Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

S-video-to-composite video cable. Hur ser den ut?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-05 17:28

För att kunna använda S-video, dvs. köra DVD-spelaren i Powerbooken och visa bilden på en TV-skärm kan man som bekant använda en S-video kabel. Men om TVn inte har någon S-video input port ska man enligt apple använda sig av en S-video-to-composite video cable som kommer med i köpet av datorn.

Tricket är att jag inte kan klura ut vilken kabel de menar. Antingen så saknar jag den eller också så saknar TVn alla tänkbara utgångar. Undrar därför om det är någon som känner till hur den här composite-kabeln ser ut?

/minikin

En s-video kabel är rund med ett antal små stift.
Composite är också rund men har en stor pinne mitt i.
Tyvärr hittade jag inga bra bilder via Google.

Har du scart i tv:n kan du använda en s-video till scart:
http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=100910
Det bör ge bättre bild.

Edit ***

Svideo - www.ninaz.com/snowdog/svideo.jpg
Composite - http://www.ninaz.com/snowdog/composite.jpg

Senast redigerat 2004-01-05 19:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av minikin
Antingen så saknar jag den eller också så saknar TVn alla tänkbara utgångar.

Testa att leta efter ingångar istället...

En s-video till scart finns även på Clas Ohlson vilket tipsas om här och en mindre variant finns här. Den senare klarar även av att ta din compositsignal in till en scart-port om din tv inte har compositingång (de flesta tv-apparater har inte det, däremot väldigt många videoapparater) eller om du bara får svartvit bild om du tar direkt från s-video till scart (då kan även en sån här vara bra). Även här finns en massa bilder på kablar.

Ni vet väl att en s-videokabel (med s-videokontakt i båda ändar) är likadan som gamla tiders ADB-kabel som macarna hade för tangentbordet. Funkar bra.

(Det har jag lärt mig av Pocahontas.)

Senast redigerat 2004-01-07 12:20

Bara för att det finns en kabel som passar innebär det inte att det kommer att fungera då s-video signalen är uppdelad på 2 pinnar och composite på bara 1, man kan inte bara slå ihop dem och förvänta sig att få bild utan vad du måste ha är en 1dm lång adapter med gul rca knotak i ena änden och apple svideo i andra då denna kontakt på macen är speciell och inte heller en vanlig svideo utan innehåller flera stift där det går compiste över de andra, dock är den bakåt kompatibel med vanlig svideo kabel men har fler hål som inte används av svideo

Adaptern ifråga var oftast transparent.

/Johanw

1
Bevaka tråden