Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan ej göra inlägg

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2003-12-13 11:49

Skulle göra ett inlägg på Svante S inlägg på Nyhetstips > panter testas i SvD-Näringsliv. Det verkar som om det endast är administratörerna som har rätt att göra detta. Nåväl - i artikeln står:
"De som behöver dela sin dator med andra kan också glädja sig åt det blivit riktigt lätt att hantera så att var och en får sina egna inställningar och filer. Dessutom ser själva bytet så flashigt ut att jag nästan önskar att jag tvingades dela med andra."

Hur får man det att se "flashigt" ut? När jag byter hemma hos mig så händer tyvärr inget flashigt

Förstanyhet är nu uppe - kommentera där!!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Eva

Hur får man det att se "flashigt" ut? När jag byter hemma hos mig så händer tyvärr inget flashigt

Du kanske saknar Quartz Extream (för lite bildskärmsminne)? De flaschiga funktionerna kräver troligtvis detta.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2003-12-13 12:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av jolander
Du kanske saknar Quartz Extream (för lite bildskärmsminne)? De flaschiga funktionerna kräver troligtvis detta.

Har inte den minsta aning, jag använder Mac OS X version 10.3.1 på en PowerPC G4 733 MHz 1 MB L3-cache, 512 MB SDRAM. Vilket inte säger mig ett endaste dyft

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-13 12:20

Min Powerbook 550 fixar det, rimligen torde din QS klara det också?
(se till att inte ha fler än en skärm inkopplad dock)

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-13 12:22

Edit:Raderade all information jag skrev om vilka grafikkort som stödjer Quarz Extreme och inte då Fast user switching funktionen ej är beroende av QE.

Huruvida funktionen visas eller ej beror ju främst på hur du byter användare. Du måste aktivera "Fast user switching" under systeminställningar: konton. Därefter får syns en meny uppe i skärmens högra hörn (bredvid klockan) med vilken bytet sker.

Ser du trots allt inte den snygga effekten beror det troligtvis på Finders optimering som tycks ske med avseende på ett antal faktorer.

Om du har väldigt hög upplösning i förhållande till ditt grafikkorts prestanda, eller tex. har två skärmar anslutna på till vissa bärbara macar kommer den snygga effekten ej att visas för att bibehålla prestanda.

Senast redigerat 2003-12-13 12:38

Eva hur byter du användare? Du ska inte logga ut innan du byter. Välj att aktivera "Fast user switching" under systeminställningar -> accounts -> login options. Gör du rätt så kommer en ny meny upp längst upp till höger. Se till att ha två användare inloggade och växla mellan användarna i denna meny. Du bör se den flashiga effekten.

/M

ps. passar på att byta namn på tråden och flytta den till rätt forum. ds.

Du lär knappast sakna QE, men "användarbyte" är inte inställt från början. Det finns ett par inställningar som är svåra att hitta i Inställningar > Konton. Titta längst ner under listan med användare, och klicka på Inloggning, så kommer ett par alternativ upp, bl.a. "användarbyte".

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2003-12-13 13:08

Kan inte hitta "Fast user switching"
Har ställt in "användarbyte"
Nu vill jag verkligen ha denna cube-effekt. Det kommer kanske en massa folk hit ikväll och det skulle vara så himla kul att visa effekten.
Jag såg denna effekt i nån Applereklam men då jag inte fick till det på min mac trodde jag att det bara var i filmen.

• Oregistrerad
  • 2003-12-13 13:12

Har du en användarmeny uppe i högra hörnet?
Vad händer när du väljer en annan användare där?

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2003-12-13 13:13

Kan det kanske bero på att jag ställt in lösenord? Om det är anledningen så är jag villig att skippa dem bara jag får cube-effekten.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2003-12-13 13:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Har du en användarmeny uppe i högra hörnet?
Vad händer när du väljer en annan användare där?

Ja, det har jag. När jag byter användare får jag upp en ruta där jag får skriva in lösenord

Användarbytet med kubeffekt uppstår om du ställt in rätt via "Konton".
Då får du upp ditt namn till höger på menyraden. Välj "Inloggningsfönster" så ska du få se på fan...

Edit: Nu var det andra som hann före.

