Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tömma minnessticka

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-12-07 18:08

I en minnessticka på 8GB som jag tömt står det fortfarande att över 7GB används. Vad kan det bero på?

Senast redigerat 2021-12-07 20:31

Tömt papperskorgen?

Berätta gärna lite mer om hur du gjorde när du tömde, annars är det svårt att peka på vad som kan ha blivit fel.

Och eftersom tråden ligger under "Övriga enheter" så vet vi inte säkert vilken plattform det handlar om. I den forumdelen borde det vara Windows, men det är det kanske inte?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-12-07 20:31
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Tömt papperskorgen?

Berätta gärna lite mer om hur du gjorde när du tömde, annars är det svårt att peka på vad som kan ha blivit fel.

Och eftersom tråden ligger under "Övriga enheter" så vet vi inte säkert vilken plattform det handlar om. I den forumdelen borde det vara Windows, men det är det kanske inte?

Ok jag tänkte att det ingår i ämnet tillbehör mm och att det inte spelar roll vilken dator det är. Det är OSX. Papperskorgen är tömd. Under "Visa info" för stickan så står det; Används: 7,18 GB på skiva. Den fil som låg på stickan var ett gammalt OS för en äldre dator och den behövde jag inte längre.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-12-07 21:13

Om det ändå inte är något på usb-stickan som ska sparas kan du formatera om den, då raderas allt.
Radera och formatera om en lagringsenhet med Skivverktyg på datorn

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2021-12-07 21:46
Ursprungligen av IngoX:

Om det ändå inte är något på usb-stickan som ska sparas kan du formatera om den, då raderas allt.
Radera och formatera om en lagringsenhet med Skivverktyg på datorn

Ja det verktyget hade jag nästan glömt. Det är så sällan jag använt det
Men hur kommer det sig att lagringsminnen är fyllda med något som inte syns?

Senast redigerat 2021-12-07 22:38
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-12-08 16:21
Ursprungligen av HeLe:

Men hur kommer det sig att lagringsminnen är fyllda med något som inte syns?

Filer kan vara gömda i Finder på olika sätt. Många är det för att de tillhör systemet och man ska normalt aldrig röra dem. En installations-usb för äldre OS kan ha varit skapad med gömda filer, och kanske var det bara en genväg till installationsfilen som du slängde.

Som exempel, öppna din hem-mapp. Den med ditt användarnamn där du hittar mapparna Appar, Bilder, Delad osv. Tryck nu ner de tre tangenterna command⌘, shift⇧ och punkt samtidigt. Ett antal tidigare osynliga filer och mappar syns nu. Bland annat mappen Bibliotek som säkert är på många gigabyte. Du kan öppna och titta in i dessa mappar - men ändra inget! Tryck samma tangentkombination igen för att dölja mapparna.

Senast redigerat 2021-12-08 17:18
1
Bevaka tråden