Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CSN rabatt = Studentrabatt hos Apple?

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2003-11-10 08:43

Vet någon om den rabatt man får hos CSN är samma rabattering man får upp när man går in på Apple Store Education? Eller är det så trevligt att slutpriset blir priserna på Apple Store Educ - minus - rabatten från CSN? *Vore ju trevligt* Har inte fått mitt kort ännu så jag kan inte gå in och kolla priserna via CSN.

Modellen jag funderar på är iBook G4, mellanmodellen, men med 60Gb HDD, ev. med BT.

/Fredrik

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-10 08:46

Det är samma rabatt. Mecenat/CSN kort ger rätt att handla på Apple Education Store, där priserna är rabatterade och klara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-10 09:14

Nej, rabatten är INTE densamma på Apple Store Education och Mecenat/CSN Apple Store.

Mellanmodellen (standardutförandet) för din ibook är drygt 500 kr billigare genom Mecenat/CSN framför vanliga Education.

(12145 inkl moms för mellan ibook genom Mecenat/CSN).

  • Oregistrerad
  • 2003-11-10 15:56

Mecenat är superbilligt! Nåja. Superbilligast...

PowerBook G4 12inch DVD
1GHz PowerPC G4
AirPort Extreme Card
DVD/CD-RW
Keyboard & Mac OS
512MB DDR266 SDRAM - 2 SO-DIMMs
80GB Ultra ATA drive (4200rpm)
19366.25 SEK med moms och gratis frakt.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-10 21:02

Jasså? Kan du förklara för mig hur jag kommer in på sidan med Mecenat/CSN priser i så fall?

Det står ju till och med på Apple Education store sidan att det är för studenter vid Universitet och Högskolor. Det som bevisar att man studerar där är ju ens studentlegitimation, nämligen CSN/Mecenat kortet. Skulle man då få ytterligare rabatt utöver den Education Store erbjuder? Eller högre rabatt någon annanstans? Förklara!

Läs själva vid sidan där du fyller i ditt namn och den skola du läser vid för Apple Education Store.

Vem kan handla?
Genom att klicka på “Acceptera” nedan bekräftar jag följande:
• Jag är minst 18 år
• Jag studerar eller undervisar vid KomVux, folkhögskola, universitet eller högskola i Sverige och har en giltig studentlegitimation
...

Vad är en giltig studentlegitimation om inte ett Mecenat eller CSN kort?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-10 21:10

Man kommer åt Apple mecenat/csn-store genom att logga in på www.mecenat.se eller www.csn-kortet.se

edit: ok, kom in med mitt gamla kort, nötterna har inte lyckats leverera de nya korten än.. men här e länken iaf: http://store.apple.com/Apple/WebObjects/marley_se?qprm=38337

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-11 10:25

Ok. Detta visste jag inte om.

Jag tycker apple har lagt upp det ganska otydligt. Texten som beskriver Apple Store Education får det ju helt klart att framstå som en butik för studenter och anställda. Det står ju till och med att giltig studentlegitimation krävs, och det är ju Mecenat-kortet som är den giltiga studentlegitimation.

Skall de ha en Apple Store för de som studerar (med krav på Mecenatkort) och en annan Apple Store för de som vill utnyttja rabatten som detta kort erbjuder (i form av ytterligare 500kr i genomsnitt på datorer)?

Riktigt luddigt upplägg anser jag.

Apple Store Education kan väl, om jag förstått det hela rätt, sägas vara den "egentliga" butiken för utbildningskunder som Apple erbjuder över hela världen. Här kan alla som kan uppvisa att de är studenter handla, även de med SFS-kort.

UTÖVER denna har Mecenat lyckats förhandla sig till ännu bättre priser till studenter som är medlemmar i en kår som skrivit specifikt avtal med Mecenat.

Totalt blir det alltså tre olika Apple Store, den vanliga där alla företag och privatpersoner kan handla, Apple Store Education där studenter (och anställda mfl) kan handla, även de med SFS-kort, liksom Mecenat Apple Store där studenter med Mecenat- eller CSN-kort kan handla. Billigast är Mecenat Apple Store som ger 10 procent lägre priser än vanliga Apple Store.

Snurrigt kan tyckas men har du Mecenat- eller CSN-kort är det bara att se glad ut

Har du INTE något av korten är det kåren du ska skälla på. Se även tråd (typ): Förslag på studentrabatter

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-11 11:07

Jo, jag förstår upplägget. Apple borde dock vara lite mer tydliga. Samtliga studenter vid Högskolor och Universitet är ju med i någon kår och får därmed Mecenat eller CSN kort. Är man inte tvungen att vara med i en kår även om man bara går enstaka kurser vid universitet eller högskola? Du får ju inte skriva tentamen annars.

