Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljud ut med Hdmi

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gällivare
  • 2021-12-07 09:51

Jag tänkte spela Apple lossless med en Hdmi kabel från min MacBook Air. Jag köpte en
Usb-c digital a/v multiport-adapter och kopplade en Hdmi kabel från den till mina KEF LS50 wireless ll Men jag får inget ljud till högtalarna. Jag går till ljudinställningar men jag hittar inget om Hdmi ljud där. Kan jag hitta inställningarna för ljud ut genom USB-C (HDMI) någon annanstans? Eller kommer det inte att fungera så? Finns det någon annan vettig lösning att få högsta möjliga ljudkvalitet ut från macen? (annat än AirPlay)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-12-07 14:48
Ursprungligen av henke21:

Jag går till ljudinställningar men jag hittar inget om Hdmi ljud där. Kan jag hitta inställningarna för ljud ut genom USB-C (HDMI) någon annanstans?

Ljud ut via HDMI skall dyka upp under Systeminställningar > Ljud > Ljud ut. Du kan ju testa och samtidigt felsöka adapter och kabel genom att ansluta din mac till en vanlig TV via HDMI. Testa även högtalaren (och att du gör rätt inställningar) genom att ansluta den till en TV via hdmi.

Ursprungligen av henke21:

Eller kommer det inte att fungera så?

Jag misstänker att problemet är att enheterna inte presenterar sig för varandra som de förväntar. Enligt FAQ-sidan för högtalarna förväntar de sig HDMI på en TV med ARC och CEC aktiverat. Det är hdmi-protokoll som väldigt få (om några?) datorer stödjer, macen gör det inte.

Ursprungligen av henke21:

Finns det någon annan vettig lösning att få högsta möjliga ljudkvalitet ut från macen? (annat än AirPlay)

Högtalarens USB-kontakt verkar ju tyvärr inte vara för digitalt ljud in, bara för underhåll. Men den har optisk och coaxial in. Finns väl konverterboxar för USB till optisk/koaxial?

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2021-12-07 17:11

Tack för ett bra svar. Jag ska prova att koppla adaptern och kabeln till tv. Det kanske också är värt att testa med en nätverkskabel. Då ska man kunna använda den högsta upplösningen på ljudfilerna.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2021-12-09 11:18

Nu har jag kopplat adaptern med Hdmi till TVn och det fungerar utmärkt.

1
Bevaka tråden