Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Piratkopering lagligt ett tag till

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • 2003-11-15 13:58

Rubriken skulle väl vara

Kopiering lagligt ett tag till.

Pirat säger väl Olagligt eller omoraliskt.

Min åsikt som läsare. ---)

Detta är en fråga och tycke

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-15 14:06

Vem ska kontrollera att den lagen efterlevs? Det är väl ingen idé att stifta lagar om det inte finns polisiära och rättsliga resurser som kan se till att lagarna åtföljs? Jag misstänker nämligen att de nedriga personer som till äventyrs kopierar program idag ämnar att fortsätta med det.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-11-15 14:08

varför kalla det pirat om det är lagligt?

• Medlem
  • 2003-11-15 14:11

kalla det vad ni vill. Det blir i alla fall inga förändringar i lagstiftningen före 1 april.

• Avstängd
  • 2003-11-15 14:52

Det blir nog knepigt.
Även lagstiftarna sitter med program som är i gråzonen och kanske en del olagliga.
Medvetet eller omedvetet.
För några år sedan på polishusets lunchrestaurang i Solna så jobbade hälften av personalen svart.
Undrar om de upptäckt det än?
Även riksdagshusets restaurang har haft en del tvivelaktiga figurer anställda.
Omsättningen av obeskattade pengar är enorm i Sverige och ökar i övriga Europa och det beror nog på en enda sak och det är vår smärtgräns för hur mycket vi vill släppa ifrån oss utan en klar redovisning av vart pengarna tar vägen.
Idag så betalar varje arbetande person 60-70 % i skatt om man räknar med arbetsgivaravgiter , energiskatt , moms och säkert mycket annat jag inte tagit med.
Blir som i Albanien Pyramidspel sen brakar skiten ihop.
In med ekonomiskt utbildade människor i bra positioner så kanske Sverige kan räddas.

Piratkopiering är väl knappast lagligt nu heller, sist jag kollade så var det inte lagligt att kopiera program.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-15 15:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Piratkopiering är väl knappast lagligt nu heller, sist jag kollade så var det inte lagligt att kopiera program.

Såvitt jag kan minnas har man rätt att bränna säkerhetskopior för eget bruk på programinstallationsskivor under förutsättning att man är den rättmätiga ägaren till dessa. Piratkopiering är däremot förbjuden.

• Avstängd
  • 2003-11-15 15:42

Vinyl>kassetband>cd>mp3

o.s.v. så länge det är för privat bruk och ej försäljning eller visning/lyssning för kommersiellt bruk.

Har alltid varit hoppas att så kommer förbli.

Ibland kan man få en låt i huvudet som inte vill försvinna Skall jag då betala avgift till STIM?
Vilket kopieringsmedium är tillåtet.
Om jag har bra minne som t.ex. många med ADHD eller andra speciella syndrom skall dessa då beskattas.

Jag hoppas att det inte kommer att förändra läget iallafall. Det måste finnas acceptabla alternativ för kreativt folk med lite pengar. Lagligt eller inte.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre
Idag så betalar varje arbetande person 60-70 % i skatt om man räknar med arbetsgivaravgiter , energiskatt , moms och säkert mycket annat jag inte tagit med.
Blir som i Albanien Pyramidspel sen brakar skiten ihop.
In med ekonomiskt utbildade människor i bra positioner så kanske Sverige kan räddas.

Jaha du menar folk som dom som satt i SEB's Nordeas och Skandias styrelser och kanske några såna som Anne Wibble och Carl Bildt:p

• Medlem
  • 2004-01-18 23:43

Anne Wibble är död och Pirre skriver inte här längre.

1
Bevaka tråden