Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Panther vill ansluta till servern automatiskt

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-09 12:57

Nu har jag blåst min arbetsstation och gjort en ren installation av 10.3. Servern jobbar med 10.2 (Server). Varje gång jag startar om arbetsstationen så vill den ansluta automatiskt till servern: loginrutan dyker upp (men ritas inte ut fullständigt) och med denna kommer badbollen.

Kollar jag i "Force Quit Applications" så ser allt normalt ut. Däremot visar det sig i "Activity Monitor" att prcessen "finder" har hängt sig. Jag tvångsavslutar processen -> vips så ändras satusen för Finder i "FQA" till röd/not responding.

Vad är problemet och hur kommer jag runt det?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-09 13:02

Följdproblemet är att jag inte kommer åt Findern, ser inga diskar där, kan inte öppna några fönster etc. MEN jag kan uppenbarligen dra igång Safari (som ligger i dockan) och skriva detta inlägg...

jag fick samma problem efter att jag lagt till en servergenväg i sidebar i finder..

Tog bort com.apple.sidebarlists.plist i ~/Library/Preferences via terminalen så fungerade det sen..

detta efter en security update + en airport update.. Hade genvägar till server i sidebar innan som fungerade bara bra..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-09 15:01

Ah! Det förklarar saken. Klart irriterande att det ints ska gå att ha genvägar där dock...

• Medlem
  • Tjörn
  • 2003-11-09 18:03

apropå det... hur gör jag om jag vill att datorn automatiskt ska ansluta några Samba shares vid inloggingen?

irriterande att behöva lägga till dessa varje gång man loggar in...
Appleskript?

Om du inte är rädd för terminalen så kan du nog fixa det via /etc/fstab.

1
Bevaka tråden