Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ethernet strular (maskinfel?)

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-16 14:24

Jag kör OS 9.2 på en G4 400 mhz. Nu har min internetuppkoppling ballat ur. Jag är verkligen ingen expert på detta, så jag är tacksam för tips och råd. Comhem levererar internet vi kabel till ethernetuttaget på min dator. Nu har jag tappat kontakten helt och hållet.

Allt funkar fint på min gamla 9500. Men med samma inställningar TCP/IP mm så går G4:an bet, Jag befarar att det är fel på G4:ans maskinvara. Men, när jag kör Apple systeminformation så verkar systemet hitta ethernetporten.

Jag har försökt att uppdatera ethernettillägget, men utan framgång. Vad göra? Finns det andra filer som har med detta att göra och som kan ha skadats?

desperat/Mattias

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-16 14:57

Har du testat att slänga tcp/ip-inställningarna som ligger i systemmapp->programinställningar?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-16 15:59

Tack för svar! Ja, jag har slängt tcp/ip inställningarna och det verkar inte heller vara lösningen. Om ethernetporten skulle vara fysiskt stendöd, så borde väl inte apple systeminformation hitta den, eller? Detta är ett mysterium.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-16 16:15

Har du en router mellan dina maskiner och bredbandet??

Om inte, så kan "felet" bero på att ComHem låser upppkopplingen till den ena maskinens s.k. "MAC"-adress. (En MAC-adress är nätverkskortets unika hårdvaruadress")

Kopplar man sedan in en annan maskin å försöker köra direkt, så vill det sig inte..

Prova att koppla ur 9500:an, koppla in G4:an, låt G4:an vara avstängd någon timme eller två och försök igen.

-Torkel

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-16 16:22

Tack för svar Torkel! Jag har ingen router. Men faktum är att problemet uppstod när jag flyttade ethernetkabeln till 9500:an för tillfällig surfning på den. När jag sedan flyttade tillbaka kabeln till G4:an (min ordinarie surfdator) så var det tvärdött (om jag minns rätt). Om problemet är som du beskriver - vad gör jag då? G4:an har stått avstängd längre perioder med det verkar inte betyda nå't.

/Mattias

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-16 18:05

Aha! Har du möjligen ett Motorolamodem? Isåfall: gör modemet strömlöst i två timmar (genom att dra ut strömsladden, det räcker inte med att sätta modemet i standby) innan du försöker koppla upp från den andra datorn.

Torkels beskrivning av "problemet" är korrekt, men lösningen är alltså att bryta strömmen till modemet - inte till datorn.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-16 18:43

Tack, tei...

-T

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-16 22:49

Jag skall prova att dra ut pluggen till modemet. Stort tack för alla tips!

/Mattias

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-17 11:48

Det funkade!!! Modemet har stått strömlöst under natten. När jag pluggade in det igen så funkade det! Wow!!

Hörs!
Mattias

1
Bevaka tråden