Apple borde därmed inte nämna Apple Store Education som alternativet för studenter vid högskola och universitet med giltig studentlegitimation. De borde snarare länka till Mecenat/CSN Apple Store med texten "För studenter vid högskola/universitet med giltig studentlegitimation".

Då är de rätt ute. Som det är nu luras man ju lätt att man skall handla i den ordinarie "Education" butiken med sitt studentleg.

Nej, du förstår inte alls

Alla kårer har inte skrivit avtal med Mecenat och deras medlemmar får fortfarande BETALA för ett SFS-kort som inte ger samma Apple-rabatt, medan medlemmar i kårer som har skrivit avtal med Mecenat får GRATIS Mecenat-kort med 10 procent rabatt på Apple-prylar. Det är skillnaden.

Titta på följande länk för mer info. Jonas Levin som omnämns på sidan kikar även förbi här på 99mac ibland.

http://www.mecenat.se/karer_omkortet.asp

Och/eller här: http://www.csn.se/GemensamInformation/CSNkortetSFSStudentkortetMecenatkortet/CSNkortetSFSStudentkortetMecenatkortet.asp?MenyIdnr=73

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-11 13:01

Ok, jag förstod väl inte allt då.;)

Men det har ju uppenbarligen inte du gjort heller. Ty, vid KTH betalar man för att få sitt Mecenatkort. Kårlegitimationen är nämligen i form av ett mecenatkort, och för att få det lär du ju ha betalt kåravgiften på ett antal hundra.:)

Tycker inte du att systemet är rörigt? Borde inte apple länka till Mecenat-apple store från Education sidan eller något för de som har Mecenat/CSN kort så att det framgår tydligt att de får ytterligare rabatt?

Jo, jag förstod allt men inte du

Alla kårer har medlemsavgifter men eftersom att Mecenat-kortet -- till skillnad från SFS-kortet -- är gratis för studenter bör den sammanlagda kostnaden för respektive student bli lägre om kåren har skrivit avtal med Mecenat. Och då får studenterna dessutom bra rabatt på bra datorer. Avgiften för SFS-kortet tror jag inte ens att man betalar till sin kår utan den går nog direkt till Studentkortet AB (men jag är inte helt säker).

Jo, jag kan också tycka att det är snurrigt. Förra våren var jag hänvisad till en kår vid Göteborgs universitet som inte hade skrivit avtal med Mecenat och då var jag rätt sur över att jag inte kom åt rabatten. Som väl var läste jag även en liten distanskurs genom kommunal vuxenutbildning och kunde därmed få ett giltigt CSN-kort istället. För övrigt så har den kåren nu tydligen skrivit ett avtal med Mecenat men huruvida det delvis är pga mina klagomål ska jag låta vara osagt.

Men med min erfarenhet kan jag till viss del förstå varför Apple Store inte länkar till Mecenat Apple Store. Dels vill de ju naturligtvis ha ordentligt betalt för sina produkter och inte påminna om rabatter i onödan. Dessutom är det onödigt att bli osams med kunder som inte förstår systemet, som undrar varför dom inte också kan få den bästa rabatten och som inte förstår att deras ilska bör riktas mot respektive kår och inte mot Apple. Apple utgår kanske ifrån att du som har ett giltigt Mecenat-kort känner till vilka rabatter du har och hur du utnyttjar dessa. Sedan kan det tyckas onödigt att strö salt i såren på övriga.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-11 18:40

CSN-kort fick man ju gratis då man gick på gymnasiet.

Det finns med andra ord kårer som varken har skrivit avtal med Mecenat eller CSN och därmed ej ger några "rabattkort" till de studerande? Dessa elever får dock en studentlegitimation, och är därmed berättigade att handla på Apple Store Education.

De övriga (det vill säga majoriteten med antingen CSN eller Mecenatkort) hänvisas till respektive kortföretags hemsida (CSN/Mecenat) för rabatter som erbjuds med kortet (deras studentlegitimation).

