Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dator till en treåring

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-01-18 00:56

I fredags var vi och tittade på vårt nya boende, bland annat var vi inne i det rum som ska bli min dotters. Det första hon säger när hon kliver in och går bort till en vägg är "här ska min dator stå". Hon har ingen dator och har aldrig intresserat sig mer för datorer än någon gång ibland då hon velat spela spel eller bara skriva bokstäver. Nu undrar jag, bör man ge henne en egen dator, hon är ju bara tre och ett halvt år gammal? Är det inte risk för att hon blir alltför nördig och stillasittande vid för tidiga år? Det är ju bra om ungarna lär sig datorer tidigt, men hur tidigt är rimligt? Jag vill ju inte att hon ska bli en passiv teknikslav, det är bättre om hon klättrar i träd och rullar sig i vattenpölar, tycker jag. Men vill hon ha en så...:confused: Har ni några erfarenheter?

Datorn hon får i så fall är en 7100 eller en 6200 som jag har stående och inte vet vad jag ska göra av. Så det gör ju inte precis nåt om hon använder tangentbordet som hammare och trycker in jord i CD:n. En ny är det inte tal om - det hade hon inte fått. Då hade det blivit allt för viktigt och för lite lek av situationen.

Det är svårt det där... Min dotter på snart fyra använder vår gemensamma dator och jag skulle nog inte ge henne en egen dator än på ett tag.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-18 01:07

Tycker inte 3.5 år är för tidigt om man inte kommer med massa krav att den lilla skall lära sig en massa grejer.

Min dotter var relativt ointresserad av datorer i den åldern trots att hennes pappa skrev program åt henne...

Jag har en son på fyra som gillar min sambos iMac G4 - spelar spel: svt.se har riktig bra spel, Nemo (tyvärr inte på svenska), Harry Potter (tyvärr inte på svenska den heller). Har dock hört vad han tycker om spelen jag gjorde till min dotter - antar att han inte heller gillar dem....

Även min minsta son som är dryga året gilllar macen - dock så är han rätt så hårdhänt så han får inte leka så mycket med den ännu. Däremot så älskar han att sitta i mitt knä och kolla på iTunes animeringarna!

• Oregistrerad
  • 2004-01-18 01:18

jag gav bort en totalt maxad 5200 till ett av mina brorsbarn (2 år). Det var den första datorn i deras familj.
Det finns mycket gammal hårdvara därute, det känns lite puckat att inte använda det.

Ett tips till lite yngre surfare (2-3 år) är www.jirafa.nu

Enda installerade spelet här: Björnes Magasin (Fågelskådningen är rolig, Hunduggla! )

• Medlem
  • 2004-01-18 01:43

Barn ska vara ute och leka med andra barn och lära sig att bli sociala.

Citat:

Skrevs ursprungligen av eric
Tycker inte 3.5 år är för tidigt om man inte kommer med massa krav att den lilla skall lära sig en massa grejer.

Min dotter var relativt ointresserad av datorer i den åldern trots att hennes pappa skrev program åt henne...

Jag har en son på fyra som gillar min sambos iMac G4 - spelar spel: svt.se har riktig bra spel, Nemo (tyvärr inte på svenska), Harry Potter (tyvärr inte på svenska den heller). Har dock hört vad han tycker om spelen jag gjorde till min dotter - antar att han inte heller gillar dem....

Även min minsta son som är dryga året gilllar macen - dock så är han rätt så hårdhänt så han får inte leka så mycket med den ännu. Däremot så älskar han att sitta i mitt knä och kolla på iTunes animeringarna!

Nemo finns visst på svenska, jag köpte det i julklapp till en femåring, funka perfekt.
När min grabb var liten, 4 - 5 år fanns ett underbart bra program som heter KidPix, vet inte om det finns för Mac OSX.

Kan det inte vara så att det är bra om barn får datorer så tidigt som möjligt så de ser det som nåt självklart och därmed inte tycker att det är så askul att sitta inne och stirra in i glaset? Se bara på mig! Jag skaffade min första egna dator när jag var 18 och innan det hade familjen haft en sunkig alltid begagnad dator i taget och vi var sist av alla jag kände med att ha dator. Jag ägnar nu varje vaken minut då jag inte måste göra nåt annat åt datorer. Jag har fyra stycken och är ruskigt asocial. Ge ungen ett par datorer så hon blir normal!!

