Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

jag vill begränsa bandbredden!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vet någon om det finns ett macprogram som kan begränsa bandbredden till andra klienter på nätverket om en mac delar ut internet eller agerar router? det vore PERFEKT om man kunde dela ett 2mbit ADSL på tre pers som har 60k var eller nåt sånt smart.

Någon?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-16 11:57

Mitt intryck har alltid varit att sådant sker dynamiskt?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jörgen U
Mitt intryck har alltid varit att sådant sker dynamiskt?

Ja, men alltså.. om vi tänker oss att jag laddar ner saker och uploadar saker och det tar upp precis ALL bandbredd så andra inte ens kan surfa, utan det blir timeouts osv. Om jag däremot vore tilldelad 0,5mbit som max skulle det inte döda för de andra. SÅ vill jag ha det!

  • Medlem
  • 2004-01-16 17:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av Woodgrove
Vet någon om det finns ett macprogram som kan begränsa bandbredden till andra klienter på nätverket om en mac delar ut internet eller agerar router? det vore PERFEKT om man kunde dela ett 2mbit ADSL på tre pers som har 60k var eller nåt sånt smart.

Någon?

Det finns till Linux och OpenBsd, kanske till andra också. Jag har inte provat men du kan ju kanske kompilera om nåt för mac os x?
"Traffic shaping" brukar det kallas. Man kan även begränsa kapacitet beroende på protokoll, tex så att det finns lite över för mail och så.
Eller så köper du en router från Cisco, löser garanterat ditt problem!

Jag gjorde en sökning på versiontracker (alla mac-ares vän ) och hittade detta när jag sökte på bandwidth. Kanske något för dig?

1
Bevaka tråden