Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mjölkig och rödaktig skärm i PB12" REV B

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ale
  • 2004-01-04 21:01

Jag har fått en ny Powerbook 12" som utbyte för min gamla som det var något konstigt med som gjorde att den var rikitgt slö. Eftersom jag inte var hemma när den gamla skulle hämtas upp så har jag för tillfället två 12" att greja med nu och en sak som jag märkte direkt är att skämen i den nya är väldigt mjölkig och alldelles för röd för att återge färgerna rätt. Den andra skärmen har mycket klarare färger, ingen mjölkighet där inte och vitbalansen är där mycket mer åt det gröna hållet.
Mjölkigheten är så kraftig att det blir irriterande, speciellt när jag tittar på bilder. Men en annan sak jag reageade över är att betraktningsvinkeln i höjdled är mycket bättre på den nya ytterligare en skum sak är att mjöljigheten blir mindre när jag lägger skärmen ner och ser på den från en lägre vinkel men då blir rödtonen mycket tydligare istället.
Vad har ni för erfarenheter av det skämen i PB12", som det är nu vet jag inte riktigt vad jag skall göra och är tacksam för råd.

Jag har försökt kalibrera skärmen i Systeminställningar men det hjälpte inte alls. Mjölkigheten gick inte att få bort och vitbalansen blev bara värre åt något annat håll.

Wow. Verkar ju helknäppt. Min 12" (DVI) är också slö. Tar flera minuter att starta ibland. Den startar heller nästan aldrig från vila längre, utan kräver tvingad omstart. Sist jag gjorde det (för en timme sen) så fick jag flimmerskärm, precis som på min gamla TiBook som var nere i Tyskland i 3 omgångar. Blir jäkligt mörkrädd nu faktiskt. Kan man läsa mer om "slöa" PB12 nånstans månne?

• Medlem
  • 2004-01-04 22:57

Det är garanti på grejorna så det är väl bara att lämna in datorn på reparation.

Sist jag hade datorn (min förra dator - en TiBook 400MHz) nere på rep kom den tillbaka med annan (repig) skärm, trasig alt-tangent och knixigt minne (inget av detta hade att göra med ursprungsproblemet). Fick bråka och byta 2 gånger till. Var utan dator sammanlagt 3 veckor, och lade ner MYCKET tid i Apples telefonköer, och fick förklara mina problem säkert 20 gånger för olika personer och på danska, svenska och engelska.
Det lockar inte att klaga på datorn om jag säger så...

Jag upplever min hyfsat slö också faktiskt. Har trott att det kan bero på RAM-minnet men jag får se, vill ha något att jämföra med sen också. Är ju switcher.

• Medlem
  • Linköping
  • 2004-01-05 17:32

Lundh, upplever du att hela skärmen har en rödton eller vissa delar av den?
Jag har precis felanmält min 15" Al PB till Apple och jag har ojämn skärmbelysning och den högra 3:e delen av skärmen har en lätt rödton.

• Medlem
  • Ale
  • 2004-01-05 19:13

Hela skärmen är rödtonad. Den är faktiskt rätt behaglig att titta på trots mjölkigheten men det röda är lite irriterande.

Första intrycket av den nya datorn är att den är snabbare än den gamla, jag har inte gjort några mer grundliga tester än men första intrycket är som sagt positivt.

1
Bevaka tråden