Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Risigt Apple, extremt risigt.

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-18 14:32

Vi köpte till företaget fyra PowerBöcker för 14 månader sedan av dåvarande toppmodellen på 667Mhz En av datorerna, som råkade vara min chefs, börja bete sig konstigt redan första veckan. Datorns bildskärm tappade bilden, mem den hade fortfarande ström. Troligen ligger felet i hårdvaran mellan grafikkort och bildskärm eftersom bakgrundsbelysningen fortfaraned syntes. Hur som helst, det är ju inte så lätt att vara utan dator ett par veckor när den ska på service. En månad går, datorn är i stort sätt oanvändbar och skickas på service genom vår ÅF. Någon vecka går, maskinen kommer tillbaka och fungerar... ett tag.

På våren detta år runt Mars börjar dock problemen igen. Det är exakt samma som tidigare. Chefen har inte en chans att vara utan datorn här och "brottas" med den i två månader. I slutet på maj är situationen med maskinen omöjlig - den skickas på lagningen igen för exakt samma sak som tidigare. Apple förlänger även grantin för att kunna göra reparationen (som går mkt fort) och ge dessutom en 90 dagars garnti på att reparationen skall hålla. Allt väl kan tyckas, ja, i c:a 102 dagar…

Nu, 4 månader efter reparationen så är datorn knappt användbar, IGEN. Samma fel har återustått som fanns i maskinen när den köptes! Vi har kontakat vår ÅF som för ärendet vidare till Apple. Inget händer. Jag fick namn på två kontakter på Apple i Sverige som inte svara mina mail. Till slut ringer jag AppleCare/Service/Kundservice. Detta var förra veckan på TISDAG.

Sedvanligt när man ringer dit får jag prata med en dansktalande, eller om jag har tur, norsktalande person. Inte för att jag har något emot dem, det är bara så att det över telefon är välidgt svårt att förstå dessa språk tycker jag. Hur som helst, det spelar mindre roll. Det verkar som att en tjej där ska hjälpa mig.

"Skicka in dina reparationsbevis och din faktura så tittar jag på ärendet"

Allt faxades tisdag förra veckan… Inget händer sen…_Jag hör inget…_Samtidigt kan min chef knappt jobba. På torsdag eftermiddag ringer jag upp dem igen och vill höra hur läget står. Efter mycket kopplandes hit och dit kommer jag tillbaka till samma tjej som tog ärentet på tisdagen. Här säger hon att hon måste få tills morgondagen på sig att göra ett beslut i ärendet. Visst, okej, tänker jag…

Fredagen kommer…_ingen hör av sig…_16:52 (c:a) ringer jag till AppleCare igen och undrar om hon kommit till ett beslut. En annan tjej säger att min "kontakt" (om man så vill) är bort för dan och inte noterat något om ett beslut. "Vi hör av oss på måndag, garanterat".

Igår skedde samma sak som i fredags: INGET. 16:45 ringde jag till Apple igen där man sa att "hon är upptagen, men ringer upp dig om 15 minuter". 40 minuter senare ringer JAG tillbaka. "Nej, tyvärr, kundtjänst har stängt för dagen".

Illskan är ganska stor... Att Apple bara skiter i de få företagskunder som helt är beroende av dem.

Imorse ringer jag ännu en gång till käre Apple. Min "kontakt" är där och hon LOVAR att återkomma under dagen, annars skulle någon annan göra det…_Ännu har ingen gjort det och jag tvivlar på att någon kommer göra det…

Chefen och skämtade om att "vi får fan nästan titta på en PC-lösning nästa gång, så illa är det!".

Vad har vi fått göra då? Köpt en ny 17":are. Det finns ju inga 15", 12" är inte ett alternativ för honom. Ärendet med hans befintiga maskin är fortfarande inte löst.

Risigt Apple, extremt risigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-18 15:49

Usch, får rysningar när jag tänker på det. Fy fan. säljer man bra datorer ska man bannemej ha bra support också (då den inte krävs i lika stor utsträckning som med dåliga datorer)

Det här var nog det största minus som apple någonsin fått hos mig.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-18 15:59

Finns det inte någon lag om att om samma fel återkommer ett visst antal gånger så ska maskinen bytas ut?
Eller är det bara praxis hos vissa företag?

AppleSupport & AppleStore Ireland, sämre får man leta efter. Köpte Applecare förra året talat ett par gånger med Ireland, dom lovar att höra av sig men man får alltid själv ta kontakten, dom svarar inte på mail. Har fortfarande inte fått Diskverktyget som skall ingå. Beställde Panther 21 okt. fick mail ifrån AppleStore den 14 nov att jag skulle ha min leverans inom 1-2 dagar. Fortfarande inte fått den idag den 18 nov.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-11-18 16:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelle Gustavsson
Finns det inte någon lag om att om samma fel återkommer ett visst antal gånger så ska maskinen bytas ut?
Eller är det bara praxis hos vissa företag?

Allt är en bedömningssak. Men det förefaller inte som om Erik och hans chef skulle ha några problem att faktiskt kräva en ny dator.

Här är en kortversion av köplagen:
http://www.expowera.com/mentor/marknadsforing/lagarregler/koplagen.htm

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-18 23:26

Bra att ni håller med mig…

De nya 17 tummaren verkar funkar mkt bra. Han bara testa den någon timme dock.

Dagen så slut sedan länge och otroligt nog så - yep - APPLE HÖRDE ALDRIG AV SIG!!!

Hur dåliga får man vara? Okej om de ringer och säger "Nej!" då tar vi upp skiten enligt svensk lag med vår ÅF (tråkigt att DE ska få ta skit för att APPLE inte sköter sina burkar).

Suck - fy och god natt. Apple kommer få höra från en mycket glad kund imorgon...

  • Medlem
  • Piteå
  • 2003-11-18 23:50

Alltså de låter som apple behöver nya rutiner vad gäller behandling av suppordärenden.
Eller ny personal, för det verkar ju inte funka nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-19 00:15

Kan bara nicka instämmande. Hade en nästan identisk historia med min stationära i våras. Till slut tappade jag humöret och tog ärendet (vänligt men bestämt) till de högre makterna på Apple Sverige. Jag han knappt säga flaska innan jag satt med en sprillans burk. (okej det var inte hela sanningen - det tog nog 2 1/2 vecka för irländarna att bygga en ny burk).

det är vad man får för man väljer att betala mer för engagerade tillverkare, en unik produkt och hög kvalitet(generellt)...

  • Oregistrerad
  • 2003-11-20 18:30

Apples kundsupport är den sämsta kundsupporten i världen! Man hör alltid folk som råkar illa ut p g a dem, men till för ett tag sen hade jag själv ingen erfarenhet av supporten. Men så när min förra G4a kraschade ringde jag dem, och skulle berätta om mitt problem. För det första tog det lång tid innan jag kom fram. När jag väl kom fram fick jag prata med en som inte verkade ha någon koll överhuvudtaget... I a f, jag berättade om mitt problem, där det ingick att jag satt i ett nytt grafikkort i datorn (hjälp vad hemskt!). Då säger personen till mig att han inte kan svara på några mer frågor i o m att jag vart i och pillat i datorn. I s f ska jag köpa ett konto hos dem som kostade, enligt mig, för mycket pengar. En fruktansvärt löjlig idé av Apple! Bara för att man bytt ut grafikkortet så hjälper dem en inte! Fast det var DERAS dator som krånglade och troligtvis hade mitt problem ingenting att göra med att jag bytt grafikkort. Jag la på luren och ringde Macoteket istället, där jag fick mycket bättre hjälp direkt..

1
Bevaka tråden