Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HalvFyrkant symbol

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-12-04 13:28

Hej på er!

Jag har startat ett eget företag vid sidan av mitt vanliga jobb. Jag jobbar med grafisk formgivning. Har redan fått massa jobb. Skitskoj!

Vad tycker ni om namnet "HalvFyrkant". Jag har fått olika åsikter om namnet, men jag skiter nästan vad folk tycker, men det är ändå det är kul att höra vad de har att säga. Ja ni förstår ju vad namnet kommer ifrån, i alla fall ni som har koll på er typografi.

Jag har hållit på fila på en egen logotype till företaget men jag står still. Så mkt lättare när man har en kund att jobba mot än mot sig själv! Skitsvårt.

Just nu är jag inne på bara använda en typografisk logo men helst skulle jag vilja ha en symbol som symboliserar "halvfyrkant"(behöver inte symboliser
a en typografisk halvfyrkant utan bara själv namnet allmänt.) ja ni förstår..

Har ni kreativa människor några förslag?

Jag har redan kollat i mina favvoböcker, indianernas symbolböcker....ett bra tips annars.

Kom gärna med förslag vad man kan göra för kul med namnet?

Tack tack för ni tog er tid att läsa om mitt lilla problem....står still..

Du vill alltså ha en tvåkant? Hmm... [

• Oregistrerad
  • 2003-12-04 13:39

Hehe kankse det.....men jag hade tänkt fyndigare än så..skitsvårt

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-04 13:44

En fyrkant med bitmärke och löv? hehe...

En tvåkant me´ bitmärken...?
Styrsla till er... styrsla till er!!!:D

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-04 14:17

Kanske någon typ av liksom ickefigurativ kvadrat? Lite åt Silicon Graphics symbol, liksom, om du förstår hur jag menar. Namnet är ju liksom lite märkligt, så då borde väl loggan också vara det...

• Oregistrerad
  • 2003-12-04 14:24

Hehe nja inte vad jag hade tänkt. Mkt Apple-tänk här;) Symbolen ska ju överraska lite. Typ, halvfyrkant blir en cirkel eller nått. Inge bra exempel men förstår..

• Oregistrerad
  • 2003-12-04 14:31

Bra tänkt "hgus" rätt spår. Vi är inne i samma tänk. Mkt bra.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-04 16:36

Jag tänker lite i de här banorna... Liksom en fyrkant som ska vara en så'n där suggestiv lura hjärnan grej, fast som inte riktigt går ihop funkar, inte för att vara så där häftig som den där holländaren, utan bara för att inte riktigt passa, så den retas och man inte blir klok på den.

Ungefär...

Och nu är jag ju sannerligen ingen grafiker, men det kliade lite i ritfingrarna, som inte använts på åratal...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-04 16:43

Eller några streck hit och dit...

En halv fyrkant blir väl en trekant (man delar diagonalt). Om man inte delar den på mitten från ett hörn till ett annat så får man ju bara två nya fyrkanter.

Sen får du bestämma om du ska använda Halv fyrkant eller det mer pratspråkiga Halvfyrkant. Det första är mer korrekt svenska och i den där branschen så är inkorrekt svenska inget du ska leka med i loggan.

• Medlem
  • 2003-12-04 20:03

spånar lite i QXP. glöm typsnittet, det råkar vara vad jag har aktivt (MetaPlusBlack). Men grundidén kanske...

Det finns en korvkiosk i Skåne, i Vitaby, som heter Fyrkanten.
Ta det som ett järtecken, namnet är ingen höjdare. Inte ens som en halv sådan. Kan jag säga som varit där vid ett flertal tillfällen och kollat på alla lantisar med sina trimmade 142:or och Epa-traktorer.
Du kommer att få ägna massor av tid för att förklara vad det är.
Vanliga människor förstår inte vad det innebär.
"Horunge" eller "Dubbel änka" är lika bra i så fall.
(Nu hoppas jag att jag inte blir missförstådd och får på skallen, mina citat är vedertagna typografiska termer sedan 100 år eller nåt).

• Medlem
  • 2003-12-04 20:32

fyrkanten är till och med en kedja. finns lite här och där i Skåne.

Finns på Vasagatan i Gbg också... Samt i Södertälje. Större än man tror.

• Medlem
  • 2003-12-04 20:55

vad är halv fyrkant? Jag har visst ingen koll på typografi...

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-12-04 21:14

Typografisk fyrkant är en kvadrat med sidan lika med textens grad. Används som ett mått som alltid är relativt till texten.

Hel fyrkant används vid indrag första raden i nytt stycke.
Halv fyrkant (bredden, alltså en rektangel) brukar vara standardinställningen för ordmellanrum.
Kvarts fyrkant används efter anföringstecken bland annat.