• Medlem
  • 2004-01-18 01:52

Men blir inte ungar störda av datorer? Alienerade, lata, utvecklar epilepsi, får en snuttifierad världsbild, oharmoniska, stressade etc? Precis som man själv?;) Ska man inte tvinga de att göra sina egna leksaker, typ kottar och tändstickor? Allt sånt som man själv avskydde, men som ju var "karaktärsstärkande".

Och hon behöver inte fler prylar heller! Ibland funderar jag på att skänka bort hälften av hennes leksaker som hon fått av oss och andra släktingar, bekanta, McDonald's etc och skicka till nån medelstor by i Afrika. De skulle få fler leksaker än de nånsin trodde fanns.

Å andra sidan har vi ju redan grejorna. De slängs annars vid flytten antagligen, vilket är synd för de funkar faktiskt. Hon kan ju t o m få bredband direkt till dockorna!

Det känns lite grann som att det blir ett outtalat krav på henne att hon ska lära sig det här med datorer och vara intresserad bara genom att ge henne en, och det vill jag inte. Det måste ju vara en lek, därför är det bara aktuellt med en gammal, som hon kan leka som hon vill med eller helt strunta i. Eller inbillar jag mig bara att hon känner de kraven på sig?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
Kan det inte vara så att det är bra om barn får datorer så tidigt som möjligt så de ser det som nåt självklart och därmed inte tycker att det är så askul att sitta inne och stirra in i glaset? Se bara på mig! Jag skaffade min första egna dator när jag var 18 och innan det hade familjen haft en sunkig alltid begagnad dator i taget och vi var sist av alla jag kände med att ha dator. Jag ägnar nu varje vaken minut då jag inte måste göra nåt annat åt datorer. Jag har fyra stycken och är ruskigt asocial. Ge ungen ett par datorer så hon blir normal!!

Ska man tolka det som om du blivit normal om du fått en dator när du var 3 bast?
När jag var 3 bast kunde man ens inte stava till dator och jag är inte på något sätt normal. Min grabb har haft tillgång till datorer, digitala video- och stillbildskameror, alla upptänkliga programvaror och det fetaste Macarna sedan han var liten. Och han är inte ett smack intresserad av sånt. Andra grabbar som kommer hit har knappt sett såna saker på vykort ens. De bara står och dreglar.
Så kan det gå.

• Medlem
  • 2004-01-18 01:55

Skicka genast era barn till en uppfostringsanstalt där de får lära sig en massa om Windows och ta datakörkortet. Då kanske det kan bli ordning på saker och ting så vi slipper den där jävla plastleksaken Mäckintosch.

• Medlem
  • 2004-01-18 01:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Nemo finns visst på svenska, jag köpte det i julklapp till en femåring, funka perfekt.
När min grabb var liten, 4 - 5 år fanns ett underbart bra program som heter KidPix, vet inte om det finns för Mac OSX.

Kid Pix hade jag tänkt lägga in, Pogue & Schorr tipsar om det i Mac Secrets. Hon får ändå bara OS 8.1 eller 9.1 på de aktuella maskinerna.

• Medlem
  • 2004-01-18 02:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av w00t
Skicka genast era barn till en uppfostringsanstalt där de får lära sig en massa om Windows och ta datakörkortet. Då kanske det kan bli ordning på saker och ting så vi slipper den där jävla plastleksaken Mäckintosch.

Risken är faktiskt att hon går till sin mor som har en PC om hon inte får en egen dator. Vi har ju både och i huset men jag har ett flertal Macar och min sambo, modern, kör PC, det är därför det blir Mac om hon ska ha en dator nu. Om några år byter kanske min sambo sin PC och ger henne den gamla PC:n och vi har förlorat ännu en till "the Dark Side". Har hon väl fått smak för endera sidan lär hon väl stanna där kanske och det vore ju synd om hon får PC först, inte minst med tanke på spelutbud och vad andra ungar har... Det lär locka ändå, tror jag.

