Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Tvångsavsluta program" yeah.... right.

Tråden skapades och har fått 58 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-03-12 16:41
Ursprungligen av Björn Roth:

PID för Finder fixar man väl alltid med typ "ps auxww | grep Finder"?

Ta det på kinesiska också!

Allvarligt, jag kan precis lika gärna starta om när det händer, men det är störande att det inträffar. Om man ska köra terminalryttande, så har man snabbt förlorat mer tid än man kan hoppas vinna. Det är ju en annan sak om man har osparade dokument i låsta program. Då kan det kanske löna sig.

• Oregistrerad
  • 2004-03-12 17:35
Ursprungligen av stfm:

Problemet är ju att Finder inte dyker upp i top, så jag har ingen aning om vilket nummer den har. När jag loggar ut, så är Finder fortfarande hängd när jag loggar in igen, och inloggningen misslyckas.

Dyker Finder inte upp i Top så är den inte igång…

Kan du inte dra igång PSdoom och skjuta ihjäl Finder? eller i vart fall skadeskjuta den lite så den blir renice:ad

• Medlem
  • 2004-03-12 18:20
Ursprungligen av Pär:

Dyker Finder inte upp i Top så är den inte igång…

Kan du inte dra igång PSdoom och skjuta ihjäl Finder? eller i vart fall skadeskjuta den lite så den blir renice:ad

Nej den befinner sig väl i ett drömtillstånd i så fall, för den dyker upp i menyn tvångsavsluta, och Dock rapporterar att den är igång, men inresponsiv... Jag får kolla på psDoom sedan. Tack!

Jag ska ta några timmar, och installera om hela klabbet, när jag får tid.

• Oregistrerad
  • 2004-03-12 19:32

Nu sitter jag med ett hängt itunes. Det kommer inte upp när jag skriver top i terminalen. Hur ska jag då komma åt det? Det har sin elaka lilla svarta trekant under sig i dockan, men går inte att växla till eller tvångsavluta. Anyone?

• Oregistrerad
  • 2004-03-12 19:42
Ursprungligen av Pelle Gustavsson:

Nu sitter jag med ett hängt itunes. Det kommer inte upp när jag skriver top i terminalen. Hur ska jag då komma åt det? Det har sin elaka lilla svarta trekant under sig i dockan, men går inte att växla till eller tvångsavluta. Anyone?

Välj ett program som är igång som aktivt…
Välj tvångsavsluta i äpple-menyn…
[Är den inte i top så är den väl "halvavslutad" då - processen dör men finder/dock vet det ej…)
Står det något nytt käckt i 'system.log'? (systemmeddelanden)

• Oregistrerad
  • 2004-03-12 19:46

funkar det inte att bara döda dockan och finder då?
btw. som ngn skrev, escapepod är ett underbart tillägg vid crashsituationer...

Vad gör man när finder hänger sig, då man endast kan rör muspekaren å inget annat...?

• Oregistrerad
  • 2004-03-12 19:59
Ursprungligen av macgunde:

Vad gör man när finder hänger sig, då man endast kan rör muspekaren å inget annat...?

Jodå… Finder är en process som allt annat…
Prova att klicka på något annat i docken och gör som ovan…
(funkar för mig - men jag kanske inte haft sådana idiothängningar som ni ännu…)

Det funkar inte att klicka på något... det enda jag kan göra då är att rör på muspekaren...

• Oregistrerad
  • 2004-03-12 20:03

Det funkar inte att klicka på något... det enda jag kan göra då är att rör på muspekaren...

Då har du hängt dock oxå!
(Det är ju oxå en process…)

Klämt till med "kommando alt escape" oxå?

Jo visst det har jag, men det hjälper ej...

• Oregistrerad
  • 2004-03-12 20:17

Jo visst det har jag, men det hjälper ej...

Allt vad gäller tangenter, dock, etc. utom musrörelsen är dött?

Tough shit…

Annan dator på nätet?
Annars får du mörda den…
Städa sedan iordning allt.
(att mörda är att ställa till…)

Ta hem Onyx från Macupdate.com. I den kan man döda Finder o Dockan lite mer brutalt.

