questions/45073023/...

Men, det enklaste vore att gå till källan och se om det går att få AVI-filer utan korrupt innehåll. Jag är inte bekant med den app du använder, så jag har inga tips på rak arm direkt.

Tack för engagemanget och för att du kollade!
Källan är ju en relativt billig (700 kr) pryl från Kjell & Company, som överför ljud och bild till minneskort, som AVI. Så jag antar att det är själva Moviesavern som är av bristfällig kvalitet, man får ju vad man betalar för. Men jag provar mig fram med VLC och kombinerar det med de andra tipsen jag fått

Det verkar gå troll i det här. Nu dog min moviesaver. Jag överväger att köpa en sån här:

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/...

Den verkar dessutom exportera till MP4 så då är det ju löst i så fall..

Ursprungligen av Termit:

Det verkar gå troll i det här. Nu dog min moviesaver. Jag överväger att köpa en sån här:

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/...

Den verkar dessutom exportera till MP4 så då är det ju löst i så fall..

Jag har ingen erfarenhet av sådana, men den gamla sanningen ”skit in blir skit ut” gäller alltid!

PS. Elgato har jag dock erfarenhet av, TV-stickor, och de gör bra grejer. ??

Ursprungligen av Alix:

Jag har ingen erfarenhet av sådana, men den gamla sanningen ”skit in blir skit ut” gäller alltid!

PS. Elgato har jag dock erfarenhet av, TV-stickor, och de gör bra grejer. ??

Haha! Ja, det är väl så!
Jag har kikat på lite olika alternativ och med tanke på mängden filmer så blir det en rätt saftig summa att lämna in (+10 000). Sen finns det en charm i att klippa och föra över egna filmer. Men ja, kvaliteten skulle såklart bli bättre om man lämnade in till någon professionell

Gött att höra att Elgato varit bra med andra saker, det är ju lovande. Hört lite blandad kritik men mestadels positiv kring den stickan! Jag ger den en chans

1
Bevaka tråden