• Oregistrerad
  • 2003-12-13 13:16
Citat:

Ja, det har jag. När jag byter användare får jag upp en ruta där jag får skriva in lösenord

Det är bra
Vad händer sedan?
[Om det är att det blir "svart" så är det för att den andra användarens skärmsläckare gått igång - du får byta användare lite oftare ]

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-13 13:18

Har du mer än en skärm kopplad till datorn? Och vilken upplösning kör du i?

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2003-12-13 13:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Det är bra
Vad händer sedan?

Ja, då skriver jag in lösenordet (jag kan min mans lösenord också) och så öppnas hans skrivbord. Väljer jag sen Eva längst upp till höger i menyraden så kommer min inloggningsruta upp där jag får skriva in mitt lösenord osv ...inga effekter....

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-13 13:23
Citat:

Ja, då skriver jag in lösenordet (jag kan min mans lösenord också) och så öppnas hans skrivbord. Väljer jag sen Eva längst upp till höger i menyraden så kommer min inloggningsruta upp där jag får skriva in mitt lösenord osv ...inga effekter....

Ok. Då är allt som det ska men utan effekter då.

Hade du fler skärmar anslutna? Vad står det om ditt grafikkort om du öppnar systeminformation och kikar under "Maskinvara: PCI/AGP-kort"?

(/Program/Verktygsprogram/Systeminformation)

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2003-12-13 13:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Har du mer än en skärm kopplad till datorn? Och vilken upplösning kör du i?

Jag har för mig att det heller inte fungerar om de olika användarna ej har samma upplösning? *måste testa*

1920 x 1200 Samma upplösning för alla användare. Endast en skärm.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2003-12-13 13:28
Citat:

Vad står det om ditt grafikkort om du öppnar systeminformation och kikar under "Maskinvara: PCI/AGP-kort"?

(/Program/Verktygsprogram/Systeminformation)

Då står det:
ATY,RADEON:

Typ: display
Buss: AGP
Bildskärmstyp: CRT
Kortplats: SLOT-1
VRAM (sammanlagt): 32 MB
Tillverkare: ATI (0x1002)
Enhets-ID: 0x5144
Revisions-ID: 0x0000
ROM-revision: 113-74901-119

Bildskärm:

Upplösning: 1920 x 1200 @ 75 Hz
Djup: 32 bitars färg
Spegel: Av
Uppkopplad: Ja
Primärskärm: Ja

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-13 13:39

- förenklat inlägg av cal -

Du sitter vid en Cinema Display 23" med andra ord? Fint! *avis*
Det är tyvärr det som ställer till det. Cinema Display 23" + Radeon 32MB VRAM = ingen kub.

EDIT: Olika upplösning för olika användare hade ingen betydelse. Det testade jag själv nyss. Där hade jag helt fel mao.

Senast redigerat 2003-12-13 13:53

32 mägg räcker inte för att få fram kuben på en CinemaDisplay.

• Oregistrerad
  • 2003-12-13 13:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
32 mägg räcker inte för att få fram kuben på en CinemaDisplay.

Men om man hittar en lägre upplösning som inte ser apa ut så skulle det funka?

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-13 13:51

Jösses vad trångsynt man börjar bli.

Eva: Ställ om upplösningen till 1280 x 800 eller 1024 x 640 så bör kubeffekten fungera!

(för båda användarna troligtvis)

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2003-12-13 13:51
Citat:

Du sitter vid en Cinema Display 23" med andra ord? Sjysst! *avis*

Det är förmodligen det som ställer till det dock. Du får väl visa dem din fina skärm istället för att köra en visning av "Fast user switching" (låter coolare än användarbyte).

Den prestanda ditt Radeon-kort erbjuder i kombination med din stora grymma skärm, räcker troligtvis inte till för att Findern skall anse det möjligt att köra "kub-effekten" vid användarbyte.

Alternativt springa ner på stan och inhandla ett vassare grafikkort innan gästerna kommer.

Olika upplösning för olika användare hade ingen betydelse. Det testade jag själv nyss. Där hade jag helt fel mao.

Tyvärr ingen läcker Cinemadisplay. Jag har en Sony-skärm GDM-FW900. Men den är bra den också, inte lika läcker som Apples skärm dock, och alls inte lika tunn.

