Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är detta verkligen möjligt? OS 8.6 på en PC?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-08-06 01:31

En polares polare hävdar att han installerat OS 8.6 i en PC....Jag undrar jag...Är detta verkligen möjligt?? Rent teoretiskt borde det väl gå med OS X, men med 8.6! Det låter ju otroligt! Vad säger ni andra? Frågan är också VARFÖR? det kan ju inte annat än att bli krångel...

Edit: Ändring av rubrik. //Christian

[ 06 Augusti 2002, 08:51: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-06 01:42

Njae, men det går att få Mac OS 8.1 att fungera i Basilisk II (emulerar en Quadra 950 men inte PPC-Macar) för Windows eller Linux.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-08-06 01:44

Nja, såsom jag fattade grejen så snackar vi inte om nåt emulerande, utan om en PC-burk UTAN Windows och endast med MacOS!!! Tro mig, jag tycker själv det låter löjligt, men man börjar ju undra...Enligt vissa är ju jorden platt osså!

  • Medlem
  • 2002-08-06 03:53

Nå´n gång i vevan runt PPC, dvs ~OS 8, så portades MacOS Toolbox till Intel. Även NT gick att köra på Mac, men båda parter verkade enas om att det var meningslöst och Intelversionen lämnade aldrig Cuppertino. Enligt vad jag har förstått var portningen i sig mycket lyckad, och utfördes på rekordtid.

Senare fanns Rhapsody, som var NeXtStep i Mac-kläder. Det fanns också till Intel. Både Mac och Intelversionen dödades sedermera till förmån för, till att börja med Copland och senare, OSX.

Alltså, det går att köra en form av MacOS på Intel, men det är föga troligt att din vän har något annat än Rhapsody... möjligen.

  • Medlem
  • 2002-08-06 04:06
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stfm:
Nå´n gång i vevan runt PPC, dvs ~OS 8, så portades MacOS Toolbox till Intel. Även NT gick att köra på Mac, men båda parter verkade enas om att det var meningslöst och Intelversionen lämnade aldrig Cuppertino. Enligt vad jag har förstått var portningen i sig mycket lyckad, och utfördes på rekordtid.

Det du refererar till är StarTrek-projekt.. och det var system 7... och 68k

http://macspeedzone.com/archive/articles/appleconfidential/startrek.html

En kompis kompis till mig har sett Elvis..

Så klart han inte har installerat 8.6 på en Pc sålänge in PC,n har en PPC propp......

Koden är ju inte binärkodskompatibel.. Instruktionerna stämmer inte och inte little/big Endian heller.. Det skulle vara enklare att köra disel i en bensinmotor än att köra 8.6 på PC.. du måste kompilera om hela systemet och inte ens då skulle det funka.. Du måste skriva om kanske 50% av koden också...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-06 04:12

Han kanske har monterat ett Mac-logikkort i en pc-låda?

  • Oregistrerad
  • 2002-08-06 08:10
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: PJW:
En polares polare hävdar att han installerat OS 8.6 i en PC....

En typisk vandringssägen, kolla in boken råttan i pizzan. Berättelserna brukar börja med, en polares polare eller liknande. Det är aldrig personen i fråga som har sett det själv.

Råttan i pizan och här.

såvida han inte portat os8 själv så tror jag knappast de. de e ju helt olika processorarkitekturer så utan nån emulering fungerar det inte.

åk hem till din polare och kolla vet ja

Det är kanske definitionen av PC som ni är oense om. PC betyder ju Personal Computer och även Mac är en PC i den betydelsen. Han kanske skämtar med dig aprillo.

O7l

  • Oregistrerad
  • 2002-08-06 20:17

Fan vad äckligt om det funkade -Tänk er att höra det vackra mac-startljudet (som nästan är som nationalsången för oss maccare), ljuda till i en ful grå dator, och sedan se MacOS 8 istället för "bluescreen" usch jag kräks!

/kajjan

Enkel lösning: Kan det inte vara en gammal klon då? (PowerComputing = PC)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-08-08 00:07

Nix, det syftades inte på nån klon. Det var säkert bara kvalificerat skitsnack!

1
Bevaka tråden