Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför fungerar inte slavblixt med digital kamera?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Gott Nytt 2004

Har en liten Canon Powershot 70. Har testat att fotografera med en slavblixt. Men den utlöser inte?

Måste man ha speciella blixtar?

/Brake6

• Medlem
  • Lund
  • 2003-12-30 12:12

nej, felet beror nog på din slavblixt

Sorry, mitt misstag.

(Måste ha ståt i "fel" vinkel tidigare):rolleyes:

/Brake6

Nu tänkte jag väcka den här tråden till liv, genom att ställa frågan: Hur använder man slavblixt egentligen? Till vilka kameror kan man använda en sådan? Fick-kameror har så ynkliga blixtar, så en slavblixt skulle kunna vara guld värd, plus ge möjligheten att skicka blixten i en bättre riktning än rakt på.

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-03-04 18:09

En slavblixt skall ha en sensor som känner av när en blixt går av. T.ex. på din kamera.
Sensorn bör riktas mot kamerans blixt. Det fanns förr sensorer som man kunde sätta i blixtens blixtsko och som man kunde vrida på.
Hur känsliga de är vet jag inte. Om det inte funkar kan det ju ha med det att göra. Tror inte att de var batteriberoende. Kanske någon annan kan berätta mer.
Kanske kände du till detta och ville ha en mer tekniskt beskrivning.

Jag är mest ute efter det rent praktiska, hur man rent fysiskt fäster/placerar en slavblixt och hur sensorn skall kunna känna av inbyggda blixten för att göra sitt jobb. Jag har aldrig haft någon och vet inte vad jag borde ha, om det fungerar med mina kameror.

Oftast är det så att de digitala system som nyare digicams använder inte funkar ihop med äldre analoga grejor.
Åtminstone Nikon och Canon har egna sofistikerade systen för slavblixtar och sånt. Det finns kanske andra tillverkare som har det också. Nikon har legat i spetsen tidigare, men nu har även Canon ett system som är lika bra. Men det bygger på att man har originalgrejor och en sändare på kameran som kan snacka med blixtarna. Det handlar inte bara om att "tända" en annan blixt, utan även om att dosera ljuset. Systemet bygger på att blixtarna kommunicerar med kameran och med varandra i samma ögonblick som man trycker på avtryckaren.
Fungerar helst sanslöst bra, ett helt nytt sätt att plåta.

1
Bevaka tråden