Angående ATI RADEON 7000 32Mb PCI som kostar runt 1500:- för mac.
En.. eeh.. vän till mig har nu i dagarna flashat ett pc-kort och fått det att fungera väl.
Min vän köpte ett Sapphire Radeon 7000 32MB DDR PCI, ATI 7000, DVI-I, TV-Out, Lite-Retail på Komplett.se.
Det kostade 492:- inklusive moms och frakt.
Sedan gick han till en annan vän med pc och gjorde precis så som beskrivs på denna sida med några undantag:
Hoppa över steg 3-6! Ladda ner rom-filen för en macintosh på denna adress. (Detta är en Stuffit-fil, så packa upp den på macen eller ladda ner Stuffit expander till pc:n.)
Av de filer som man packar upp behövs dessa som läggs på boot-disketten man skapat i steg 2:
FLASHROM.EXE
FLASHROM.ROM
mac7K.bin
DOS4GW.EXE
I steg 7-12, byt ut ATIFLASH mot FLASHROM. Skriv annars precis som det står. (FLASHROM är en modifierad version av ATIFLASH som funkar med detta kort.)
Som det står i steg 14 kan man få problem med att köra ATI v208 firmware update. Min vän gjorde det i OS 9.2.2 utan problem. Ladda hem filen här.
Ladda också ner senaste drivrutinerna från ATI och installera.
Min vän garanterar inte att du lyckas, men rapporterar att det inte var särskilt svårt för den som inte är rädd för att öppna sin mac. (Och sin väns pc...)
Ett klart lyft om man kör en blåvit G3:a som min vän.
/Martin