Jag tycker absolut vi skall undvika att göra den tråd till ännu en tröttsam religiös mitt-favvo-programmeringsspråk-är-bättre-än-ditt.
Så till själva grundfrågan. Porta en Delphiapplikation till Mac? Att porta i traditionell bemärkelse skulle väl innebära att man måste porta hela klassbiblioteket och alla eventulla verktyg och grunkor. Dvs, en hopplöst ineffektiv metod.
Enligt min mening är det smartaste sättet att ta Delphiapplikationen som en kravspec och göra om programmet till en väl fungerande Macapplikation. Detta gör man rimligtvis i något verktyg som är best-practice på målplattformen. Eller det verktyg som man kan bäst själv. Eller det verktyg som kundens utvecklingsavdelning har störst chans att lära sig.
Förslaget att porta den befintliga delphiapplikationen till en ny plattform kommer antagligen från en chef som inte kan så mycket om dom tekniska detaljerna, utan han (hon!?) tror att det billigaste sättet att lösa det hela är att återanvända så mycket av den befintliga koden som möjligt.