Om hon får ha en egen tv på rummet så kan hon likväl ha en egen dator, annars inte… Vad är skillnaden?

// Magnus, stolt morbror och farbror till ett par 4- och 3-åringar som inte har någon egen dator ännu.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-18 02:28
Citat:

Jo men jag köpte på AppleStore och då blev det på engelska automatiskt :rolleyes:

• Medlem
  • 2004-01-18 02:29

TV? Jag har inte nämnt TV, det är inte aktuellt. Men jag hade haft samma funderingar kring TV:n, så nej... Det är ingen skillnad vad jag kan se.

• Medlem
  • London
  • 2004-01-18 04:17

Jag tror att hon klarar av att tröttna på att sitta framför datorn, speciellt när hon är tre år gammal. Ena dagen ska hon leka med datorn, andra dagen ska hon leka med dockor och tredje dagen är det bilar... Varför skulle det vara negativt om hon lär sig hantera en dator i tidig ålder? Låt henne få några spel som stimulerar fantasin och fixa så hon kan starta datorn och starta spelen helt själv, då får hon självförtroende och lär sig att hon klarar saker. Ett tidigt "kvinnor-kan"...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-18 05:17

Min dotter, nyss fyllda tre år har fått ärva min gamla 7600... På den kör vi "lekis" en väldigt pedagogisk CD-rom... Mycket memory, stavnings & räknelekar anpassade för mindre barn... Eftersom hon gillar det vore det dumt att inte utnyttja tillfället, kan aldrig vara fel att vara tidigt ute med lärandet...
Klart barnen skall ha en dator om intresset finns.

• Medlem
  • 2004-01-18 05:43

Alla familjens datorer (fyra, snart fem) står i vardagsrummet, så att även om battingarna har egna burkar, så innebär det inte isolering och brist på föräldrainflytande, utan de kan enkelt agas eller gullas med mitt i självaste Pettsson.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Giggs
Men blir inte ungar störda av datorer? Alienerade, lata, utvecklar epilepsi, får en snuttifierad världsbild, oharmoniska, stressade etc? Precis som man själv?;) Ska man inte tvinga de att göra sina egna leksaker, typ kottar och tändstickor? Allt sånt som man själv avskydde, men som ju var "karaktärsstärkande".

Jag tror det ligger någonting vettigt i det du skriver, men att det inte behöver betyda att hon inte ska få någon dator.

Jag vet inte om det finns någon risk att man blir för beroende av datorer för att man börjar när man är ung, men om föräldrarna har tid att vara lite "karaktärsdanande" och lägga sig i om de tycker det blir för mycket dator, så är det väl inget problem? Man måste ju ha tid att bry sig om vad barnen gör, och hitta på någonting roligt ibland, och man måste nog även lägga sig i med lite auktoritet. Om all ens egen tid uppslukas av arbete och man tycker det bara är skönt att barnen kan leka för sig själva mest hela dagarna, så är det ju mer problematiskt om datorn skulle börja uppsluka all barnets tid. Men då är det ju ett problem även om det gäller för mycket TV-tittande eller vad som hellst.

Och kanske ligger det något i det Laseranders skriver. Om man får börja när man vill, så blir det inte så dramatiskt och speciellt.

Kan ni inte skaffa en hundvalp istället?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-18 11:15

Min dotter fick en iBook som jag köpte av Björnström när hon var sex år. Innan dess fick hon använda familjens andra Macar. Att hon inte fick ärva någon av de säkert tjugotalet gamla häckar som jag har liggande är att vi inte ville ha henne sittande framför en strålande CRT-skärm. Att barn kan med hjälp av sina föräldrar hantera sitt datoranvändande (kanske bättre än föräldrarna) tror jag absolut.
Att vi väntade tills hon nästan kunde läsa med att ge henne en egen dator var framför allt att hon skulle se det som en belöning och uppskattning för att hon är en bra och duktig tjej. Det skulle vara stort att få en egen dator. Dessutom var det väldigt viktigt att det var en dator i favoritfärgen blå!

För mig är det dessutom bra att ha tillgång till en hyfsad dator som är startad i Mac OS 9.

Julia är nu sju år och håller på med objektorienterad programmering i form av att göra hus till superprogrammet Glider som numera är gratis och kan hämtas här.

