Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

vad är det för fel på den här bilden?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-01-23 16:42

Jag kan inte öppna den i vaer sig PS 7 eller GC 4.5.

edit: jag har själv skapat den i PS 7.

• Medlem
  • 2004-01-23 16:56

Fungerar inte här heller. Miniatyren fungerar ju, skumt.

• Medlem
  • 2004-01-23 16:58

Den är trasig helt enkelt... Gör om.

Du har inte jpeg2000, eller något sånt?

• Medlem
  • 2004-01-23 17:18

jag har gjort om den fyra ggr, både från originalet och från en omsparad GC-jpg. Jag sparar på exakt samma sätt (helt utranormal jpg) som jag gör med alla andra bilder, både före och efter misslyckandet med denna.

Jag får montera originalbilden, en stor rackare, och hoppas på det bästa. QXP vill inte ta den lilla konstiga...

Kan det inte vara så att du har problem med filsystemet som gör bilden korrupt?

• Medlem
  • 2004-01-23 17:23

Har ju inte med saken att göra, men varför vill du använda en jpeg i QXP? Kan väl inte finnas några fördelar med det? Gör en eps med jpeg-kodning om du vill ha bra preview-bild.

Det verkar ju vara något fel på ditt Photoshop...

Krashade mitt Photoshop CS.. No go i iCab, MSIE, Firebird, Camino. Senaste GC, Preview, QT, GIMP.. Etc etc..

• Medlem
  • 2004-01-23 18:29

det är ingen previewbild. Tryckeriet vill ha jpg. Photoshop fungerar bra både före och efter den aktulla bilden. Jag har inga andra problem.

Jag jobbade i OS9 när det hände.

• Medlem
  • 2004-01-23 19:33

Någon kanske vill ha originalet och testa en beskärning till 25x25 mm 200 px/tum? en jpg på 476 k. Bara för att se om det går. Messa så mailar jag.

• Oregistrerad
  • 2004-01-23 19:50

Provade lite som inte Christofer redan nämnt (tom RealOne ) men den är griskörd…
Vettigaste felkoden kom nog i painter, och den sa inte mycket…

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Har ju inte med saken att göra, men varför vill du använda en jpeg i QXP? Kan väl inte finnas några fördelar med det? Gör en eps med jpeg-kodning om du vill ha bra preview-bild.

En EPS med jpeg-komprimering ÄR en jpeg, den har bara ett skal av postscript runt sig, men till syvende och sidst är det ingen skillnad, vad rippen anbelangar. Finns sällan någon orsak att jobba med EPS idag, det gör bara större och känsligare filer.

InDesign CS säger "Image may be damaged or incompatible"

• Medlem
  • 2004-01-23 20:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
En EPS med jpeg-komprimering ÄR en jpeg, den har bara ett skal av postscript runt sig, men till syvende och sidst är det ingen skillnad, vad rippen anbelangar. Finns sällan någon orsak att jobba med EPS idag, det gör bara större och känsligare filer.

Nej det är mycket möjligt... Epsar är ju lite jobbiga, därför att man inte direkt kan avgöra om det är en punkt- eller vektorbild också, men jag har varit med om rippar som spottar ut i princip allt utom EPS.

• Oregistrerad
  • 2004-01-23 20:43

Console.log säger:
"Corrupt JPEG data: 846 extraneous bytes before marker 0x70
Unsupported marker type 0x70"

• Medlem
  • 2004-01-23 20:44

underligt. jag gjorde om det hela i samma PS 7 men i OSX, och då fungerar det. Filen är helt normal. Någon gjorde även ett försök i PS CS och det gick bra där oxå.

Kollade på bilden i bBedit och den är riktigt korrupt. Stänger inte filen på korrekt sätt. Har varit med om det då äldre version av Photoshop börjat bråka!

• Medlem
  • 2004-01-24 11:47

PS7 är väl inte så gammalt att det inte ska fungera med 9.2.2?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
PS7 är väl inte så gammalt att det inte ska fungera med 9.2.2?

Nej, det skall funka. Men jag hade installerat om Photoshop...

• Medlem
  • 2004-01-24 17:49

det var ju bara med den enda bilde ndet inte fungerade. Nu verkar det som om jag har andra problem på gång.

http://99mac.se/forum/showthread.php?s=&threadid=38655

så det kanske blir till att installera om hela skiten.

• Medlem
  • 2004-01-24 18:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm

nu dök problemet upp igen. Jag skulle skala ner bilden och spara som jpg i PS7 i 9.2.2. Samma skit igen. Men PS7 kunde spara som PS EPS som gick bra att montera i QXP.

Kan det bli problem för att det är en PS EPS? Tryckeriet tar gärna Illustrator-EPS:ar annars.

Blir bildkvaliteten lägre?

edit: det är fortfarande bara denna enda bild det gäller.

• Medlem
  • 2004-01-24 18:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
nu dök problemet upp igen. Jag skulle skala ner bilden och spara som jpg i PS7 i 9.2.2. Samma skit igen. Men PS7 kunde spara som PS EPS som gick bra att montera i QXP.

Kan det bli problem för att det är en PS EPS? Tryckeriet tar gärna Illustrator-EPS:ar annars.

Blir bildkvaliteten lägre?

edit: det är fortfarande bara denna enda bild det gäller.

Det ska inte vara några problem. Du behöver ju inte JPG-komprimera den heller. Bilden blir ju sämre och sämre varje gång, så det är nog bättre att göra en okomprimerad tiff eller EPS.

Baron, du måste se till att fixa det problemet du har. Det är frestand att tro att du har löst problemet för att Quark tar emot EPS-filen, men så är inte nödvändigtvis fallet. "Encapsulated PostScript" betyder just inkapslad och tolkas av Xpress som en instruktion att lämna det som finns i det "paketet" orört - oavsett vad det är.

Det trista är att du kan ha fyllt paketet med en skadad fil och det som kommer att hända är att problemet inte syns förrän det kommer till rippen.

Om du gör så prova åtminstone och se om du kan köra filen genom Distiller och skapa en PDF. Går inte det så ligger du risigt till.

Jag håller tummarna för dig.

• Medlem
  • 2004-01-24 18:30

jag fick en Distiller av min uppdragsgivare, men fick den aldrig att fungera. Den klagar på att jag saknar ett typsnitt jag öht inte använder. Nu lämnar vi i alla fall inte som pdf vilket var tanken från början, så jag brydde mig aldrig om Distillern. Kan en utskrift till pdf i osx göra kvalificera som test?

Jag kan ju iofs montera bilden obearbetad i QXP. Det enda "problemet" är så bara att den är för tung jämfört med vad tryck vill ha.

Har du Panther?
I så fall:

1) Starta terminalen
2) Skriv "pstopdf" (utan citationstecken) och ett mellanslag
3) dra EPS-filen in i terminalfönstret
4) tryck Enter
5) Gå och drick en kopp kaffe

Om det går kommer Panther att skapa en PDF-fil som hamnar jämte EPS:en, däremot så litar jag inte riktigt på att Apples PDF-motor som på Distillers men det är bättre än inget.

Går det inte så kan du räkna med att det heller inte går att trycka

• Medlem
  • 2004-01-24 18:38

Tack! Får testa när jag har startat om i Panther, när allt är klart.

• Medlem
  • 2004-01-24 23:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Har du Panther?
I så fall:

1) Starta terminalen

det gick fint! Tack tack!

• Medlem
  • 2004-01-25 00:27

Datastrukturen på hårddisken är antagligen skadad. Testa skivan med Skivverktyg, och om det inte kan laga felet, med Disk Warrior.

1
Bevaka tråden