Nu har jag fått nog... Finder hängde sig och jag fick starta om datorn... Jag höll på att illustrera i illustartor och had glömt att spara den senaste 20 minutrana...

Vad ska jag göra för fixa så att det inte händer igen??? Vilka inställningar ska jag ändrar?

Please help me

// Daniel

• Oregistrerad
  • 2004-03-16 21:55

Nu har jag fått nog... Finder hängde sig och jag fick starta om datorn... Jag höll på att illustrera i illustartor och had glömt att spara den senaste 20 minutrana...

Vad ska jag göra för fixa så att det inte händer igen??? Vilka inställningar ska jag ändrar?

Please help me

// Daniel

Kolla i loggarna vad som knasar…
Kör igenom std. med att rotera loggarna och fixa rättigheter…
Undvik att ha servrar och nät som kan försvinna på…

Hur gör jag detta?

• Oregistrerad
  • 2004-03-16 22:03

Hur gör jag detta?

Coctail m.m. brukar väl folk rekomendera…
Det går göra i teminal oxå om man vill det.

Jag får ta å köpa coktail...

• Oregistrerad
  • 2004-03-16 22:12

Annars kan du ju prova att reparera behörigheter med skivverktygen…
Köra 'sudo periodic daily' 'sudo periodic weekly' och 'sudo periodic monthly' i terminalen…
Köra igenom behörigheterna igen…
Kolla så du har 5% kvar på HD:n…

eller ladda hem Onyx istället för Cocktail. Verkar göra samma sak bara det att Onyx är gratis.

Nu har jag kört igenom lite saker i cocktail... så jag får la vänta å se ifall det hjälpte tack för hjälpen...

// Daniel

datorn hängde sig igen.... *suck*

Vilken log ska man kolla i?

• Oregistrerad
  • 2004-03-17 07:11

datorn hängde sig igen.... *suck*

Vilken log ska man kolla i?

Titta i "system.log" om det står något på de sista raderna.
Kolla i "~/Library/Logs" -> "CraschReporter" efter något med finder eller så och kolla vad det står i "Exception" och "codes" (men det brukar vara "EXC_BAD_ACCESS" vilket ju inte säger så mycket)
Kolla om det…

Ta det så länge så krånglar vi vidare ikväll

• Medlem
  • 2004-03-17 10:21

Kan vara intressant att veta ifall de drabbade brukar ha Classic-miljön igång. Jag är drabbad, och brukar ha det.

Har inte classic i datorn..

De filer jag ser i crachreporter är de du ser i pdfen...

• Oregistrerad
  • 2004-03-17 11:13

De filer jag ser i crachreporter är de du ser i pdfen...

Senaste finderkrasch var ju 1mars???

edit: Verkar ju inte vara så mycket krascher alls... Kolla i "netDev" (bland /Lib -rapporterna) eller vad den heter om det står något och tjabbar där... verkar vara mycket p2p och jox i burken

Kankse det bästya vore en ominsallation... Jag harr haft burken till att testa en hel del med... kör oxå med en PB 550...
Man måste ju testa lite p2p prigram
Sen så hittar jag inte "netDev". Frågan är vad som kaschar...

• Oregistrerad
  • 2004-03-17 12:16

Kankse det bästya vore en ominsallation... Jag harr haft burken till att testa en hel del med... kör oxå med en PB 550...
Man måste ju testa lite p2p prigram
Sen så hittar jag inte "netDev". Frågan är vad som kaschar...

Heter inte "netDev" utan något som koncepruellt låter så
Kanske lite svårt att hitta innan man hittat det

Men kika runt lite i "systemmedelanden" (en app i verktygen som heter något sådant) på näthändelser... eller enheter som inte vill svara m.m.
Ibland känns ju finder lite smådöd bara man skall kika på en extern ftp - men det är full aktivitet på annat än användaren (%#¤%#% korkad prioritering må jag säga!).

Bevaka tråden