När jag frågar henne så tycker hon att man inte ska ge datorer till treåringar...

• Medlem
  • London
  • 2004-01-18 11:25

Hur motiverar hon det?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-18 11:34

-Äh, man kan ju inte riktigt skriva då och fattar inte riktigt sakerna. Och så kan man göra sönder datorn jättelätt.
Så kan man inte skicka mejl.
-Kan du skicka mejl (fadern, dvs jag)?
-Neej, men...

Köp en iMac och en ritplatta och låt henne leka loss.

Ciryon

• Medlem
  • 2004-01-18 11:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av István
Min dotter fick en iBook som jag köpte av Björnström när hon var sex år. Innan dess fick hon använda familjens andra Macar. Att hon inte fick ärva någon av de säkert tjugotalet gamla häckar som jag har liggande är att vi inte ville ha henne sittande framför en strålande CRT-skärm. Att barn kan med hjälp av sina föräldrar hantera sitt datoranvändande (kanske bättre än föräldrarna) tror jag absolut.
Att vi väntade tills hon nästan kunde läsa med att ge henne en egen dator var framför allt att hon skulle se det som en belöning och uppskattning för att hon är en bra och duktig tjej. Det skulle vara stort att få en egen dator. Dessutom var det väldigt viktigt att det var en dator i favoritfärgen blå!

För mig är det dessutom bra att ha tillgång till en hyfsad dator som är startad i Mac OS 9.

Julia är nu sju år och håller på med objektorienterad programmering i form av att göra hus till superprogrammet Glider som numera är gratis och kan hämtas här.

När jag frågar henne så tycker hon att man inte ska ge datorer till treåringar...

Klokt! Ibland är du så klok och vis, István. Katodstrålebestrålning är nog inte bra för små barn.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-18 11:52

När jag var ungefär tre år fick jag hålla på med min mammas dator hur mycket jag ville. Jag höll på med den väldigt mycket och jag ritade mest i KidPix (köp det programmet till era bran, de kommer älska det!).
Och se hur det gick med mig. Här sitter jag och är en Mac-extremist som håller på med datorn ca 5 h/dag på vardagar, 6 h/dag på lediga dagar.

Så, om man vill ha ett barn som, precis som ni själva (?) älskar Mac och sitter ofta vid datorn, så kanske det är smart att börja med dator tidigt. Fast folk är ju olika så det är ju inte säkert att det blir så...

• Medlem
  • 2004-01-18 15:15

Tux Paint är som KidPix för OSX. Min 3-årige Kalle gillar det, TuxRacer och Textredigerare. Han använder dessa program på vår iMac G4 och en Lombard. Textredigerare är ett kul sätt att umgås otvunget med bokstäver (dofftäve) på. Maxa fönstret och skriv i 72+ pt i grönt och saken är biff!

Jag är kluven. Mina barn är datorvana sedan de kröp. Grejen är att barn gör som vi gör, inte som vi säger. Eftersom jag sitter mycket vid datorn så är det ett självklart beteende för mina barn.

Min äldste (6 år) är å ena sidan populär, en snäll och hjälpsam kille med roliga idéer, men å andra sidan har han inte lärt sig leka ute i någon vidare utsträckning.

Fast det är inte bara mitt fel att han är innebarn. Jag drog ut honom mycket när han var yngre, när jag var pappaledig, men det finns ju inga andra barn ute längre!

Citat:

Ska man tolka det som om du blivit normal om du fått en dator när du var 3 bast?
När jag var 3 bast kunde man ens inte stava till dator och jag är inte på något sätt normal. Min grabb har haft tillgång till datorer, digitala video- och stillbildskameror, alla upptänkliga programvaror och det fetaste Macarna sedan han var liten. Och han är inte ett smack intresserad av sånt. Andra grabbar som kommer hit har knappt sett såna saker på vykort ens. De bara står och dreglar.
Så kan det gå.

jag tolkar ditt inlägg som att du inser att jag har rätt.

Sen kanske man vill ha barn som är intresserade av datorer och då får man bygga upp nån sorts askrånglig taktik, antar jag…

Bevaka tråden