• Medlem
  • 2003-12-04 21:20

åh fan... Jag som brukar ställa in indraget på första raden på nåt med en siffra i för att få så få knapptryckningar som möjligt... (på de tidningar som inte har det definierat i typografimallarna)

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-04 22:11

Jaså det är något, och inte bara ett kreativt namn...

Brukar det inte vara så också att alla siffror ska ha en halvfyrkants bredd (punkt eller mellanslag mellan siffror en kvarts fyrkant)? Försöker minnas vad min typografilärare sa för snart 24 år sen.

En halv fyrkant = tre hexagoner???

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-12-05 08:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av CyberPet
Brukar det inte vara så också att alla siffror ska ha en halvfyrkants bredd (punkt eller mellanslag mellan siffror en kvarts fyrkant)?

Jo.

• Oregistrerad
  • 2003-12-05 09:01

Tja på er, kul att ni tagit er tid att svara och tänka på nått kul för min symbol. Bra jobbat hugus även om du inte är nån grafiker. Men bra ide, kankse kan göra något av den. Såg nån annan som var helt okey också.
Någonting jag har lärt mig under de år jag jobbat med grafisk formgivning är att man ska tro på sig sjäv och strunta i vad många tycker. Man ska självklart lyssna och kankse ta åt sig lite men kan ju också helt strunta i vad folk tycker. Fär många åsikter blir man bara förvirrad av.
Alla har olika smak, tänker på olika saker när de hör namnet. Men det måste bortse ifrån tycker jag. En kompis tänkte på "halvtrappa" (på strureplan) och visst finns det fyrkanten här också men so?

Jag lyssnar på vad ni säger och jag tycker det är kul att ni tog er tid att skriva. Jag kan skicka ut mina tester här när jag har tiden att börja.

• Medlem
  • 2003-12-05 09:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
En halv fyrkant blir väl en trekant (man delar diagonalt). Om man inte delar den på mitten från ett hörn till ett annat så får man ju bara två nya fyrkanter.

det här är en grej som jag hade tänkt posta i Mondos tråd om saker man irriterar sig på, men jag hitar inte tråden. Bra Anders Täpp att du tar upp oskicket att jämställa kvadrat med fyrkant. Som om en rektangel inte skulle vara fyrkantig?!

Dega, jag väntar med spänning på hur det kommer att bli!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Det finns en korvkiosk i Skåne, i Vitaby, som heter Fyrkanten.
Ta det som ett järtecken, namnet är ingen höjdare.

OT-VARNING!
Fyrkanten finns väl i Skitköping också, Gullans ingår väl i den kedjan?

Kaspar, The Duke of Junkfood

• Oregistrerad
  • 2003-12-05 10:46

Ja? vad ska man säga. Känns inte som det är något problem för mig. Mina kunder äter inte på fyrkanten, möjligen tar en öl på halvtrappa i så fall;)

• Oregistrerad
  • 2003-12-05 13:35

ett litet problem med hgus skiss är att det mer ser ut som en förvrängd kub, inte en fyrkant, om vi ska snacka rätt ska va rätt.

• Oregistrerad
  • 2003-12-05 13:45

Pelle har nog rätt, men nått anurlunda ska det vara..

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-05 14:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelle Gustavsson
ett litet problem med hgus skiss är att det mer ser ut som en förvrängd kub, inte en fyrkant, om vi ska snacka rätt ska va rätt.

Du har alldeles rätt.

Det var väl lite "fyrdimensionell" känsla jag var ute efter...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Dega
Tja på er, kul att ni tagit er tid att svara och tänka på nått kul för min symbol. Bra jobbat hugus även om du inte är nån grafiker. Men bra ide, kankse kan göra något av den. Såg nån annan som var helt okey också.
Någonting jag har lärt mig under de år jag jobbat med grafisk formgivning är att man ska tro på sig sjäv och strunta i vad många tycker. Man ska självklart lyssna och kankse ta åt sig lite men kan ju också helt strunta i vad folk tycker. Fär många åsikter blir man bara förvirrad av.
Alla har olika smak, tänker på olika saker när de hör namnet. Men det måste bortse ifrån tycker jag. En kompis tänkte på "halvtrappa" (på strureplan) och visst finns det fyrkanten här också men so?

Jag lyssnar på vad ni säger och jag tycker det är kul att ni tog er tid att skriva. Jag kan skicka ut mina tester här när jag har tiden att börja.

Jag håller med dig om att man ska tro på sig själv och det man gör, men det är väldigt bra och effektift att lyssna på andra människors tyckande. Speciellt med tanke på att ditt företagsnamn och symbol ska betyda något för betraktaren. Om det bara är du som förstår budskapet är det inte så bra ur marknads synpunkt. Du är inne på rätt väg att hitta ett namn och en symbol som sticker ut och är egen.

1
Bevaka tråden