Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.3.2 hittar inte extern CD-brännare!?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Åstorp
  • 2004-01-08 18:28

Har ett problem som jag hoppas någon här skall kunna hjälpa mig med.

Min Mac hittar inte min externa CD-brännare, varför?

När jag kör i Mac OS 9 är det inga problem, då funkar allt.
Men i Mac OS X verkar det som om operativsystemet inte hittar CD-brännaren. Toast 6 hittar inget, iTunes hittar ingen brännare och i "Arkiv" i menyn är "Bränn skiva..." inte markerad.

Jag har tagit ut och vickat på alla sladdar men det hjälper inte. Dessutom funkar det ju i 9:an.

Var inne på TEAC:s hemsida för att hämta hem drivrutiner/firmware med någon ny firmware finns inte till den modellen stod det. Vad det gäller drivrutiner hänvisade dom till Roxio (som gör Toast) men inte heller där hittade jag någon info om detta.

Jag har en känsla av att problemet sitter i Mac OS X, men vad vet jag?

Någon som har något klokt att säga om detta?

Ursprungligen av Pidda:

Har ett problem som jag hoppas någon här skall kunna hjälpa mig med.

Min Mac hittar inte min externa CD-brännare, varför?

När jag kör i Mac OS 9 är det inga problem, då funkar allt.
Men i Mac OS X verkar det som om operativsystemet inte hittar CD-brännaren. Toast 6 hittar inget, iTunes hittar ingen brännare och i "Arkiv" i menyn är "Bränn skiva..." inte markerad.

Jag har tagit ut och vickat på alla sladdar men det hjälper inte. Dessutom funkar det ju i 9:an.

Var inne på TEAC:s hemsida för att hämta hem drivrutiner/firmware med någon ny firmware finns inte till den modellen stod det. Vad det gäller drivrutiner hänvisade dom till Roxio (som gör Toast) men inte heller där hittade jag någon info om detta.

Jag har en känsla av att problemet sitter i Mac OS X, men vad vet jag?

Någon som har något klokt att säga om detta?

Jag har nästan samma probem:Jag uppgraderade från OS 9.0 till 9.2.2 och helt plötsligt så hittar inte Toast Titanium 5) brännaren (som är en extern LaCie som funkat kanon i flera år). Antar att det måste bero på uppgraderingen, men vad göra???

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-04-04 17:36

Kan nya drivrutiner va en bra idé?

Fixat!

Mitt problem löste sig till slut. Det här kanske fungerar för dig också?

Toast Titanium 5.0.1 makes it possible to burn CDs with Apple’s iTunes and Disc Burner using the Toast system extensions. This version includes Toast extensions which are compatible with iTunes and Disc Burner. The Toast Titanium 5.0.1 Installer moves two iTunes/Disc Burner extensions, “USB Authoring Support” and “FireWire Authoring Support”, into the “Extensions (Disabled)” folder. All other iTunes and Disc Burner extensions including “Authoring Support” are left untouched and should remain in the Extensions folder. After restart, Toast will be able to burn CDs and so will iTunes and Disc Burner, which now use the Toast extensions. This allows iTunes and Disc Burner to access and burn CDs on certain CD recorders which were not supported by the Apple extensions. Mac OS 9.1 is required for this additional iTunes and Disc Burner functionality.

Jag behövde alltså bara flytta filerna “USB Authoring Support” and “FireWire Authoring Support” (som av någon outgrundlig anledning låg i mappen Tillägg) till Tillägg (avstängda) i Systemmappen så fungerade allt som det skulle igen.

1
Bevaka tråden