Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

kamera för ca 5000

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla!
Jag ska ha en ny digitalkamera, jag har tänkt att lägga ca 5000 kronor. Vilken är den bästa för det priset?

Tack för svar!

//Kristofer

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-18 21:16

Du behöver bestämma dig om du vill ha en kompaktkamera eller systemkamera (även om du inte får så mycket systemkamera för 5000...)

En mycket bra kamera som fått god kritik av många (inkl jag som äger en) är Canon Ixus 400. Den kostar kring 5'

• Medlem
  • 2003-11-18 21:18

Min brorsa fick en Ixux 400 när han fyllde 30. Mkt bra! (Jag valde ut den. )

"problemet" är att jag tycker om en ganska stor kamera, när man tar bilderna, men gillar såklart små när man ska bära med sig den.
Jag kollade på fujis s5000, men bilderna var ju ganska gryniga.
Jag snackade nyss med en polare som också rekomderade ixusen, det blir nog den.
Tack!

Kristofer

Förresten, vad finns det för manuella inställningsmöjligheter på den?

• Medlem
  • International user
  • 2003-11-18 22:53

Istället för Ixusen bör du överväga en Canon A80! Något större, mycket bättre grepp, "vanliga" batterier, vridbar skärm, möjlighet att komplettera med vidvinkel- eller telelins, inställningsratt typ systemkamera, skön, bra... osv. Ixusens stora fördel är att den är liten, OM du behöver en liten kamera vill säga.

Senast redigerat 2003-11-19 09:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av iMats
Istället för Ixusen bör du överväga en Canon A80! Något större, mycket bättre grepp, "vanliga" batterier, vridbar skärm, möjlighet att komplettera med vidvinkel- eller telelins, inställningsratt typ systemkamera, skön, bra... osv. Ixusens stora fördel är att den är liten, OM du behöver en liten kamera vill säga.

Som jag nämde ovan gör det inget att kameran är lite större, altså blir nog a80 perfekt! Bildkvalitén verkar ju också kanon.
Tack för tipset!

Lägg till lite och köp en Canon powershot G5, gedigen och med massor av manuella inställningar..

Ohojj... det var inga dåliga bilder om man säger så... (exempelbilderna på cyberphoto).
Jag kan säga att det har inte direkt blivit lättare att välja kamera nu

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-19 19:40

Kolla upp Pentax 550 S..5 milj. pixlar. grym optik. 5 X optisk zoom. Go for it..

Om budgeten är 5000 inklusive allt så är A80 väldigt intressant i mina ögon. Ixusen också, men A80 är liten nog och kan mer.

Kan man gå lite högre och du vill ha lite mer "systemkänsla" så titta på Canon G5 och Olympus 5050 och 750. De har lite olika starka punkter.

Canon S50 är intressant om den ska vara liten och platt.

Pentaxen ser väl hyfsad ut, men har den verkligen "grym" optik? Ljusstyrkan är bara vanligt vanlig, medan G5 och 5050 har mycket hög ljusstyrka, bra kameror för att fotografera i dåligt ljus.

Nu känns det som om jag självmant glider ur budgeten och går några tusen över.. någon som provat Fuji FinePix s7000?

1
Bevaka tråden