Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte öppna mina råfiler längre (.rw2)

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2021-11-25 08:33

Hej! Hur kan det komma sig att jag inte längre kan öppna mina råfiler från min Panasonic. Dessa är .rw2 filer och har gått att både förhandsvisa och öppna tidigare bara för någon månad sedan. Minns inte om jag uppdaterade till Monteray från Big Sur innan det började strula, det är inte säkert - men kanske.

Just nu är situationen sådan att jag inte får några förhandsvisningar på ikonerna tillhörande filerna, samt att jag bara för upp att formatet inte stöds. Lätt panik. När det funkade senaste testade jag både att öppna med Apples program i systemet, samt med Expsoure X7. Nu köpte jag Pixelmator Pro och det var då jag upptäckte att inget funkar.

Vad tusan har hänt och kan jag återställa det på något vis?

Macbook Pro M1 2020, Monterey 12.0.1

Du verkar inte vara ensam om problemet, det verkar vara relaterat till Monterey:

https://www.dpreview.com/forums/post/65687023

Svaret är då att du får avvakta tills Monterey uppdateras (ingen garanti) eller återgå till Big Sur.

Ursprungligen av Nifo:

Hej! Vad får dig att tro att det är Monterey? Har du länkar till mer info? Det är min egen tråd, komiskt nog.

Jaha, det kunde ingen veta. Upplys om sådant, det är vanligt att medlemmar går ut just på internet för att se om fler har drabbats, och om lösningar gives där.
Att det är Monterey beror på att det är den enda större förändring som har skett i din dator i närtid med att du upptäckte problemet, eller hur? Vad får dig att tro att det skulle bero på något annat?
Du gör som du vill, jag försökte hjälpa och har inte ”länkar till mer info”. Kontakta kameratillverkaren.

  • Medlem
  • 2021-11-25 09:38

Det löser sig. Rapporterat till Apple.

1
Bevaka tråden