Så "Fast user switching" är samma sak som "Aktivera användarbyte" Ja, då har jag iallafall hittat inställningen och kryssat i den.

Hur är det med lösenord då? Kan dom störa, jag menar, jag får ju upp en dialogruta och måste skriva in lösenord varje gång jag vill byta användare. jag tycker det är lite onödigt när man inte har loggat ut mellan bytena.

Fungerar finfint på min 22" Cinema Display och ett 32 Mb grafikkort i en 450 MHz Kub... 23":aren har iofs en ett gäng mer pixlar mot mina 1600x1024.

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-13 13:55
Citat:

Tyvärr ingen läcker Cinemadisplay. Jag har en Sony-skärm GDM-FW900. Men den är bra den också, inte lika läcker som Apples skärm dock, och alls inte lika tunn.

Så "Fast user switching" är samma sak som "Aktivera användarbyte" Ja, då har jag iallafall hittat inställningen och kryssat i den.

Hur är det med lösenord då? Kan dom störa, jag menar, jag får ju upp en dialogruta och måste skriva in lösenord varje gång jag vill byta användare. jag tycker det är lite onödigt när man inte har loggat ut mellan bytena.

Ok. Säkert trevlig skärm det också! Jag kopplade till en cinema 23" direkt då den kör samma upplösning.

Du gör helt rätt när du byter användare. Lösenord har ingen betydelse. Problemet ligger helt enkelt i den den belastning som den grafiska effekten på skärmen innebär. Apple har löst det genom att endast använda kub-effekten om prestandan är tillräcklig.

Du bör få fram effekten genom att minska upplösningen på skärmen till 1280x800 istället för maxupplösning som du använder nu(?). Detta bör du trolitvis göra för båda användarna som du skall byta mellan.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2003-12-13 13:56
Citat:

Eva: Ställ om upplösningen till 1280 x 800 eller 1024 x 640 så bör kubeffekten fungera!

Testat, funkar ändå inte

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-13 13:59
Citat:

Testat, funkar ändå inte

Konstigt att det inte går. Det måste vara någonting annat som påverkar det hela.

Jag kan tillägga att kuben visades på min PowerMac G4 400MHz med 19" skärm och 1280x1024 upplösning. Detta med ett ATI Rage 128 grafikkort (16mb VRAM).

Om jag slår om till 1792x1344 upplösning här på min G5:a med Radeon 9600 grafikkort (64MB VRAM) blir det ingen kub-effekt. Upp till 1600x1200 upplösning går det dock fint.

Fler tips än så låg upplösning som möjligt kan jag tyvärr inte ge.

Edit: Hittar tyvärr inga vettiga tips utöver "nytt grafikkort" i dessa gamla trådar heller.

http://99mac.se/forum/showthread.php?s=&threadid=34321

http://99mac.se/forum/showthread.php?s=&threadid=35263&highlight=anv%e4ndarbyte

Senast redigerat 2003-12-13 14:14
  • Oregistrerad
  • 2003-12-13 14:22

Kan VGA vs. ADC/DVI spöka?
(hugskott, men om någon kan verifiera/dementera)

• Medlem
  • International user
  • 2003-12-13 14:28

Borde inte påverka det hela tycker jag. Jag körde tidigare VGA, nu DVI->VGA adapter till samma skärm. Någon tidigare i tråden använde ADC på en Cinema 22" och 32mb vram med lyckat resultat.

Eva har väl troligtvis DVI, men det kan ju inte gärna påverka tycker jag. Däremot tror jag att hennes Radeon-kort inte riktigt är vad det borde vara i det här sammanhanget tyvärr.

EDIT: Det är ju helt klart frågan om grafisk belastning. Jag hade lite problem att få igång kuben här på G5:an efter att jag ställt tillbaks upplösningen till 1344x1008. Har man en film igång tex. så visas inte kuben heller.

EDIT 2: Valde jag en mindre krävande film gick det utmärkt. Det är ganska lätt att få Findern att dissa funktionen mao. Har man samma upplösning tycks datorn uppfatta bytet som mindre krävande dock.

Bevaka tråden