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-11-13 21:59

Hur är det för oss under 18?
är sugen på en ibook 12" och det skoljer 6-700kr på Mecenat och Apple Store Education.

vill såklart handla på Mecenat, går det? hr gör jag?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-14 03:16

Har du inte CSN kort som gymnasieelev? Det hade vi.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-11-14 07:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Har du inte CSN kort som gymnasieelev? Det hade vi.

jodå.. men det står att man ska va över 18, och så är allt väldigt luddigt

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-14 08:16

gomorron
Tyvärr gäller inte rabatten gymnasieelever.. vet inte hur apple tänker, men det är väl för att man (vanligvis) fyller 18 först i årskurs tre?! Applelogga på kortet och länk till csn/mecenat-store genom inloggningen, men när det väl kommer till kritan så gäller inte rabatten gymnasieelever..

Har sett en annan tråd om detta på 99mac, för inte så länge sen!
mvh

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-11-14 10:36

så fast jag loggar in på csn kortet och sen vidare till mecenat och så, så gäller det inte!?

har hört att det ska funka, beställer inloggat och fakturerar till päronen typ

  • Medlem
  • Varberg
  • 2003-11-17 10:40

CSN Mecenat fungerar visst för de som är under 18. Min kompis köpte en iPod 20 GB för någon vecka sen, och den fick han för ca 3800:-

  • Oregistrerad
  • 2003-11-17 12:44

För alla som undrar hur mkt rabatt Mecenatkortet ger. Har nyligen fått ett e-postmeddelande från Mecenat. Prisnivåer med Mecenatkort blir då som följer: Hårdvara 10%. Mjukvara upp till 50%.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-19 13:21

Mecenat här,

Alla studerande på gymnasiet får CSN-kortet, dock lite sent i år. Mecenatkortet når i stort sett samtliga på Universitet och Högskola och Mecenat Apple Store har klart bäst pris mot studerande och studenter.

Hårdvara 10%
Mjukvara 50%
Panther 747,50kr!

Mvh Jonas Levin

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Levin
Mecenat här,

Mecenatkortet når i stort sett samtliga på Universitet och Högskola

Mvh Jonas Levin

Åh fan! När då? Jag har väntat sen i augusti och missat en hel drös med rabatter.

//S.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-21 11:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Levin
Mecenat här,

Alla studerande på gymnasiet får CSN-kortet, dock lite sent i år. Mecenatkortet når i stort sett samtliga på Universitet och Högskola och Mecenat Apple Store har klart bäst pris mot studerande och studenter.

Hårdvara 10%
Mjukvara 50%
Panther 747,50kr!

Mvh Jonas Levin

Om du nu jobbar på mecenat, kan du förklara varför ni fortfarande inte har lyckats att leverera csn-korten?! Förbannat kasst av er.

Och kan du förklara varför man inte får nån rabatt på applestore med csnkort när man går på gymnasiet?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-21 11:52

Alla med CSN-kort har tillgång till Mecenat Apple Store via CSN-kortet.se

Om du inte fått ditt CSN-kort kontakta kundtjänst så hjälper de dig.

mvh Jonas

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2003-11-21 23:24

Är det så att gymnasie elever inte får rabatt?

Isåfall varför?

Skall troligen beställa ibook eller powerbook närmaste månaderna.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-22 02:22

Om du läser ovan ser du att alla med CSN-kort får rabatt. Om du är gymnasie elev och ej fått ditt kort, ring kundtjänst.

Jag hade CSN när jag gick i gymnasiet. Nu har jag Mecenat via kth.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-22 09:45

ALLA med CSN-kort på gymnasie-, komvux- och Folkhögskola får student(Mecenat)rabatten via sitt CSN-kort på Mecenat Apple Store (Mecenat är namnet på företaget som ger ut CSN-kortet OCH Mecenatkortet)

Logga in på CSN-kortet.se -> Rabatter->Nationella->Apple då kan du komma till Mecenat Apple Store för dig med CSN-kort.
10% på hårdvara och 50% på mjukvara

Enkelt.

Mvh Jonas Levin

CSN-kortets Applestore rabatt är ruskigt bra... Har fått folk att köpa sina iPods där ifrån!

  • Oregistrerad
  • 2003-11-22 17:34

Japp, just så.

Tog 4,5 år att nå målet med Mecenat Apple Store för studenter.

Nu har vi kört ett år och det går bara åt rätt håll.

/J

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-26 17:02

Jonas Levin, vd för mecenat.

När levereras csn-korten? Ringer till kundtjänst och får svaret "mecenat har som förhoppning att kunna leverera inom 3 till 6 veckor." så har det låtit där i veckor, och på eran hemsida står det före jullovet? Har ni inga mer konkreta uppgifter?
Verkar som man e illa tvungen att börja betala för expresskort för att kunna utnytta rabatterna.

mvh

Bevaka tråden