Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Föra över filer från PC till mac.

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-11-21 12:37

Jag är något så när grön på macfronten och har just blivit med mac. Jag har använt PC väldigt länge och har således en massa filer jag vill flytta över till nya PowerBooken.
Det är väldigt många stora ljudfiler som inte får plats på vanliga CD.
Kan man på något sätt spara skivor och koppla samman hårddiskarna och tanka över filerna på så sätt?
Jag har ingen större lust att bränna 60 gigabyte på skiva.
Vad har jag förbisett?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-21 12:58

DVD-brännare på PC:n eller en extern FAT32-formaterad Firewire-hårddisk.

Här finns lite info:
http://macsupport.about.com/cs/networking/a/061303.htm

Förutsätter att båda burkarna antingen finns på samma LAN eller att de är sammankopplade med en ethernet-kabel.

/Jernberg

• Oregistrerad
  • 2003-11-21 13:25

Tack för svaren!

Jag ska prova och se hur det går.

• Oregistrerad
  • 2003-11-22 11:42

Kolla här:

http://www.macwindows.com/tutorial.html

En hel "site" för Mac & PC samverkan!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-22 12:33

MacWindows uppdatrerades senast för tre år sedan, så den är inaktuell.

Yens, köp en DVD-brännare till PC:n. Det är den bästa lösningen för filer på 60 GB och mer. Det kan gå med en extern hårddisk också, men hur stora partitioner klarar FAT32 egentligen? Det finns en övre gräns tror jag.

Glöm inte att ändra behörighet på filerna när du har kopierat över dem till Macen. Det är enkelt.

MacOS 10.3.1 läste mina NTFS diskar rätt av, bara att plocka ut ur PC och stoppa in i macen...

M

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-22 13:12

Vad bra! Då är det bara att köpa en intern hårddisk, NTFS-formatera den, kopiera filerna dit och flytta hårddisken till Macen.

Sätt igång fildelning på PCn och koppla upp dig mot den med Macen.

Men då måste ha den i nätverk...

Hotline?

Bästa är väl att kopiera över nätverk? Använd antingen nätverkskabel eller firewire-kabel.

Ciryon

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-22 14:52

Men Yens har ju grejor på uppemot 80 GB som ska över till Macen, och då är väl en nätverkslösning lite långsam. Det kan vara enklare att bygla om hårddisken som slave, flytta över den till Macen och kopiera över filerna till Macens hårddisk.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-11-22 15:19

En vanlig korskopplad kabel funkar bra.

• Medlem
  • Haparanda
  • 2003-11-22 16:22

Nya Powerbook behöver inte ens en korskopplad kabel (vill jag minnas). Det är bara att ta en vanlig ethernet-kabel, jacka in ena änden i PB:n, andra i PC:n. Fildela ena burken och sätta igång och kopiera. Är det 100 Mbit på pc:ns nätverkskort (PB:n har 100 Mbit) så tar det inte mer än ett par timmar att flytta grejerna.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-11-22 16:42

För PC behövs väll en korsad kabel?

• Oregistrerad
  • 2003-11-22 17:59

Får jag fråga vad korsad kabel innebär?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Yens
Får jag fråga vad korsad kabel innebär?

Att ledarna är i en annan ordning i den ena kontakten än i den andra. Normalt sett (på en "rak" kabel) så är kontakterna lika i båda ändarna. För att man ska kunna få någon kommunikation direkt mellan två nätverkskort måste några av ledarna kastas om, och det är därför man kallar kabeln för "korsad".

• Medlem
  • 2003-11-22 19:17

På nyare nätverkskort behöver den inte vara korsad, och den skall inte vara korsad om du kör via en hub.

• Oregistrerad
  • 2004-01-15 01:29

Hur nytt är ett nyare nätverkskort? Har försökt koppla ihop min iMac 350 med en sprillans Powerbook med en vanlig ethernetkabel. Får PB:n att synas hos 350:an, men inte tvärtom. Och lyckas framför allt inte föra över filmängderna från 350:an till PB:n. Något tips?

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-15 01:42

G3:ans nätverkskort klassas inte som nyare. Med Mac OS X 10.3 krävs väl dock inget nytt nätverkskort som emulerar korsad kabel? Den funktionen fanns väl i OS:et för äldre kort om jag inte missminner mig?

Hur som helst får du låna en hubb eller skaffa en korsad kabel för att överföra. Firewire-kabel är ett annat alternativ, men det kan bli problem med FW-porten på bärbara datorer vid stora överföringar (iaf. med PCMIA FW-kort, men det torde inte drabba PBG4).

• Oregistrerad
  • 2004-01-15 14:47

100mbit.. Det var längesen... 1000,,,,

Köp extern HD eller Nätverk.. Nätverk borde väl vara bättre så kan ni dela internet uppkopplingen..

• Oregistrerad
  • 2004-01-15 14:48

Sen är det tårkigt att hubbar bara klarar 25-30 Mbit UT.... dvs 100 Mbit mellan datorerna men inte 100 mbit ut mot linan.. vilket är tråkigt när man har 100 mbit internet.. Går max 2 mb/s tråkigt..

1
Bevaka tråden